Taskumatit ovat palautuspullojen mustia lampaita, sillä miljoonat pienet pullot päätyvät vuosittain muualle kuin palautusautomaatteihin. Juomayhtiö Altia haluaa nyt asiaan muutoksen

”Esimerkiksi Altian pienten PET-muovipullojen palautusasteet ovat yllättävän alhaiset: taskumattikokoisista pulloista noin puolet jää palauttamatta, vaikka nämäkin pullot ovat pantillisia. Näihin lukuihin toivomme nyt muutosta”, kertoo Altian vastuullisuuspäällikkö Hannamari Koivula kertoo tiedotteessa.

Kaikkiaan Suomen Palautuspakkaus Oy:n eli Palpan palautusjärjestelmään kuuluvia pantillisia muovipulloja palautetaan Suomessa vuosittain noin 460 miljoonaa kappaletta, mutta joka kymmenes myyty PET-muovipullo päätyy jonnekin muualle kuin palautusautomaattiin.

Kiertotaloutta korostava Altia haluaa nyt nostaa pienten pullojen palautusastetta kampanjalla, jonka slogan on "Pienikin pullo kuuluu automaattiin".

"Moni ei vielä tiedä, että viina- tai vodkapullon voi palauttaa", Altian viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Petra Gräsbeck kertoo M&M:lle.

Gräsbeckin mukaan taskumatteja käytetään muualla kuin kotioloissa, kuten piknikillä, ja siksi pienet pullot päätyvät helposti roskiksiin. Asia selvisi Altian toukokuussa teettämässä tutkimuksessa. Kyselyyn vastanneista noin joka kolmas totesi jonkin pullotyypin jäävän palauttamatta. Yleisin palauttamatta jätettävä pullotyyppi on taskumattikokoinen pullo.

Altian myyntitilastojen mukaan pienten PET-muovista valmistettujen pikkupullojen myynti lisääntyy kevään ja kesän juhlakausina sekä pikkujoulujen aikaan.

”Kesään kertyy tapahtumia, joissa juomia kulutetaan ulkona. Siksi päätimme kampanjoida asiasta nyt kesäkauden alussa”, Gräsbeck kertoo.

Suomalaiset ovat Palpan mukaan säntillisiä palauttajia, sillä kaikista pantillisista pulloista palautetaan 93 prosenttia. Tölkeistä palautukseen päätyy noin 95 prosenttia, muovipulloista 90 prosenttia, lasipulloista 88 prosenttia ja uudelleentäytettävillä lasipulloista hieman alle 100 prosenttia.

Pullonpalautuskampanja tukee Altian vastuullisuusohjelmaa, jossa pakkausten kehitys vastuullisuusnäkökulmasta on nostettu yhdeksi tärkeimmistä teemoista.

Altian kampanjaan kuuluu digitaalista ulkomainontaa ja some-mainontaa. Altian taskumateissa koko kesäkauden ajan tarra, jossa kehotetaan palauttamaan pullo.

Gräsbeck ei kerro julkisuuteen kampanjan budjettia, mutta toteaa, että kyseessä on Altian tämän vuoden suurin viestintä- ja vastuullisuuspanostus.

”Kampanjalla rakennetaan tietenkin Altian yrityskuvaa. Listauduimme vuosi sitten ja haluamme nyt kertoa osakkeenomistajille Altian vastuullisuustyöstä. Sijoittajille vastuullisuus on nykyisin tärkeä aihe ja sijoittamisen kriteeri. Juoma-alan vastuullisuus voi kuitenkin olla monille vielä kysymysmerkki.”

Kampanja on jatkoa Altian vastuullisuustyölle, josta tunnustuksena yhtiö voitti viime vuonna Green Company of the Year -palkinnon The Drinks Business Green Awards 2018 -kilpailussa Lontoossa. Voitto saatiin erityisesti Koskenkorvan tehtaan bio- ja kiertotalouden ansiota.