Kauppa

Maarit Alkula 11.4. 08:33 päivitetty 11.4. 08:46

Tamperelainen tukkukauppa loi nahkansa ja alkoi keskittyä brändeihin – nyt yhtiö pitää kotimarkkinanaan Pohjois-Eurooppaa

Marjaana Malkamäki
Tammer Brandsin brändit ovat esillä entisessä tukkuvarastossa, joka on Peter Mäenpäälle ja Zachary Mäenpäälle jo lapsuudesta tuttu paikka.

Entistä Tammer-Tukkua johtaa nyt kolmas sukupolvi.

Tamperelainen perheyhtiö Tammer Brands tunnettiin maaliskuuhun asti nimellä Tammer-Tukku. Toimitusjohtaja Zachary Mäenpää ja kehitysjohtaja Peter Mäenpää kertovat, että yrityksen toiminta oli kuitenkin jo vuosia sitten muuttunut perinteisestä tukkukaupasta brändiosaamiseen keskittyväksi kuluttajatuoteyhtiöksi. Nimen vaihtaminen oli vastaus toiminnan jo toteutuneeseen muutokseen.

Uusi nimi myös helpottaa kansainvälistä liiketoimintaa. Nykyään vienti kerryttää noin kolmanneksen yrityksen liikevaihdosta, ja Tammer Brands pitääkin kotimarkkinanaan koko Pohjois-Eurooppaa.

Tampereella Tammer Brandsin pääkonttorin yhteydessä on 9 000 neliömetrin kokoinen näyttelytila.

”Suurin osa myynnistä tapahtuu täällä. Näyttely on käyntikorttimme, ja pyrimme siihen, että kaikki uudet asiakkaat käyvät täällä”, Zachary Mäenpää kertoo.

Muutaman vuoden ajan yritykset ovat voineet tehdä tilauksensa myös Tammer Brandsin verkkokaupan kautta.

”B-to-b-verkkokauppamme on ollut todella suosittu. Moni tekee isot valikoimapäätökset täällä, mutta tilaa kauden aikana täydennystä verkosta”, Peter Mäenpää kertoo.

Tammer Brands Oy

Historia: Polkupyörällä kiertävänä kauppiaana uransa aloittanut Aulis Mäenpää perusti Tammer-Tukku Ky:n vuonna 1954.

Kansainvälistyminen: Perustajan poika Reijo Mäenpää alkoi 1970-luvulla hankkia tuotteita Kiinasta. Nykyään yrityksen päämarkkina on koko Pohjois-Eurooppa, ja sillä on vientiä yhteensä noin 30 maahan.

Muutos: Maaliskuussa Tammer-Tukusta tuli Tammer Brands. Toiminta oli muuttunut tukkukaupasta bränditaloksi jo ennen nimenmuutosta.

Perheyritys: Yritys on yhä kokonaan suvun omistuksessa. Sitä johtaa kolmas sukupolvi.

Liikevaihto: 89 miljoonaa euroa, josta kolmasosa tulee viennistä.

Brändejä: 50

Tuotteita: 20 000

Verkkokauppansa kautta Tammer Brands tarjoaa asiakkaidensa käyttöön myös valmista markkinointimateriaalia. Asiakas voi ladata sieltä omaan verkkokauppaansa valmiit tuotekuvaukset ja valokuvat.

”Otamme tuotteista paljon käyttöyhteyskuvia hienoissa paikoissa. Ne helpottavat tarinan luomista tuotteiden ympärille ja antavat ideoita”, Peter Mäenpää kertoo.

Myös tuotteiden pakkauksiin kiinnitetään paljon huomiota.

”Pakkauksella on iso rooli, kun myymälöissä ei välttämättä ole henkilökuntaa esittelemässä tuotteita”, hän sanoo.

Zachary Mäenpää kertoo, että Tammer Brandsin markkinointiosasto suunnittelee pakkaukset. Niissä on tekstit seitsemällä kielellä. Lisäksi Tammer Brands tarjoaa valmiita myymälämateriaaleja ja ylläpitää brändiensä nettisivuja ja sosiaalista mediaa sekä kuluttajapalvelua, joka neuvoo tuotteen loppukäyttäjiä.

Kansainvälistä kokemusta

Suomessa suunniteltuja Rento-saunatuotteita käytetään suomalaiskotien lisäksi saunoissa ja kylpylöissä eri puolilla maailmaa. | Kuva: MARJAANA MALKAMAKI

Toimitusjohtaja ja kehitysjohtaja ovat serkuksia. Kumpikin on lapsesta asti auttanut silloisessa Tammer-Tukussa, heidän isoisänsä perustamassa perheyrityksessä. Mikään pakko perheyrityksessä työskenteleminen ei kuitenkaan ole. Molemmat ovat välillä olleet muuallakin töissä, Zachary Mäenpää Venäjällä ja Peter Mäenpää Japanissa ja Espanjassa.

”Kansainvälinen kokemus tuo uskallusta ja kielitaitoa sekä antaa näkemystä, että pärjäämme vahvuuksillamme myös viennissä”, Zachary Mäenpää sanoo.

Tammer Brands on yhä kokonaan suvun omistuksessa. Osakkaita on seitsemän. Zachary ja Peter Mäenpää vakuuttavat, ettei päätöksenteossa ole ollut vaikeuksia eikä koskaan ole tarvinnut äänestää. Opastamassa on myös ulkopuolinen hallitus.

Nyt perheyritystä johtaa kolmas sukupolvi, mutta toinen sukupolvi on yhä mukana.

”He ovat kuitenkin antaneet meidän uudistaa yritystä ja tehdä myös omat virheemme ja oppia niistä”, Zachary Mäenpää sanoo.

Omat brändit tuovat eniten myyntiä

Viitisentoista vuotta sitten silloinen Tammer-Tukku ryhtyi brändäämään valikoimansa tuotteita niin, että esimerkiksi grillaustuotteet yhdistettiin Mustang-merkin alle. Keittiötarvikkeiden Maku Kitchen Life -brändi taas syntyi muutama vuosi sitten asiakkaiden toiveesta.

”Asiakkaillekin on helpompaa, että he saavat valmiiksi mietityn kokonaisuuden sen sijaan, että joutuvat itse yhdistelemään tuotteita”, nykyisen Peter Mäenpää sanoo.

Saunatuotteet olivat yksi ensimmäisistä tuoteryhmistä, joita yritys ryhtyi uudistamaan.

Rento-brändin alla perinteisiin tuotteisiin alettiin tuoda värejä ja modernia muotoilua. Nykyään Rentoa viedään esimerkiksi Japaniin, Kanadaan, Etelä-Afrikkaan ja Etelä-Koreaan.

Suurin osa Tammer Brandsin myynnistä tulee yrityksen omista brändeistä. Sillä on kuitenkin valikoimassaan myös niitä tukevia kumppanibrändejä, kuten Fiskars ja merkkileluista tunnettu Hasbro.

”Kumppanibrändien tuotteet tuovat lisäarvoa. Usein asiakkaamme ovat toivoneet, että ryhtyisimme tiettyjen tuotteiden jakelijaksi”, Zachary Mäenpää kertoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö