Monissa yrityksissä on totuttu ajattelemaan että viestintä ja design ovat eri asioita. Samoin on totuttu ajattelemaan, että yritys suunnittelee ja hoitaa niin designin kuin viestinnänkin ja asiakas on vain näiden kohde.

Katleena Kortesuon kirjoittaman Lyö rumpua -teoksen mukaan kaikki eivät kuitenkaan ajattele tähän tapaan. Mistä sen huomaa? Vastaus on kysymystäkin yksinkertaisempi, menestyksestä.

Usein designin suunnittelijat suunnittelevat toisilleen. Mutta viestinnän kytkeminen designiin merkitsee jo askelta kohti asiakkaita. Seuraava askel on asiakkaiden äänen kohottaminen niin viestinnän kuin designinkin pohjaksi.

Viestinnän, designin ja asiakkaiden välinen tasavertainen vuorovaikutus on kaiken perusta. Yleensä väritön viestintä saa designiltä eloisat kasvot ja viestintä saattaa designin kansalle, joka tuunaa sen näköisekseen.

Yhteistyö asiakkaiden kanssa merkitsee kokeiluja ja luovuutta, minkä tuloksena on omaperäisyys ja muista erottautuminen. Nykymaailmassa on tosin vaikea keksiä mitään uutta tuotetta, mutta aina voi tehdä samat asiat eri tavoin improvisoiden.

Tärkeintä on hyvä ja vetävä tarina. Sellainen syntyy kun viestintä, design ja asiakkaat kohtaavat.

Kirjassa nostetaan esiin Kalevala Koru. Voisin täydentää tätä huomauttamalla, että Kalevala Koru on erinomainen esimerkki jo nimensäkin puolesta - onhan Elias Lönnrotin Kalevala Suomen kansan yhteinen tarinateos joka koottiin tavallisten ihmisten, aikansa asiakkaiden, kertomista tarinoista.

Tämän päivän tienraivaajia ja vetureita ovat Kalevala Korun lisäksi Stora Enso ja Rovio .

Ne ovat hoksanneet yhdistää viestinnän ja designin. Ja liittäneet yhdistelmään vielä kolmannen tekijän, asiakkaan ja tämän toiveet ja odotukset.

Tähän on vaikuttanut myös se, että nämä kaikki kolme ovat kuin Lönnrotin esimerkkiä seuraten tavanomaisen nöyrän suuren maailman matkimisen sijaan lähteneet rohkeasti yhdessä asiakkaiden kanssa kehittämään uusia ja omaperäisiä innovaatioita.