Plan International Suomi aloittaa naistenpäivänä #eihymyilytä-kampanjan, jossa presidentti Tarja Halonen, Arja Koriseva, Lola Odusoga, Meeri Koutaniemi ja Etta ottavat kantaa epäkohtiin tyttöjen asemassa.

#eihymyilytä-kampanjassa tunnetut suomalaisnaiset nostavat esille tyttöihin kohdistuvia epäkohtia, sillä etenkin kehittyvissä maissa tyttöjen oikeudet toteutuvat usein räikeän puutteellisesti. Kukin kampanjan kasvo nostaa esille itseään erityisesti koskettavan aiheen. Esimerkiksi presidentti Halosta ei kampanjassa hymyilytä, koska joka päivä keskimäärin 190 teini-ikäistätyttöä kuolee raskauden ja synnytyksen aiheuttamiin komplikaatioihin.

Kampanjan kuvat ovat Janita Aution, Meeri Koutaniemen ja Nana Simeliuksen ottamia. Tunnetut valokuvaajat ovat halunneet kuvillaan näyttää kampanjan naiset tavallisesta poikkeavassa valossa ja samalla rikkoa naisten kuvaukseen liittyviä käytäntöjä näyttämällä, ettei naisten aina tarvitse hymyillä.

”Usein naisten halutaan hymyilevän, että he eivät vaarantaisi patriarkaattia. Naisen neutraali ilme koetaan usein kovuudeksi, vaikka ilme edustaa rohkeutta irrottautua miellyttämisestä. Halusimme kuvata vahvoja naisia, jotka osoittavat, että naisten ei tarvitse aina hymyillä. Maailman tyttöjen kohtaamat epäkohdat eivät hymyilytä yhtään”, sekä valokuvaajana että kasvona kampaan osallistuva Meeri Koutaniemi sanoo kampanjan tiedotteessa.

Kampanja käynnistyy naistenpäivänä, jolloin Plan haluaa tyttöjen ja naisten juhlistamisen lisäksi muistuttaa tyttöjen kohtaamista epäkohdista. Kampanja näky tulevien viikkojen aikana useissa kanavissa.

Plan International Suomenmarkkinoinnin asiantuntija Pinja Hirvilammi kertoo, että kampanja näkyy lehti- ja bannerimainoksissa, sosiaalisessa mediassa sekä ulkona digitaalisilla näytöillä Helsingissä, Tampereella ja Turussa. Vaikuttajamarkkinoinnissa ovat mukana kampanjan kasvojen ja valokuvaajien lisäksi esimerkiksi Bluestocking, Juliaihminen, Mansikkka, Valeäiti ja Salamatkustaja.

Naistenpäivän aamuna Helsingissä puetaan Havis Amanda -patsaan ylle nauha pr-tempauksessa, joka muistuttaa, kuinka vuosittain 70 000 teini-ikäistä tyttöä kuolee raskauden ja synnytyksen aiheuttamiin komplikaatioihin.

#eihymyilytä-kampanja on suunniteltu Hasan & Partners in kanssa. Kampanjan budjettia Plan ei kerro, mutta Hirvilammin mukaan se on suhteellisen pieni.

Osana kampanjaa Plan kannustaa muitakin jakamaan sosiaalisessa mediassa oman hymyilemättömän kuvan #eihymyilytä-tunnisteella ja ottamaan kantaa tyttöjen ja naisten kohtaamaan epätasa-arvoon. Kampanjaan osallistuneista kuvista valitaan yksi vaikuttava otos, jonka kuvaaja pääsee Meeri Koutaniemen kuvattavaksi.