Asianajotoimisto VisionLaw’n perustaja Jussi Pirhonen on kehittänyt erikoisen Lakitupa-auton lakimies neuvoo asiakkaita liikkuvassa toimistossa.

Auto kiertää syyskuun alussa Jyväskylässä, Kuopiossa, Hämeenlinnassa, Parkanossa, Seinäjoella ja Vaasassa.

Tarinaa Lakitupa-autosta ei vois kertoa ilman koko tarinaa VisionLaw’sta. Tarina sai alkunsa kolmisen vuotta sitten.

Tamperelaisessa asianajotoimistossa työskennellyt Jussi Pirhonen mietti, kuinka lakipalveluiden kynnystä voisi madaltaa ja asianajotoimistosta pystyisi tekemään helposti lähestyttävämmän.

”Firman muut osakkaat eivät oikein lämmenneet näille ajatuksille. Siksi päädyin perustamaan VisionLaw-toimiston ja rakentamaan sinne kokonaan uuden tavan toimia”, Pirhonen kertoo M&M:lle.

Tämä tarkoitti vahvaa panostusta sosiaalisen median näkyvyyteen sekä oman verkkokaupan rakentamista.

Pirhonen suunnitteli yritykselle myös erilaisia etäpalveluja, kuten työkalun, jonka kautta asiakas voi ladata asiakirjoja etänä sekä mahdollisuuden käydä etäneuvotteluja.

”Kaikki tähtäsi siihen, että ajatusten vaihtaminen meidän kanssamme on tehty niin helpoksi kuin mahdollista. Vuoden vaihteessa syntyi sitten ajatus siitä, millä tavoin itse toimiston voisi tuoda vielä lähemmäs asiakasta”, Pirhonen kertoo.

VisionLaw’n Lakitupa-auto on asiakkaiden tapaamiseen suunniteltu liikkuva minitoimisto, jossa voidaan pitää neuvotteluita ja laatia asiakirjoja.

Konseptia pilotoitiin kesällä 2020, kun Lakitupa kiersi Suomea kahden viikon ajan pysähtyen leirintäalueilla sekä erilaisten nähtävyyksien ja luontokohteiden äärellä.

Lakitupa-autoon voi tulla poikkeamaan matalalla kynnyksellä, ja liikkuvan toimiston suosio on jo nyt yllättänyt Pirhosen:

”Minulle soitti hiljattain asiakas, joka nimenomaan vaati saada tulla tapaamaan minua Lakitupaan, vakituisen toimistomme neukkarin sijaan.”

VisionLaw’n markkinointiviestinnän kumppanina toimii tamperelaistoimisto Vetter Communications.

Ennakkoluuloja murtamaan

Parinkymmenen vuoden kokemus asianajajan työstä on osoittanut Pirhoselle, että monia saattaa jännittää vierailu perinteisessä asianajotoimistossa.

Lakitupa-auton keskeisin tavoite onkin murtaa käsityksiä ja ennakkoluuloja.

Hankkeen pilotoinnissa kesällä tulleet kokemukset kertovat, että juristin tapaaminen erilaisessa ympäristössä voi myös helpottaa kanssakäymistä.

”Emme ole missään norsunluutornissa tai perinteisessä neukkarissa puvut päällä, vaan samalla tasolla asiakkaan kanssa. Silloin päästään rennompaan keskusteluun.”

”Myös asiakassuhteen hoitaminen voi olla helpompaa, kun kanssakäyminen ei ole sidottu tiettyyn ympäristöön ja paikkaan”, Pirhonen toteaa.

Yhtiö on investoinut ja panostanut vahvasti digitalisaatioon. Liikevaihto oli 180 000 euroa ja tulos niukasti plussalla.

Pirhonen kertoo, että kuluneet kolme vuotta ovat olleet rakennuksen ja investointien aikaa.

Etäpalveluiden, verkkokaupan ja viimeisimpänä oma mobiilisovelluksen valmistuttua peruskivet ovat nyt kasassa.

”Olen valehtelematta käyttänyt omasta ajastani yli puolet rakennustyöhön kolmen vuoden aikana.”

”Nyt pystyn keskittymään taas enemmän asianajajan tehtäviin. Minun lisäkseni meillä työskentelee täysipäiväisesti kaksi lakimiestä”, Pirhonen kertoo.

Lakitupa-auton syyskiertue starttaa keskiviikkona Jyväskylän Kirkkopuistossa. Sieltä matka jatkuu Kuopioon, Hämeenlinnaan, Parkanoon, Seinäjoelle sekä Vaasaan. Viikon kestävä kiertue päättyy tiistaina 8.9.