Mainostoimisto Hasan & Partners joutui viime viikon lopulla julkisen kritiikin kohteeksi Bioenergia ry:lle toteuttamansa Turveinfo-kampanjaan liittyen.

Toimiston Facebook-sivujen arvosteluosioon alkoi tipahdella yhden tähden arvosteluja, joissa nostettiin esille nimenomaan turvekampanja.

Hasan & Partnersin hallituksen puheenjohtaja Ami Hasan sai viikonloppuna käsiinsä sähköpostin, joka oli lähetetty Turvehaitat-sähköpostilistalle. Torstaina 23. helmikuuta kello 10.47 lähetetyssä viestissä kehotetaan antamaan palautetta Hasan & Partnersin Facebook-sivuilla ja arvioimaan toimisto huonoilla arvosanoilla. Viestin lähettäjänä oli Suomen luonnonsuojeluliiton hallitukseen kuuluva Pertti Sundqvist.

Sanoilla ”kiusa se on pienikin kiusa” -alkanut viesti on kokonaisuudessaan tämän jutun lopussa.

Ami Hasan kertoo M&M:lle nyt keskustelevansa juristin kanssa mahdollisuudesta, että kyseessä olisi "rikoslaissa mainittu yritystoiminnan haittaaminen". Hasan kritisoi nimenomaan sitä, että Suomen luonnonsuojeluliitto, "verovaroin toimiva" järjestö "ryhtyy trollaamaan mainostoimistoa, joka on vain viestin muotoilija".

Hasan lisää, että Hasan & Partnersilla ei ole tapana käsitellä asioita raastuvan kautta.

"Kellä tahansa on oikeus julkaista mielipiteensä Facebookissa, kunhan pysyttelee lain rajoissa. Näitä ihmisiä on kehotettu trollaamaan ja he ovat tehneet työtä käskettyä", Ami Hasan sanoo.

Viestin sähköpostilistalle lähettänyt Pertti Sundqvist kertoo M&M:lle kirjoittaneensa viestin nimenomaan yksityishenkilönä.

"Lähetin viestin täysin yksityishenkilönä. Olen liiton hallituksen jäsen, mutta jotta voisin liiton nimissä sanoa jotain, siitä pitää olla hallituksen päätös tai vastaava", Sundqvist sanoo.

Kyseisen avoimen listan jäsenistä noin puolet ovat muita kuin liiton jäseniä, Sundqvist kertoo. Hän lisää, että päätti lähettää viestin vasta sen jälkeen, kun oli törmännyt Hasan & Partnersin Facebookissa käytävään keskusteluun ja lisäksi vastaanottanut asiaan liittyen yksityisiä sähköpostiviestejä. Sundqvist toteaa, että uskoo viestinsä voineen hiukan lisätä keskustelua, mutta se ei hänen mukaan ollut kritiikin alkujuuri.

"En pyytänyt kritiikkiä, vaan sanoin että antakaa palautetta. Hasanin Facebook-sivuilla oli jo paljon juttua aiheesta ennen kuin lähetin viestin. Niitä huonompia arvostelujakin oli jo noin 50", Sundqvist sanoo.

Ami Hasanin laskujen mukaan ennen kyseessä olevan sähköpostin lähettämistä Hasan & Partnersin Facebook-sivuille oli tullut 23 mainintaa turvekampanjasta. Kaikkiaan päivityksiä on Hasanin mukaan kertynyt nyt noin 250 kappaletta.

Onko mainostoimisto oikea arvostelun kohde?

"Mielestäni tässä tapauksessa mainostoimisto oli ihan oikea paikka. Toimistohan ne [mainos]viestit on tehnyt. Veikkaan että Bioenergia ry ei ole kertonut niiden mainosten tyyliasua, vaan antanut sisällöt ja tilannut mainoskampanjan. Hasan on keksinyt tällaisen hyvin mauttoman lähestymistavan", Sundqvist kommentoi.

Ami Hasan toteaa, että kritiikin kohteeksi joutuu keskustelua herättäneiden mainoskampanjoiden kohdalla useammin mainostaja kuin mainostoimisto. Hasan muistuttaa esimerkiksi Volkswagenin kriisistä, Samsungin räjähtelevistä puhelimista ja myös Helsingin kaupungin kotiväkivallan vastaisesta kampanjasta. Mainonnan taustalla olevia toimistoja harva edes muistaa.

"Mainostajahan on aina vastuussa mainonnan sisällöstä ja mainokset hyväksytetään aina mainostajalla ennen julkaisua", Hasan painottaa.

Miten mainostoimisto voi jatkossa varautua kritiikkiin?

"Mainostoimistojen kannattaa olla melko varuillaan, koska ne promoavat kulutusta. Kulutusvastaiset ihmiset näyttävät nyt keksineen, että mainostoimistot ovat se paha, eivät ne instanssit, jotka tuotetta tai palvelua valmistavat ja pyrkivät markkinoimaan. Jokaisen mainostoimiston, joka mainostaa tuotetta, joka jonkun mielestä voi kestävän kehityksen kannalta olla haitallista, kannattaa olla pysyvässä kriisivalmiudessa", Hasan toteaa.

Aiotteko Hasanilla nyt miettiä uudestaan lähteäkö jatkossa tällaiseen kampanjaan mukaan?

"Me mietimme jokainen asiakas kerrallaan. Ei meitä pelota mainostaa tai promota mitään kulutustuotteita", Ami Hasan sanoo.

Turvehaitat-listalle lähetetty sähköpostiviesti kokonaisuudessaan:

Lähettäjä: "Pertti Sundqvist"

Päiväys: 23.2.2017 10.47

Aihe: [Turvehaitat-lista] Palautetta mainonnasta

Vastaanottaja: "turvelista"

Kopio:

Hei

Kiusa se on pienikin kiusa. Tuo turvekampanja on mainostoimisto Hasan ja

kumppanien käsialaa.

Jos mainoskampanja tuntuu ikävältä, voi käydä antamassa palautetta

Hasanin facebook-sivuilla.

Suosittelen, että kaikki, joilla on facebook-tunnukset, kävisivät

arvioimassa Hasanin toimintaa. Kun menee tuolle sivulle, siellä on

jossain teksti, "arvostele" ja siinä viisi tähteä rinnakkain. Vie hiiri

vasemmanpuoleisen tähden päälle, pitäisi tulla vinkki "huono". Klikkaa

sitä tähteä ja Hasanin arvosana laskee.

t Pertti

_______________________________________________

Turvehaitat-lista mailing list

Turvehaitat-lista@sll.fi