Digimarkkinointi

Henrik Muukkonen 4.6.2015 10:08 päivitetty 4.2.2016 10:57

Tämä erottaa natiivimainonnan sisältömarkkinoinnista

Colourbox

Natiivimainostaja maksaa medialle, sisältömarkkinoija ei.

Digimainontaa ja -markkinointia edistävä järjestö IAB Finland on julkaissut Natiivimainonnan oppaan, jossa kerrotaan, mitä se natiivimainonta oikein on.

Oppaan mukaan ”natiivimainonta on markkinointiviestinnän muoto, jossa mainostaja saa käyttöönsä tilaa, joka on totutusti kuulunut median omalle sisällölle”.

Sisältömarkkinoinnissa mainostaja ”luo ja tarjoaa kuluttajalle esimerkiksi viihdyttävää tai hyödyllistä sisältöä vastikkeetta saadakseen ja ylläpitääkseen asiakkuutta” yleensä omissa kanavissaan ja medioissaan.

Käytännössä eron voi tiivistää siis siihen, että natiivimainostaja maksaa medialle, mutta sisältömarkkinoija ei.

Oppaassa suositellaan myös, kuinka natiivimainonta pitää merkitä, että se ei sekoitu toimitukselliseen aineistoon. Natiivimainoksessa pitää olla jokin visuaalinen elementti kuten logo tai väri, sekä tunnisteteksti, kuten ilmoitus tai mainos.

IAB Finlandilla on noin sata jäsenyritystä. Jäsenet ovat digitaalisia medioita, mainostajia, mediatoimistoja, luovia toimistoja, tutkimuslaitoksia, analytiikkapalvelujen tarjoajia, internet-teknologiaa kehittäviä yrityksiä sekä mainosverkostoja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö