Juoma, joka ennaltaehkäisee krapulaa! Vastaavia ihmetuotteita on markkinoilla ollut aiemminkin, mutta suomalaisen Health Hack Labsin yrittäjä ja hallituksen puheenjohtaja John Niemi on varma siitä, että tämä juoma tekee sen mitä lupaa.

Tuotekehitys alkoi 2018, ja tämän vuoden kesäkuusta lähtien juomaa on voinut ostaa Indiegogon kautta USA:sta ja elokuussa tuote lähtee myyntiin Venäjälle. Niemen oma kiinnostus krapulan syntymekanismeihin alkoi kasvaa jo vuosia sitten.

"Viisi kuusi vuotta sitten aloin tutustua krapulan mekanismeihin, ja miten sitä voisi helpottaa. Käytin itseäni koekaniinina pari vuotta kirjaimellisesti. Kokeilin erilaisia jauheita ja pillereitä, joissa oli ainesosia, joita on mukana myös tässä juomassa.”

Niemi huomauttaa, että krapulan tutkimusta ei pidetä enää pseudotieteenä.

”Tieteellisessä tutkimuksessa on alettu alkaa tutkia krapulaa viimeiset 15-20 vuotta. Meillä on hyviä esimerkkejä Suomesta, esimerkiksi dosentti Reino Ylikahri tutki krapulaa jo 1970-luvulla ja yleinen mielipide oli, että tuo ei ole oikeaa tiedettä. Jostain syystä aihetta ei ole haluttu tutkia. Nyt krapulatutkimusta on tullut validia tiedettä.”

Ihmejuoman luvataan nopeuttavan maksan toimintaa ja sitovan alkoholin tuottamia myrkkyjä ja kuljettavan niitä kehosta pois. Suuret B-vitamiiniannokset siinä parantavat keskushermoston toimintaa ja tietyt rohdoskasvit parantavat unen laatua. Niemen yrityksen juoma on yhdistelmä rohdoskasveja ja vitamiineja. EU:ssa se odottaa vielä myyntilupaa.

”EU:n sisällä pullonkaulana on ollut, että tuote on EU:ssa täysin uusi. Yhdelle juoman vaikuttavista osista, japanilaisen rusinapuun (Hovenia Dulcis) kaarnasta uutettavalle antioksidantti dihydromyrisetiinille ei ole aiemmin haettu lupaa elintarvikekäyttöön EU:ssa”, Niemi sanoo.

Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto EFSA on 1,5 vuoden harkinnan jälkeen hyväksynyt dihydromyrisetiinin, mutta elintarvikekäyttö edellyttää vielä lopullisen hyväksynnän saamista Euroopan unionilta.

”EFSA:n päätöksen jälkeen vastaavat prosessit ovat EU:ssa kestäneet keskimäärin 3-6 kuukautta. Tämän jälkeen pääsemme myymään tuotetta myös EU:n sisällä”, Niemi sanoo.

Markkinointi hankalaa

Juoma valmistetaan Itävallassa Beverage Scouts -nimisen yhtiön tehtaalla, joka on erikoistunut vitamiinijuomien ja energiajuomien valmistukseen. Reseptin lopullinen koostumus ja formulointi tehtiin Beverage Scoutsin asiantuntijoiden kanssa.

Juomaa alettiin testata puolitoista vuotta sitten ja uniikkeja testikertoja on ollut noin neljäsataa. Se on poikinut myös ensimmäisen siemenrahoittajan.

”Eräs kuopiolainen sarjayrittäjä tilasi juomaa ja vähän ajan päästä huomattavasti isomman erän. Sitten hän soitti ja kehui tuotteen maasta kattoon. Hän kertoi, että juhannuksen ajan noin 30 ihmistä oli kokeillut sitä ja valtaosalla toiminut hyvin ja kysyi, etsimmekö rahoitusta. Paperit allekirjoitetaan ensi viikolla.”

Paras hetki nauttia juomaa on Niemen mukaan välittömästi alkoholin käytön jälkeen.

”Jos keho päästetään jo siihen tilaan, minkä miellämme krapulaksi, ollaan menty jo sen pisteen yli, jolloin ei enää voida ehkäistä sellaista, joka on jo päässyt syntymään. Tässä on kyse ennaltaehkäisystä.”

Juomaa ei voi kuitenkaan markkinoida krapulaa parantavana juomana, koska krapula voidaan luokitella sairaudeksi. Suomessa ravintolisiä ei saa mainostaa sairauden ehkäisyyn, ja elintarvikevirasto on jo ehtinyt puuttua juoman Facebook-mainontaan.

”Emme saisi sanoa, että tuote auttaa krapulaan, mikä on ikävää, koska tuote auttaa krapulaan. Nyt toivomme, että mahdollisimman moni kokeilisi tuotetta ja sanoisi mielipiteensä sen tehosta ja jakaisi ilosanomaa.”

Sijoittajia haussa

Niemi sanoo, että uusia sijoittajia haetaan nyt, jotta kasvu saataisiin nopeasti käyntiin Venäjällä ja EU:ssa. Markkinointiin ei ole vielä panostettu Niemen mukaan suuremmin.

”Kaikki resurssit ovat menneet tuotekehitykseen ja brändin rakennukseen. Vaikka kuinka paljon haluaisimme Kimi Räikkösen seisomaan pullo kädessä ja sanomaan, että tämä on hyvä, niin ei meillä ole sellaiseen tällä hetkellä resursseja.”

Indiegogon tavoitteeksi asetettiin maltilliset 10 000 dollaria myyntiä, ja tavoite on lähes saavutettu.

”Halusimme kokeilla Indiegogon kautta, voiko suomalainen yritys omilla toimillaan breikata Yhdysvaltojen markkinoille, ja vastaus on, että ei pysty. Se olisi vaatinut valtavia markkinointiponnisteluja. Indiegogon kautta tilanneista yhdeksän kymmenestä on ollut suomalaisia.”

Kun tuote saadaan myyntiin EU:ssa, Niemi kaavailee, että se voisi mennä myyntiin markettien lisäksi paikkoihin, joissa krapulaa yleisesti hankitaan: yökerhoihin, ravintoloihin, hotelleihin. Nykyään yrittäjänä ja sijoituskonsulttina toimiva Niemi keksi myös tämän jakelutien oman kokemuksensa pohjalta.

"Entisenä pankkiirina elin sitä konferenssielämää ja konferenssijuhlimista, niin olisihan se ollut kiva, että hotellihuoneessa olisi ollut jotain helpotusta tarjolla, että seuraavana päivänä olisi jaksanut paremmin istua palavereissa!”