Kaivosyhtiö Talvivaaran aiheuttama ympäristökatastrofi koettelee myös yhtiötä konsultoivan viestintätoimiston Tekirin kykyjä ja osaamista. Talvivaara on mustannut koko kaivossektorin ympäristömaineen.

"Ei meidän tehtävänämme ole tukkia vuotoja - ei fyysisiä eikä muutakaan. Konsultti ei tee temppuja, vaan hänen tehtävänsä on tarjota pitkäjänteistä tukea asiakkaalleen."

"En ole antanut sitä ohjetta, enkä tiedä, kuka on. Mutta hallituksen puheenjohtajan pysyttely poissa julkisuudesta ja toimitusjohtajan toimiminen yhtiön puhemiehenä oli viestinnällinen linja, jota yhtiön hallituskin tuki."

Tekir sai Talvivaaran viestinnän ja maineenhallinnan asiakkaaksi noin vuosi sitten - silloin, kun ensimmäiset ympäristövuodot alkoivat syödä yhtiön ulkoista kuvaa.

Liisa Hakola myöntää heräilleensä öisin, kun asiakas eli kriisin tahdissa. Painajaisia tai vuotavan jätealtaan ongelman ratkaisevia näkyjä viestintäkonsultti ei kuitenkaan kerro unissa nähneensä.

Hädässä konsultti joustaa

Ympäristökriisi on johtanut toiseen. Talvivaaran rahoituskriisi on sitä lähempänä, mitä pidempään metallit malmista ja vedestä erotteleva tehdas pysyy kiinni. Yhtiön maine on kärsinyt. Talvivaaraa syytetään koko kaivossektorin imagon likaajaksi.

Viestintäkonsultin tehtävä on auttaa, kun hätä on suurin.

"Nyt on kriisivaihe, jossa konsultin yhtenä tehtävänä on tukea asiakkaan viestintää. Harva organisaatio on ylipäänsä mitoitettu kriisiä varten ja silloin konsultti tarjoaa osaamisensa ja viileän ulkopuolisen harkinnan lisäksi fyysistäkin apua. Tarvittaessa asiakas saa vaikka tusinan hengen avun tiedotukseensa", Hakola lupaa.

Hakolan mukaan tässä maailmassa ei enää pärjää sillä, että yritys tiedottaa ja kertoo vain valitsemistaan faktoista. Monella muullakin yhtiöllä kuin Talvivaaralla on oppimista.

Keskustelu velloo sosiaalisessa mediassa. Talvivaara on enimmäkseen pysytellyt some-työmaan ulkopuolella. Miksi?

"Aktiivinen rooli sosiaalisessa mediassa sitoo valtavasti resursseja. Keskusteleminen sosiaalisessa mediassa vaatisi enemmän kuin yhden susbstanssia omaavan ihmisen työpanoksen."

Talvivaaralaisten työpäivät ovat venyneet 17-tuntisiksi, ja parhaansa on varmasti yrittänyt viestintäkonsulttikin.

Saako Talvivaaran viestintäkonsultti kriisilisää palkkioonsa?

"Tulospalkkioita ei ole, mutta on kohtuullista, että työskentelystä epätavallisina työaikoina myös laskutetaan."

Mikä on viestintätoimiston henkisen sitoumuksen määrä - missä vaiheessa asiakkaan sössiminen alkaa syödä jo viestintätoimiston mainetta?

"Kyllähän viestintätoimiston oma maine on pelissä. Tekirin toimintaan kuuluu, että teemme kaiken asiakkaan puolesta."

Voiko viestintätoimisto nostaa kädet pystyyn jossain vaiheessa ja sanoa sopimuksen irti?

"En ole sellaista rajaa kohdannut. En nosta ensimmäisenä käsiäni pystyyn."