Virusturvayhtiö AVG on päivittänyt käyttöehtosopimustaan siten, että virustorjuntasoftan käyttäjän on suostuttava antamaan AVG:lle lupa myydä verkkoselaimen selaus- ja hakuhistorian kolmansille osapuolille, eli käytännössä mainostajille.

Uusi käyttöehtosopimus tulee voimaan 15. lokakuuta.

AVG vakuuttaa keräävänsä vain ei-henkilökohtaista tietoa, jonka avulla ei voi tunnistaa käyttäjää. Yhtiö lupaa, että jos se havaitsee joidenkin käyttäjien hakusanojen olevan selvästi linkitettävissä tiettyyn käyttäjään, näitä tietoja ei myydä eteenpäin. Siis jos yhtiö havaitsee tämän.

Asiaa tuskin parantaa juurikaan se AVG:n selitys, jonka mukaan yhtiö on aina voinut kerätä selaimen hakuhistorian tietoja, mutta asia on ilmaistu uudessa käyttöehtosopimuksessa eri tavalla.

Uutinen on ymmärrettävästi herättänyt valtaisasti närää ja kriittistä keskustelua. Wired UK -lehden haastattelema Think Privacy -yrityksen toimitusjohtaja Alexander Hanff menee jopa niin pitkälle, että toteaa AVG AntiViruksen olevan käytännössä vakoiluohjelma: "Tämä on täysin epäeettistä ja käyttää väärin luottamusta, jonka annamme tietoturvaohjelmistoille."

AVG:n mukaan uusi käyttöehtosopimus oli yhtiön talouden kannalta välttämätön, sillä se mahdollistaa palvelujen tarjoamisen ilmaiseksi. Myös muut ansaintalogiikat, kuten erilaiset tilausmallit ovat mahdollisia.

AVG:n edustaja kommentoi tiedotusvälineille, että käyttäjä voi halutessaan ottaa datankeruun pois päältä ilman, että se vaikuttaa tuotteen käytettävyyteen. Reddit-käyttäjä pingike99 totesi aikaisin perjantaiaamuna kirjoittamassaan postauksessa, että yksityisyysasetuksista ei pystynyt tekemään muuta kuin estämään peruuttamaan uutiskirjeen tilauksen. Uutisen kirjoitushetkellä sivu oli poistettu, ja selaimesta tervehtii 404-ilmoitus.

AVG on tilastojen mukaan maailman tämän hetken kolmanneksi suosituin virustorjuntaohjelmisto. Myös toinen ilmaisen virustorjuntasoftan tarjoaja Avast kertoo keräävänsä käyttäjistä ei-henkilökohtaista tietoa ja myyvänsä sitä mainostajille. Yhtiö ei ole tarkentanut, mitä tietoja tämä kattaa.

Kannattaa muistaa, että jos jokin verkossa oleva kaupallinen palvelu on ilmainen, tuote olet itse asiassa sinä, asiakas.

Lähde: Tivi