Tappiokierteestä kärsinyt markkinointiviestintätoimisto SEK teki elokuussa päättyneellä tilikaudella 12,4 miljoonan euron liikevaihdon ja 980 000 euron tuloksen. Toimiston myyntikate oli 9,4 miljoonaa euroa.

SEKin toimitusjohtajan Jaakko Rantalan mukaan tulos on toimiston paras yli kymmeneen vuoteen. Vielä vuotta aiemmin tulos oli 575 000 euroa miinuksella.

Rantalan mukaan toimisto on nyt keskittynyt päätuotteeseensa eli luovuuteen. Hyvästä iskukyvystä kertoo viimekesäinen Cannesin pronssileijona, jonka toimisto pokkasi Fazerin kanssa lanseeratusta Sirkkaleivästä. Toisena tulokseen vaikuttaneena tekijänä Rantala pitää yhtenäistä työkulttuuria.

"Kun on yhtenäiset arvot ja kaikki tietävät missä mennään, toimisto toimii aidosti kollektiivina: kaikki auttavat toisiaan, eikä toimistossa ole yksilöitä vaan yksi joukkue. Aiempina vuosina täällä on ollut henkilöstötyytyväisyyden kanssa ongelmia, mutta nyt työntekijät ovat tyytyväisiä."

SEK osti viime tilikaudella kaksi analytiikkataloa Super Analyticsin ja Quru n, joka on edelleen omaa yhtiönsä. SEK nivoi kaikki omistamansa erilliset yhtiöt yhdeksi yritykseksi vuonna 2016. Rantala pitää yhtenäistämistä kriittisen tärkeänä SEKille.

"Fuusio oli äärettömän elintärkeä, ilman sitä emme olisi nyt tässä. Fuusio pisti tämän muutoksen käyntiin."

Luvut perustuvat M&M:n toimistojen top 50 -selvitykseen, jonka on tehnyt M&M:n yritystutkija Erkka Felt. Lue koko juttu tuoreesta Markkinointi & Mainonta -lehdestä 20/2018.