Effie Awards Finlandin kisakanslia on herännyt taas eloon. Sinne ropisee toinen toistaan luovempia ja tuloksekkaampia markkinointitekoja.

Tuomaristossa on 25 markkinoinnin huippuammattilaista. Heistä seitsemän on toimistojen edustajia. Effie ei siis ole kilpailu, jossa toimistot palkitsevat toisiaan.

Effiessä palkitaan sekä luovuudesta että tuloksista. Luovuus on tulevaisuuden menestymisen ratkaisevin taito ja eritoten strategisella luovuudella saadaan palkintoja.

Strateginen luovuus tarkoittaa sitä, että asiakkaan lähtökohtatilanteeseen on perehdytty huolella. Se edellyttää laajaa näkemystä maailman megatrendeistä, kulttuureista, ilmiöistä, alan kehittymisestä, asiakkaiden sekä asiakkaiden asiakkaiden käyttäytymisen muutoksista, kilpailijoista sekä niiden liikkeistä ja aikeista, yritysympäristön kehityksestä, asiakkaan kilpailueduista.

Lähtötilanteen ymmärrys on strategisen markkinoinnin perusta, kivijalka. Sen päälle ryhdytään rakentamaan markkinointia.

Perustasta johdetaan ja määritellään asiak­kaan tavoitteet, sekä liiketaloudelliset että markkinoinnin tavoitteet ja näille mittarit.

Sitten tulee se hedelmä: luova strateginen ratkaisu, idea, jolla asiakkaan tavoitteita ryhdytään hakemaan. Effie-lomakkeessa tämä on se kohta, jossa ihokarvat nousevat usein pystyyn. Loistava oivallus, mikä älynväläys!

Luova älynväläys toteutetaan suunnitelmallisesti ja jämäkästi. Tulokset mitataan ja niitä verrataan tavoitteisiin.

Effien osallistu­mislomake on ammattimaisen markkinoinnin sapluuna, jota pitäisi käyttää ihan kaikessa markkinoinnissa. Yksinkertaista, mutta kuitenkin niin paljon älyä, luovuutta ja osaamista vaativaa.

Kirjoittaja on MTL:n toimitusjohtaja.