Tapaus: Tampereen ratikan makettinäyttely

Kuka teki: Tampereen Raitiotie Oy, Tampereen kaupunki, Villivisio, Tapaus

Tavoite: Esitellä ratikkaprojektin etenemistä ja ratikan mallikappaletta

Tampereen Ratikan mallikappaletta eli makettia esiteltiin Tampere-talon Sorsapuistosalissa yleisölle 21.–26. helmikuuta.

"Halusimme kertoa tamperelaisille ja muillekin kävijöille, missä vaiheessa mennään ja miltä ratikka-aika Tampereella näyttää", kertoo Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö.

Maketti on yksityiskohtainen malli Tampereelle tulevista raitiovaunuista. Maketin pituus on lähes puolet raitiovaunun pituudesta, ja muuten malli vastaa mittasuhteiltaan oikeaa raitiovaunua.

Kuuden päivän aikana makettiin kävi tutustumassa yli 15 000 ihmistä.

"Tapahtuma onnistui erittäin hyvin. Keskustelua oli paljon ja saimme palautetta suuntaan jos toiseenkin, mutta enimmäkseen positiivista."

Tapahtuman tuotti Tapaus, ja mukana oli myös Tampereen Raitiotie Oy:n viestintäkumppanina kesästä 2017 alkaen ollut Villivisio.

Maketin lisäksi nähtävillä oli 3D-tulostettu pienoismalli Tampereen keskustasta vuonna 2030. Kävijät pääsivät myös tutustumaan tulevaan seudulliseen joukkoliikenneverkostoon ja kommentoimaan sitä sekä äänestämään ratikan istuinkuosien suunnittelijaa. Puuhanurkkauksessa sai taiteilla näkemyksensä Tampereelle mahdollisesti tulevasta taideratikasta.

Tampereen Raitiotie Oy:n viestinnän asiantuntija Sari Mäkelä kertoo, että osallistamisella ja yhteisöllisyydellä on tärkeä rooli ratikkaviestinnässä. Tarkoitus on, että tamperelaiset tuntevat asian yhteiseksi.

"Meille on tärkeää saada jatkuvasti yleisöpalautetta, jotta pystymme kehittämään ratkaisuja eri käyttäjäryhmien kanssa. Ratikkaa ei haluta tehdä suljettujen ovien takana, vaan siitä tehdään aidosti tamperelainen kulkuväline."

Huhtikuusta alkaen maketti on nähtävissä Tampereen Pyynikillä sijaitsevalla Rollikkahallilla. Vielä ei ole päätetty, miten laajasti näyttelyä pidetään auki. Tapahtumallisuutta on taas suunnitteilla esimerkiksi Tampereen päivän ajalle.

"Muutenkin tempauksia pyritään järjestämään sitä mukaa, kun on aihetta. Esimerkiksi Hämeensillan valmistumista varten suunnittelemme jotakin kansanjuhlan tyyppistä."

Tampereen Raitiotie Oy:n pääviestintäkanavat ovat verkkosivut ja sosiaalinen media.

"Olemme aloittamassa myös blogia, jolla on tarkoitus luoda vuoropuhelua ratikan tekijöiden ja mielellään myös tulevien käyttäjien välille."

Kaupungin omistaman tilaajayhtiön Tampereen Raitiotie Oy:n vastuulla on ratikan brändi ja käyttöönoton viestintä. Kuntalaisten osallistamisesta suunnittelu- ja toteutusvaiheissa puolestaan vastaa Tampereen kaupungin Raitiotien kehitysohjelma ja suoraan raitiotien rakentamista koskevasta viestinnästä Raitiotieallianssi. Lisäksi viestinnässä on mukana Tampereen seudun joukkoliikenne.

Maketin on hankkinut Tampereen Raitiotie Oy, ja näyttelytapahtuman noin 115 000 euron kustannuksista vastasi kehitysohjelma. Kehitysohjelman projektipäällikkö Antti Haukka kertoo, että kehitysohjelman koko viestintäbudjetti on tänä vuonna noin 200 000 euroa.

Sirviö kertoo, että Tampereen Raitiotie Oy:n viestintään on tälle vuodelle varattu noin 100 000 euroa, johon sisältyvät sekä palkkakulut että ulkoiset kulut. Parhaillaan tehdään viestintäsuunnitelmaa, jonka perusteella hahmottuu myös tulevien vuosien viestintäbudjetti. Tampereen Ratikka alkaa liikennöidä elokuussa 2021.