Vastuullisuus

Maarit Alkula 9.5. 13:38 päivitetty 10.5. 10:24

Tapaus ryhtyy budjetoimaan jokaiseen projektiin hiilijalanjäljen kompensoimisen Compensate-säätiön kautta

Aki Rask
Compensate-säätiön perustaja Antero Vartia puhui Tapauksen järjestämässä ASTE-ilmastoseminaarissa.

Tapahtumatoimisto lisää kompensaation hinnan asiakkaalle tekemäänsä budjettiin ja tilittää maksun Compensatelle samalla tavalla kuin esimerkiksi tekijänoikeusmaksut Teostolle.

Tapahtumatoimisto Tapaus tarjoaa ensimmäisenä markkinointialan toimistona asiakkailleen automaattisen mahdollisuuden kompensoida toteuttamiensa projektien hiilijalanjäljen viisinkertaisesti Compensate-säätiön kautta. Compensate on entisen kansanedustajan Antero Vartian perustama säätiö, jolle maksamalla voi ostotapahtuman yhteydessä kompensoida hiilidioksidipäästönsä.

Tapaus on kehittänyt Ekokompassin kanssa tapahtumien ja messujen hiilijalanjälkilaskurin ja oppaan. Tapaus laskee laskurillaan jokaiselle asiakasprojektilleen hiilijalanjäljen, muuttaa sen euroiksi ja lisää kustannuksen asiakkaan budjettiin samalla tavalla kuin esimerkiksi Teostolle maksettavat tekijänoikeusmaksut sekä hoitaa hiilikompensaatiomaksujen tilityksen Compensatelle.

Tapauksen toimitusjohtaja Timo Aalto kertoo M&M:lle, että ajatus lähti liikkeelle työntekijöiden toiveesta.

”Tuomme tämän osaksi budjetointia, mutta toki asiakas voi halutessaan jättää kompensaation tekemättä. Asiakkailta saamani vastaanoton perusteella en kuitenkaan usko, että haluttomuutta kompensointiin on.”

Compensaten malli on hyvittää päästöt 2–5-kertaisesti, koska hiiltä on ilmakehässä jo niin paljon, ettei hiilineutraalius riitä. Siksi Tapauskin laskee budjettiin tapahtuman hiilijalanjäljen kompensoimisen viisinkertaisesti.

Tapauksen toimitusjohtaja Timo Aalto ASTE-ilmastoseminaarissa | Kuva: Aki Rask

 

Keskimääräinen tapahtumakohtainen kompensaatiomaksu vaihtelee Aallon mukaan kymmenien ja satojen eurojen välillä.

”Suurin osa tapahtumien päästöistä tulee ihmisten liikkumisesta, joten jos paikalle saapumiseen tarvitaan mannertenvälisiä lentoja, päästöt ovat paljon suuremmat kuin paikallisessa tapahtumassa. Toiseksi suurin päästöjen aiheuttaja ovat tarjoilut, joten ruokavalinnoilla voidaan vaikuttaa merkittävästi.”

Antero Vartia on vakuuttunut siitä, että yritykset ymmärtävät, että pärjätäkseen kilpailussa niiden on toimittava vastuullisesti.

”Oleellista on kytkeä kompensaatiomaksu aina ostohetkeen. Mitä konkreettisemmaksi toiminnan synnyttämät päästöt tehdään, sitä luontevampaa on myös ryhtyä kantamaan vastuuta. Jos se tapahtuu taustalla ja on valmiiksi hoidettu, se ei samalla tavalla voimaannuta ihmisiä”, Vartia sanoo M&M:lle.

Vartia kertoo, että jo toista sataa yritystä on ollut yhteydessä Compensateen ja monien kanssa suunnitellaan jatkoa.

”Olemme vasta pari viikkoa sitten tulleet ulos, mutta vastaanotto on ollut äärimmäisen positiivinen.”

Mukana on yhtiöitä laidasta laitaan, muun muassa pankeista huoltoasemiin ja ravintoloihin.

”Nyt haasteena on se, että joudumme hetken aikaa keskittymään ennen kaikkea tiimin kasvattamiseen, sillä kysyntää on niin paljon.”

Compensaten tavoitteena on maailmanlaajuinen muutos.

”Minulla oli isot odotukset, mutta ne ovat ylittyneet täysin”, Vartia sanoo.

Tapaus on ollut jo varhaisessa vaiheessa mukana yhteistyössä Compensaten kanssa muun muassa järjestämässä lanseeraustilaisuutta pro bono -työnä.

Tapauksen kehittämät opas ja laskuri ovat toimiston internetsivuilla vapaasti käytettävissä.

”Haluamme tehdä oppaan ja laskurin myös englanniksi ja tarjota sen kaikkien kilpailijoidenkin käyttöön. Tämä on yhteinen haaste”, Aalto sanoo.

Muitakin malleja on käytössä

Hiilineutraaliuteen pääsemiseen on muitakin reittejä kuin Compensaten tarjoama malli.

Esimerkiksi tapahtumatoimisto Funmedia on laskenut kaikkien järjestämiensä tapahtumien päästövaikutukset ja tarjonnut mahdollisuutta projektin päästöjen vähentämisen lisäksi jäljelle jäävien päästöjen mitätöintiin loppuvuodesta 2017 alkaen. Mitätöiminen tapahtuu ostamalla CO2Esto Oy:n kautta päästöoikeuksia pois EU:n päästömarkkinoilta.

”Ehdotamme mitätöintiä asiakkaille joka ikinen kerta, ja moni asiakas sen tekee, mutta eivät aivan kaikki”, sanoo Funmedian toimitusjohtaja Riku Tanttu.

Funmedia on itse ollut hiilineutraali yritys vuodesta 2018 alkaen.

Juttua täydennetty 10.5. klo 10:24 lisäämällä esimerkki Funmediasta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö