Kangasalla alus- ja yöasuja valmistava Tam-Silk Oy, nousi viime kesänä esiin osallistumalla Finlaysonin ja Ikean väliseen nokitteluun, jonka Finlayson aloitti Helsingin Sanomien etusivulla. Silloin pieni Tam-Silk osti Kangasalan Sanomien historian kaikkien aikojen ensimmäinen koko etusivun mainoksen, jossa se kehotti Finlaysonia ja Ikeaa siirtämään tuotannon Suomeen.

Nyt sama tekstiiliyritys on jälleen osallistunut ajankohtaiseen keskusteluun isolla mainoksella Kangasalan Sanomien etusivulla. Tällä kertaa se vastaa paikallisen koulun rehtorin tviittiin.

Kangasalalaisen Pikkolan koulun rehtori Marianne Liimatainen viestitti viimeviikkoisen etäopetukseen siirtymisen jälkeen Twitterissä oppilaiden isille: ”Henkilökunnalta tuli toive, että vois laittaa housut jalkaan, kun viuhahtelette taustalla. Yksi kalsari-iskä syöpynyt verkkokalvoille.”

Viesti sai Twitterissä runsaasti huomiota ja kommentteja.

Rehtorille osoitetussa vastauksessaan Kangasalan Sanomien etusivulla Tam-Silk kirjoittaa: ”Anteeksi! Me ollaan oltu sillai tyhmii et myytiin niin paljon Kangasalla tehtyjä kalsareita eikä kalsari-iskät halua enää muissa kulkea. Me tullaan niiden puolesta reksin puhutteluun.”

Tam-Silkin toimitusjohtaja ja osakas Tuomo Saarni kertoo M&M:lle, että yritys näki sosiaalisessa mediassa kiertävässä viestissä itselleen sopivan tilaisuuden.

”Siinä puhutaan kalsari-iskästä, ja meillä on uusi syksyllä lanseerattu Kalsarit-brändi. Lisäksi kalsarien vilkkuminen oli Kangasalla tapahtunut episodi.”

Tam-Silk näki markkinointitiimilleen hyvän mahdollisuuden kommentoida asiaa etusivun mainoksella.

”Otimme rehtoriin yhteyttä ja kysyimme, mitä mieltä hän olisi asiasta. Hän oli innoissaan ja oli tätä itse asiassa jo miettinytkin, koska tunsi jo ennestään paikallisen Tam-Silkin”, Saarni kertoo.

Toteutuksesta keskusteltiin yhdessä rehtori Liimataisen kanssa. Tam-Silkin alkuperäinen idea oli tarjoutua tulemaan kalsari-isien puolesta jälki-istuntoon, mutta Liimataisen mukaan rehtorin puhuttelu olisi jälki-istuntoon joutumista pelottavampi tilanne.

Rehtorin kanssa sovittiin myös, että kampanjan kautta myydyistä kalsareista saatavilla tuloilla myös sponsoroidaan koulun varainkeruuta.

Jälleenmyyjät keskeyttäneet tilauksia, verkkokauppa piristynyt

Saarni kertoo, että koronavirusepidemia on vaikuttanut myös Tam-Silkin liiketoimintaan merkittävästi, sillä isot jälleenmyyjät ovat keskeyttäneet tilauksiaan. Verkkokauppa sen sijaan on hieman piristynyt.

”Ihmiset ovat kotona ja haluavat myös tukea kotimaista vaatevalmistusta tilaamalla verkkokaupasta tuotteita, mikä auttaa meitä maksamaan palkkoja.”

Saarni toivoo monien muiden yrittäjien tavoin, ettei kulutus nyt pysähtyisi.

”Olisi ikävää, jos kriisi nyt tappaisi lopunkin kotimaisen valmistamisen”, hän sanoo.

Tänään mainoksen ilmestyttyä tilausmäärät ovat verkkokaupassa kasvaneet tavalliseen päivään verrattuna heti aamusta alkaen. Kovin tarkkaan Saarni tosin ei ole ehtinyt tilannetta seurata, sillä puhelut ovat pitäneet hänet kiireisenä. Sekä soitoissa että sähköposteissa mainosta on kehuttu.

”Siitä on tykätty, että vaikka tilanne on vaikea, on jaksettu ottaa positiivisen kautta. Muutenkin Kalsarit-brändi on koko olemassaolonsa ajan herättänyt paljon positiivista palautetta huumoripitoisella tavallaan markkinoida”, Saarni sanoo.