Kommentti

Matti Kankare 28.2. 09:59 päivitetty 28.2. 10:00

Taas meitä varoitetaan – ja aivan syystä

Outi Järvinen
Matti Kankare on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Lippujen ostajan on Viagogoon törmätessään syytä tarkistaa, onko tapahtumaan olemassa myös muita lipunmyyjiä. Ja niitä on aina, kirjoittaa Matti Kankare.

Oletko hankkinut viime aikoina lippuja konsertteihin tai näytelmiin? Moni on. Ja moni on samalla törmännyt tähän sveitsiläiseen lippujen välittäjään, jonka saitti näyttää tulevan aina ensimmäisenä vaihtoehtona, kun Googlessa hakee konserttia ja ajankohtaa.

Viagogo on taitava. Saitti on hyvin tehty, suomen kieli on moitteetonta.

Samalla kun saitille tulee ja alkaa hakea konserttia, mihin olisi menossa, Viagogo ilmoittaa kuinka monta henkilöä juuri nyt on hakemassa lippuja juuri samaan konserttiin ja ennen kaikkea kuinka paljon lippuja on enää jäljellä.

Se synnyttää tunteen kiireestä. Kun haluamaansa lippumäärää klikkaa, etsintäpalkki etenee raivostuttavan hitaasti.

Liput tapahtumaan XXX ovat kysyttyjä!

Odota hetki, tarkastamme saatavuutta!

Saanko liput vai en, takoo monen lipunostajan kallossa.

Ja tietenkin juuri silloin kolme muutakin henkilöä on hakemassa juuri näitä lippuja. Ne on saatava, hinnasta viis ja tämän tietää myös Viagogo.

Viagogosta on tullut kuluttajaviranomaisille kahden viime vuoden aikana jo noin 500 yhteydenottoa.

Yrityksen sivustolla on kuluttajien ilmoitusten mukaan muun muassa ollut harhaanjohtavaa tietoa tarjolla olevien lippujen määristä ja hinnoista.

Kuluttaja-asiamies on selvittänyt asiaa, ja Viagogon toiminta on myös oikeuskäsittelyssä Sveitsissä.

Kuluttaja-asiamies painottaa, että Viagogon kanssa asioimista kannattaa harkita tarkkaan.

Tämän kuluttaja-asiamies olisi toki voinut kertoa paljon aiemmin. Ei selvittämiseen kahta vuotta olisi tarvittu, mutta hyvä edes nyt asiaa on käyty läpi.

Viagogo ei ole ongelma kokeneille netin käyttäjille, jotka osaavat automaattisesti epäillä kaikkia niitä määreitä mitä Viagogo käyttää viestinnässään.

Yhtiön saitista saa ensi alkuun vain helposti sen käsityksen, että se olisi oikeasti jonkin tapahtuman virallinen lipunmyyjä.

Ja tämä on se pettävin asia. Ostajan täytyy saada epäilemään juuri tällaisia väitteitä, jotta hän ymmärtäisi tehdä tsekkauksen, että onko tapahtumaan olemassa myös muita lipunmyyjiä.

Aina on.

Sveitsissä Viagogoa vastaan on nostettu viranomaisen toimesta siviilikanne vuonna 2017, mutta oikeuskäsittely on yhä kesken.

Sveitsin tuomioistuinratkaisun on tarkoitus koskea verkkosivuston kaikkia kieliversioita. Myös kuluttaja-asiamies pyysi Viagogolta lokakuussa 2017 selvitystä kuluttajien kohtaamista ongelmista ja odottaa nyt sveitsiläisen tuomioistuimen ratkaisua ennen mahdollisiin jatkotoimenpiteisiin ryhtymistä.

Sitä ennen yksinkertainen neuvo: välttäkää Viagogon käyttämistä, jos haluatte saada lippunne halvemmalla tai kuluttaja-asiamiehen sanoin: "asioimista kannattaa harkita tarkkaan".

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö