Brändien arvostus 2015

M&M 20.10.2015 08:00 päivitetty 4.2.2016 11:02

Taffel palasi sipsien kuninkaaksi

Colourbox

Suomalaisten arvostetuin sipsibrändi on tänä vuonna Taffel.

Taffel on noussut jälleen Suomen arvostetuimmaksi perunalastut/snacksit -brändiksi.

Viime vuonna Taffel oli toiseksi arvostetuin ja Kartanon oli ykkösenä. Nyt Kartanon on tippunut kakkoseksi.

Kolmanneksi arvostetuin sipsibrändi on tänäkin vuonna Estrella.

Tiedot perustuvat Markkinointi&Mainonta-lehden ja Taloustutkimuksen Brändien arvostus 2015 -tutkimukseen, jossa selvitettiin kaiken kaikkiaan 998 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.

Näin tutkimme

Markkinointi&Mainonta-lehden ja Taloustutkimus Oy:n Brändien arvostus 2015 -tutkimuksessa selvitettiin kaiken kaikkiaan 998 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.

Taloustutkimus valitsi tutkitut brändit erillisessä esitutkimuksessa internet-paneelissaan maaliskuussa 2015. Esitutkimuksessa selvitettiin spontaanisti tunnetuimmat brändit 116 tuoteryhmässä.

Vastaajille ei annettu vaihtoehtoja, vaan heiltä kysyttiin ”Mitä brändejä eli merkkejä, tuotemerkkejä tai yrityksiä tulee mieleenne tuoteryhmästä x?”.

Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta. Tutkimus toteutettiin kesäkuussa 2015. Tutkimuksen vastausprosentti oli 40.

Vastaajia pyydettiin antamaan jokaiselle tuntemalleen brändille arvosana (4–10) sen mukaan, kuinka paljon hän kyseistä brändiä arvostaa.

Lisäksi kysyttiin, käyttääkö vastaaja brändiä pääasiallisesti, onko vastaaja nähnyt brändin mainontaa viimeisen puolen vuoden aikana sekä voisiko vastaaja suositella brändiä muille. Uutuutena tänä vuonna kysyttiin sitä, millaisena brändin hintatasoa pidetään ja antaako se hyvän vastineen rahalle?

Markkinointi&Mainonta-lehden brändilistan sijoitusten perusteena on käytetty ensisijaisesti annettujen arvosanojen keskiarvoa.