Media

Mirva Heiskanen 22.6.2016 09:04 päivitetty 22.6.2016 12:53

Talouselämän ja M&M:n päätoimittaja Reijo Ruokanen siirtyy Tekniikan Maailman päätoimittajaksi

Karoliina Paavilainen
Reijo Ruokanen

Talouselämä sekä Markkinointi&Mainonta ja Fakta saavat pian uuden päätoimittajan.

Talouselämä sekä Markkinointi&Mainonta ja Fakta saavat pian uuden päätoimittajan. Nykyinen päätoimittaja Reijo Ruokanen, 55, siirtyy Tekniikan Maailman päätoimittajaksi Otavamediaan syyskuun alusta lähtien. Talouselämän vt. päätoimittajana toimii syyskuusta alkaen Talouselämän toimituspäällikkö Emilia Kullas.

Miksi vaihdat työpaikkaa, Reijo Ruokanen?

”Tämä on vaan niin mahdottoman houkutteleva tilaisuus. Saan taas tehdä uudenlaisia asioita uuden asiantuntevan toimituksen kanssa lehdessä, jota olen lukenut jo 45 vuotta”, Ruokanen kertoo puhelimitse Balilta Indonesiasta, jossa hän parhaillaan lomailee.

Vaikuttiko lähtöpäätökseen se, että Alma Media osti Talentumin?

”Kyllä yrityskauppa vaikutti – se vaikeutti päätöstäni. Kaupan jälkeen Talouselämän, Faktan ja M&M:n toimitus saa etenkin digipalveluihin käyttöönsä resursseja, joita emme muuten olisi saaneet.”

Ruokanen sanoo jatkavansa Tekniikan Maailmassa samaa journalistista lukijan palvelua kuin aiemminkin.

”Tekniikan Maailmassa hyötynäkökulma korostuu vielä tavallista enemmän.”

Vaikka uutistyö vähenee uudessa työssä, Ruokanen näkee mahdollisuuksia skuuppeihin myös kuluttajien tekniikkalehdessä:

”Tekniikan Maailmalla on erittäin hyvät verkkosivut – ja aika paljon yleismediassakin on ollut uutisointia alan aiheisiin, kuten esimerkiksi rengastesteihin liittyen.”

Tekniikan Maailman nykyinen päätoimittaja Raimo Haapaniemi siirtyy Seura-lehtiperheeseen tuottajaksi 22. elokuuta, kertoo TM. TM-lehtiperheen vt. päätoimittajana Reijo Ruokasen aloitukseen saakka toimii julkaisujohtaja Vesa Leppä.

Loimovuori: ”Rima on korkealla”

Alma Talentin toimitusjohtaja Juha-Petri Loimovuori sanoo Ruokasen lähdön olevan hänelle pettymys.

”Reijo tuli tärisevin käsin ilmoittamaan, että hän lähtee lehteen, jota on lukenut 11-vuotiaasta lähtien. Olisin halunnut, että Reijo olisi jäänyt taloon, hän on tehnyt hyvää työtä, ja Talouselämä on Alma Median tärkeimpiä lehtiä. Harmi, että hän lähtee.”

”Reijo lähti vain ja ainoastaan omasta halustaan”, Loimovuori sanoo. Uuden päätoimittajan haku sekä Alma Median sisältä että talon ulkopuolelta alkaa välittömästi.

Millaisen päätoimittajan Talouselämä tarvitsee seuraavaksi, Juha-Petri Loimovuori?

”Talouselämän päätoimittaja on lehden keulakuva sekä puhemies. Hän on myös yhteyshenkilö Talouselämän ja suomalaisen elinkeinoelämän välillä. Seuraavan päätoimittajan työssä korostuu digitaalisten palveluiden kehittäminen.”

Toisin kuin monet muut lehdet, Talouselämä on onnistunut pitämään myös painetun lehden levikistään kiinni: Talouselämän kokonaislevikki on nyt 81 292, lukijoita on 179 000. Yhteensä Talouselämä tavoittaa printin ja verkon kautta joka viikko noin 386 000 suomalaista.

Digi tai printti, tärkeintä päätoimittajan työssä on luotettavan ja merkityksellisen journalismin tekeminen lukijoille, yhdessä toimituksen kanssa.

”Tämä on vaativa journalistinen tehtävä, Talouselämässä on ollut monta hyvää päätoimittajaa, joten rima on aika korkealla”, Loimovuori sanoo.

Loimovuori on jo aiemmin ilmoittanut, että kaikkien Alma Talentin brändien verkkopalvelut muuttuvat ainakin osittain maksullisiksi. Uuden päätoimittajan yhtenä haasteena on miettiä, miten uutisaikakauslehden sisällöt taipuvat verkkoon niin, että ihmiset haluavat maksaa niistä.

”Miljoonat ja miljardit sekaisin”

Ruokanen tuli Talouselämän päätoimittajaksi vuonna 2010. Sitä ennen hän toimi Ilta-Sanomien päätoimittajana. Iltapäivälehtimaailmasta Ruokanen toi Talouselämään lisää nopeutta ja lukijalähtöisyyttä. Myös talouspolitiikkaa käsittelevien juttujen määrä kasvoi.

Ruokanen sanoo oppineensa jotain myös itse Talouselämässä:

”Opin paljon talouden lainalaisuuksista ja erilaisista työtavoista. Olen oppinut asiantuntevalta toimitukselta monenlaisten asioiden logiikkaa.”

Mikä oli pahin virheesi Talouselämässä?

”Faktavirheitä on lukuisia. Miljoonat ja miljardit ovat menneet sekaisin. Isompiakin virheitä on. Emme hyödyntäneet Talouselämässä tarpeeksi sen sisarlehtien Faktan ja Markkinointi&Mainonnan asiantuntemusta johtamis- ja markkinointiaiheista.”

Millaista sisältöä toivot Talouselämään tulevaisuudessa lukijana?

”Lahjomatonta ja tiukkaa journalismia ja yhden pilapiirtäjän lisää.”

Juttua päivitetty klo 12:53: Lisätty tieto Tekniikan Maailman nykyisen päätoimittajan siirtymisestä eri tehtäviin.

Lähde: Talouselämä