Ajassa siirretty televisio-ohjelmien katselu on yleistynyt nopeasti. Jo joka viides 18−24-vuotias katsoo televisiota muulloin kuin varsinaisena lähetysaikana, kertoo Soneran TNS Gallupilla teettämä Koti ja TV -tutkimus. Television lisäksi suomalaiset katsovat tv-sisältöjä älypuhelimilla, tableteilla ja kannettavilla tietokoneilla.

Nuorista miehistä joka seitsemäs katsoo ohjelmia tabletilla tai matkapuhelimella.

Samalla helpottuu mainoskatkojen ohittaminen. Teknologian tutkimuskeskus VTT:n erikoistutkija Ville Ollikainen toteaa, ettei mainosten ohittaminen välttämättä huononna mainoksen huomioarvoa.

"Silloin, kun katkoa kelataan, katsominen on hyvin fokusoitunutta. Silloin oikeasti katsotaan, mitä ruudulla vilistää", Ollikainen muistuttaa.

Nyt mainokset vanhenevat, kun katsoja saattaa palata nauhoittamaansa sisältöön vasta viikkojen tai kuukausien kuluttua.

Netti-tv-palveluissa mainonta voidaan pitää ajan tasalla ja kohdentaa tietylle kohderyhmälle tai jopa kullekin katsojalle yksilöllisesti.

Ollikaisen mukaan tv-yhtiöt voisivat omissa palveluissaan myös estää mainosten ohittamisen.

"Tällöin mainoksia voisi olla paljon vähemmän, koska ne kohdentuvat tarkasti oikealle vastaanottajalle", hän toteaa.

Markkinoille lisää netti-tv-palveluja

Ericssonin 12 maassa tekemä TV And Video -kuluttajatrenditutkimus ennustaa on-demand-palvelujen käytön kasvavan etenkin 35-vuotiaiden ja sitä vanhempien joukossa sekä varsinkin kodin ulkopuolella.

Nettitallentimien kysyntään on havainnut myös esimerkiksi Alma Media , joka avasi omistamassaan Telkku.com -palvelussa uuden tv-ohjelmien tallennuspalvelun viime viikolla. Maksullisessa Nauhuri-palvelussa voi nauhoittaa ja katsella yhdentoista maksuttoman kanavan televisio-ohjelmia.

Mediakonserni Sanoman Nyt -liite otti hiljattain käyttöön suomalaisen startup-yrityksen Osumus Recommendationsin kehittämän Skimm.tv:n . Sen omalla verkkosivulla ja Nytin verkkopalvelun tv-oppaassa on suorat linkit ohjelmiin Yle Areenaan , MTV3:n Katsomoon ja Nelosen Ruutuun . Ilmainen palvelu myös suosittelee ohjelmia kirjautuneille käyttäjille.

Teleoperaattori Dna:lla on puolestaan Booxtv -palvelu, jonka avulla käyttäjä voi katsoa ja tallentaa Suomen ilmaiskanavien ohjelmia älypuhelimilla ja tableteilla.

VTT:n Ollikainen pitää palveluja tervetulleina.

Hänen mielestään Ylen, MTV3:n ja Nelosen nykyiset netti-tv-palvelut ovat hankalia, koska niissä ohjelman löytäminen on monen klikkauksen takana. Ensin pitää jopa muistaa, kenen toimijan kanava on kyseessä, ennen kuin ohjelmaa voi edes lähteä etsimään.

Monet uudet palvelut, kuten Telkku.comin Nauhuri ja Skimm.tv, esittävät eri toimijoiden kanavat yhdessä paikassa ohjelmaoppaana ja tekevät näin ohjelmien löytämisestä helppoa.

Katsoja hakee juttuseuraa verkosta

Televisio ja sosiaalinen media kulkevat yhä tiiviimmin käsi kädessä. Ericssonin tutkimukseen vastanneista 62 prosenttia kertoi käyttävänsä televisionkatselun ohessa viikoittain sosiaalisen median palveluita, kuten Facebookia ja Twitteriä.

Niistä, jotka liikkuvat sosiaalisessa mediassa televisiota katsoessaan, 40 prosenttia kertoi keskustelevansa siellä nimenomaan meneillään olevasta ohjelmasta. Televisio- ja medialiiketoiminnan johtaja Joachim Bergman Suomen Ericssonilta kertoo, että erityisesti miehet keskustelevat reaaliaikaisesti urheilusta.

"Tämä voi liittyä siihen, että suorien urheilulähetysten kommentoimisesta voi saada samantyyppisen yhteisöllisen kokemuksen kuin jos olisi kavereiden kanssa ottelussa paikan päällä", Bergman toteaa.

Tällaisen yhteisöllisyyden muuttaminen rahaksi on hankalaa. Sen sai huomata suomalainen Sofanatics , joka pani pillit pussiin viime kuussa. Sofanaticsin palvelu mahdollisti yhteisöllisen kisakatsomokokemuksen, vaikka olisi istunut kotisohvalla.

"Siitä huolimatta epäonnistuimme kestävän liiketoiminnan rakentamisessa", sofanaticslaiset tunnustivat blogissaan.