Laivaliikenne

Eeva Törmänen 2.6.2017 15:36 päivitetty 2.6.2017 15:47

Tallink Silja aikoo erottaa brändinsä toisistaan

Kummallakin on jatkossa entistä selkeämpi oma tyyli ja linjaus.

Tallink Silja aikoo erottaa Tallinkin ja Siljan brändit toisistaan aiempaa selvemmin.

"Pidämme kuluttajabrändit jatkossa enemmän erillään. Vaiheittainen uuden brändistrategian lanseeraus on tulossa syksyllä", sanoo Tallink Siljan markkinointijohtaja Hanna Länsivuori.

"Olemme tehneet uuden brändistrategian neljälle markkinalle: Suomeen, Ruotsiin, Latviaan ja Viroon."

Tallink Silja on tehnyt brändistrategian Frankly Partnersin kanssa ja sen toteuttaa ruotsalainen bränditoimisto Happy F&B. Paikallisena mainostoimistona toimii Hasan&Partners.

Uudistuksen tarve on ollut olemassa siitä asti, kun Tallink osti Siljan vuonna 2006. Vaikka koko ajan on ollut olemassa kaksi kuluttajabrändiä, Tallink ja Silja, ne ovat suuren yleisön silmissä sekoittuneet keskenään.

Uudistus lähtee liikkeelle kuluttajabrändeistä.

Ensimmäisessä vaiheessa lanseerataan kuluttajabrändien ilmeet ja uudistetaan mainonnan visuaalisuutta. Tallinkin ja Silja Linen logot säilyvät ennallaan.

"Kummallakin on jatkossa entistä selkeämpi oma tyyli ja linjaus. Esimerkiksi valokuvissa, fonteissa ja väreissä on oma identiteettinsä", Länsivuori sanoo.

Siljan hylje-logo palautettiin takaisin jo muutama vuosi sitten hieman aiempaa hymyilevämpänä ja siihen ei ole tässä vaiheessa tarkoitus koskea.

Brändiuudistus johtunee ainakin osaksi siitä, että Silja Linen brändiä arvostetaan Suomessa korkeammalle ja sitä pidetään laadukkaampana kuin Tallinkin brändiä. Virossa taas Tallink on erittäin arvostettu brändi.

"Pyrimme juuri siihen, että brändit eivät sekoitu kuluttajien mielessä eikä niitä sotketa keskenään", Länsivuori sanoo.

Siljan Turusta lähtevät laivat ovat tällä hetkellä kirjavia. Maalataanko ne kokonaan valkoisiksi?

"Ei ainakaan toistaiseksi."