Kaksimieliset ja muuten hupaisat vanhat mainokset pullahtavat verkossa esiin tasaisin väliajoin. Facebookissa kiertää jälleen lista mainoslauseista, joita olisi kuluttajien mielestä voinut miettiä kaksi kertaa.

Ei ole varmuutta ovatko kaikki hupailulistojen sloganit oikeita mainoslauseita, mutta listoissa lienee totta ainakin toinen puoli.

Legacy marker

Kaksimieliset kampanjat eivät aina olleet vahinkoja. Leaf mainosti 1980-luvulla TuplaaIndia Jones -henkisessä mainoksessa sloganilla "Taitaa tyttö tietää, että seinän takana olisi patukkaa tarjolla". Mainoksen takana on Asser KorhonenMcCannista.

Kodinkonevalmistaja Electrolux käytti Isossa-Britanniassa kampanjasloganina "Nothing sucks like an Electrolux". Adlandinmukaan brittitoimisto Cogent Elliotin suunnittelemassa mainoksessa Electrolux imee niin tehokkaasti, että siksi Pisan torni kallistuu. Sucks-sanan kaksoismerkitys on Iso-Britanniaa ilmeisempi Yhdysvalloissa, missä yhtiö ei kyseistä slogania käyttänyt.

Toisinaan kieli tekee tepposet ylikansallisille kampanjoillta tai tuotteille. H&M:n vuonna 2006 Ruotsissa lanseeraama "Fit sliq" -farkkumallisto kalskahti ruotsalaisten korvaan härskiltä. Mitsubishin Pajero-mallin nimellä huhutaan olleen Espanjassa ja Portugalissa ikävä mieliyhtymä, joten valmistaja vaihtoi mallin nimen. Myös Leijona-pastillin mainokseksi väitetty "Mitäs tykkäät, jos tulisin suuhun?" on herättänyt hilpeyttä.

Elämään on jäänyt myös Tapio Rautavaaran Keskolle mainoslauseeksi tarjoama heitto "Päätä päiväsi K-kahvilla". Turun Sanomienmukaan Rautavaara kiersi 1950-luvun lopulla Suomea Keskon markkinointikiertueen esiintyjänä tarjotessaan mainoslausetta Keskon vapaasti käytettäväksi. Kesko ei tarttunut sloganiin, mutta sen väännöksiä on tarjottu verkkopalstoilla hupijuttujen yhteydessä muun muassa Costa Rican, Pauligin ja Saludon mainontana.

Oudoista mainoksista useille mieleen muistuu, kun Oras esitteli Bidetta-alapesusuihkuaan Avotakassa varsin havainnollistavalla ja informatiivisella printtimainoksella pari vuosikymmentä sitten. Bidettan mainonnan suunnitteli jo edesmennyt mainostoimisto Adax.

Hupailupalstojen väitettyjä mainoslauseita ovat muun muassa:

"Pane Mummia kainaloon"

"Älä tapa vaimoasi pyykinpesulla, anna meidän koneemme tehdä se"

"Tällä kuukautissuojalla voit mennä vaikka laskuvarjohyppyä harrastamaan"

Käräytä valesloganit tai kerro lisää huvittavia mainoslauseita keskustelupalstalla.