Media

Ville Perttula 17.4. 12:57 päivitetty 17.4. 13:04

Taru, 26, perusti työelämää käsittelevän verkkosivun – "Haluan auttaa muitakin löytämään oman juttunsa"

Taru Tammikallio
Taru Tammikallio perusti tammikuussa Uramedia-nimisen sivun.

Tammikuussa perustetun Uramedian avulla Taru Tammikallio haluaa auttaa työnhakijoita työllistymään.

Omien urahaaveiden jahtaaminen voi olla tuntua työnhakijasta joskus työläältä, joskus jopa mahdottomalta.

Helsinkiläinen Taru Tammikallio, 26, kertoo olleensa puolitoista vuotta sitten tyytymätön omaan työtilanteeseensa. Tammikallio työskenteli lastentarhanopettajana, vaikka hän oli haaveillut lapsuudesta saakka media-alan töistä.

Aiemmin Tammikallio oli hakenut opiskelemaan media-alaa ammattikorkeakouluun, mutta huonoin tuloksin.

Tammikallio alkoi äitiyslomallaan kirjoittaa Stuff About -nimistä lifestyle-blogia. Blogin kirjoittaminen antoi hänelle uskallusta hakeutua media-alan pariin.

Vuosi sitten Tammikallio irtisanoutui lastentarhanopettajan työstään ja ryhtyi täysipäiväiseksi bloggajaksi ja sisällöntuottajaksi. Hän kertoo tehneensä myös toimittajan töitä.

Tammikuussa Tammikallio perusti Uramedia-nimisen verkkosivun, joka keskittyy nimensä mukaisesti ura- ja työelämäasioihin.

Sivulla jaetaan neuvoja esimerkiksi CV:n kirjoittamiseen ja kerrotaan, miten työstressiä voi välttää. Uramedia määrittelee sivullaan, että sen ”kantavana teemana on mielekäs työelämä”.

”Omassa elämässäni olen joutunut miettimään paljon, mitä haluan tehdä työkseni. Työ on niin suuri osa elämää, että siitä tulisi nauttia. En halua tehdä sellaista, joka ei tunnu omalta eikä lisää hyvinvointia. Haluan auttaa muitakin löytämään oman juttunsa, itse olen löytänyt sen.”

Kyse ei kuitenkaan ole pelkästä inspiroinnista, vaan Tammikallio haluaa, että ihmiset työllistyvät sivun kautta. Näin on jo käynytkin.

”Aloin muutama viikko sitten tehdä Kuukauden työnhakija -postaussarjaa. Sain palstalle mukaan yhden ihmisen, joka haki LinkedIn-palvelun kautta töitä. Mainostin häntä koskevaa kirjoitusta somessa, ja nyt hän on saanut töitä.”

Kuukauden työnhakija -postaukset ovat työnhakijoiden itsensä kirjoittamia. Postauksissa he mainostavat omaa osaamistaan.

Sivun pyörittäminen on Tammikalliolle sivutoimista, sillä päivätyökseen hän tuottaa sisältöä inbound-markkinointitoimisto Sales Communicationsissa.

”Työnhaku on yksi iso teema, jota haluan käsitellä. Itse olen tehnyt paljon töitä, jotta pääsen tälle alalle sisään. Sen vuoksi haluan auttaa muita työnhaussa ja kertoa miten uralla voi edetä.”

Tulevaisuudessa Tammikallio haluaa perustaa sivustolle verkkokaupan, jonka kautta myydään esimerkiksi erilaisia koulutusmateriaaleja ja sähköisiä oppikirjoja. Sivulla on nyt jo oma osio työpaikkailmoituksia varten, joskin osio on tällä hetkellä tyhjä.

Lisäksi Tammikallio aikoo tehdä Uramedian kautta sisältö- ja affiliate-markkinointia.

Uramedia on vielä tällä hetkellä Tammikalliolle vakava harrastus. Sivu pyörii vielä toiminimen varassa, mutta Tammikallio aikoo perustaa Uramediaa varten osakeyhtiön. Tammikallio ei vielä tiedä, tuleeko sivun ylläpitämisestä hänelle kokopäiväinen työ.

Liikevaihtotavoitteisiin Tammikallio suhtautuu varovaisesti. Hän haaveilee, että yritys voisi takoa muutaman kymmenen tuhannen euron liikevaihtoa loppuvuoteen mennessä, mutta varsinaisia tarkkoja tavoitteita ei ole.

Uramedia ei synny tyhjiöön. Työelämä- ja urasisältöä julkaistaan talousmedioissa ja sanomalehdissä miltei päivittäin. Tammikallio uskoo, että Uramedian erottaa muista työelämäsisältöä tekevistä medioista aito auttamisen halu sekä kyky inspiroida työnhakijoita ja -tekijöitä.

”Uskon, että sivu vetoaa visuaalisesti naisiin enemmän. Se keskittyy pääsääntöisestyi ura-artikkeleihin. Haluan, että sivu auttaa mahdollisimman montaa työntekijää ja urasta kiinnostunutta ihmistä, oli kyseessä sitten mies tai nainen.”

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Sosiaalinen media

24.04.2018 17:31

Facebook pyytää pian hyväksymään uudet käyttöehdot – Tivi: Yhteen kohtaan tulee kiinnittää erityishuomiota

Facebook joutui keväällä melkoiseen pyöritykseen, kun ilmeni että palvelusta kerättyjä tietoja oli käytetty hämärän data-analytiikkafirman työkalun rakentamiseen. Kymmenien miljoonien ihmisten tietoja hyödyntävää työkalua käytettiin tiettävästi esimerkiksi Donald Trumpin vaalikampanjassa sekä Brexitiin johtaneessa kampanjassa.