…tekee myyntiä ja rakentaa brändimielikuvaa

Yrityksen oman median kokonaisuus saa ja pitääkin olla brändin näköinen: toisilla on käytössä koko valikoima printistä digikanaviin, toisilla oma media tarkoittaa verkkosivustoa ja paria sosiaalisen median kanavaa.

Kaupallisesti vaikuttavia ja oikein rakennettuja oman median kokonaisuuksia yhdistää kuitenkin se, että ne ovat aina lähtöisin yrityksen liiketoiminnasta ja liiketoiminnallisista tavoitteista. Silloin hyvin tehdyt oman median sisällöt myyvät, rakentavat brändimielikuvaa oikeaan suuntaan sekä sitouttavat nykyasiakkaat ja tavoittavat uusia kohderyhmiä.

Oma media on myös monessa yrityksessä paikka luoda trendejä ja reagoida ilmiöihin. Aidosti asiakaslähtöisissä yrityksissä megatrendit ja sisällöntekijöiden insightit kuluttajan maailmasta muun muassa täydentävät hankintaostoja ja laajentavat valikoimaa.

…maksaa panostukset takaisin pitkässä juoksussa

Alkuun oman median rakentaminen on monelle yritykselle iso satsaus. Tarvitaan joko kumppaneita tai tekijöitä in-house. Laadukkaiden sisältöjen, kuten videotuotantojen, asiantuntijahaastattelujen ja oppaiden tekeminen maksaa enemmän kuin mihin esimerkiksi taktisemmassa markkinoinnissa on ehkä totuttu.

Panostuksen juju on kuitenkin pitkäjänteisyys ja se, etteivät oman median sisällöt ole kertakäyttökamaa. Esimerkiksi sesonkikohtaiset ja hyvin hakukoneoptimoidut digisisällöt ovat aikaa kestävä investointi. Ne tuovat pitkässä juoksussa orgaanista liikennettä ja aktiviteetteja sivustolle – ja näin ollen jokaisen sisällön yksittäinen tuotantohinta laskee suhteessa sille asetettuihin konversioihin.

Oman median etu markkinoinnin osana on myös se, että sisällöt ovat yrityksesi omaisuutta laajoilla oikeuksilla – voit käyttää, muokata tai nostaa niitä mainontaan uudelleen ilman sisällöllisiä lisäkustannuksia.

…ilahduttaa ja hyödyttää asiakkaitasi aidosti

Hyvä oma media toimii kuin media: Se nostaa kohderyhmän eli asiakkaat ja heidän arkensa aina suunnittelun ja tekemisen kärkeen. Kohderyhmäajattelun ja liiketoiminnan yhdistelmästä löytyvät sitouttavimmat aiheet, näkökulmat, sisältötyypit ja haastateltavat. Lisäksi uskottava oma media on aina luotettava ja kertoo vain siitä, mikä on totta.

Kun kohderyhmäajattelu ja faktat täydennetään toimialaan erikoistuneilla sisällöntuottajilla sekä eri kanavissa toimivilla tarinankerronnan muodoilla, saa asiakas sisällöistä aidosti tietoa, hyötyä, iloa ja inspiraatiota. Nämä tunteet puolestaan tekevät yrityksestäsi mieleenpainuvan ja täydentävät brändisi asiakaskokemusta.

…tuo organisaatiosi eri ihmiset yhteen sekä lisää ideointia ja ymmärrystä

Perinteisesti oma media sijoittuu ja kaataa raja-aitoja usean toiminnon, kuten viestinnän, markkinoinnin, vastuullisuuden, bränditiimin, asiakaspalvelun, myynnin ja digipalveluiden, alueella.

Tehokkain ja liiketoiminnan kannalta laadukkain sisältö syntyy, kun se suunnitellaan yhdessä organisaatioiden eri yksiköiden kanssa. Näin täytetään sekä asiakkaan tarpeet että eri yksiköiden tavoitteet. Jos sinun oma mediasi on jo kaatanut yrityksen siiloja ja tuonut organisaation sisällä uusia ihmisiä yhteen, onneksi olkoon!

Kun uudet kokeilut ja tulokset avataan avoimesti koko organisaatiolle, löydetään oman median avulla uudenlaisia tapoja suunnitella, tehdä ja kehittää niin liiketoimintaa kuin yksittäisiä kanaviakin yhdessä.

…auttaa reagoimaan nopeasti ja viestimään poikkeustilanteissa

Viime päivinä olemme eläneet poikkeustilassa – ja markkinoinnin näkökulmasta nähneet useita mallikelpoisia ja vastuullisia oman median reagointeja.

Uutiskirjeissä yrityksen johto on esimerkiksi viestinyt inhimillisesti, rauhoittavasti ja selkeästi, kuinka asioida päivittäistavarakaupoissa tai kuinka kotiinkuljetukset hoidetaan koronavirustartuntoja ennaltaehkäisevästi. Sosiaalisen median kanavissa on jaettu luotettavaa tietoa ja vastattu yleisimpiin kysymyksiin – purkaen näin asiakaspalveluiden ruuhkaa kriittisten asiointien tieltä.

Erikoistilanteissa oma media on omissa käsissäsi. Monikanavaisen oman median sisällöillä olet läsnä juuri siinä kanavassa missä asiakaskin – oli kyse kriisiviestinnästä tai normaalimmassa tilanteessa tuotteiden lanseerauksista tai vaikkapa yhteistöiden julkistuksista.

Joko sinun oma mediasi tekee näitä asioita?

---

Niina Korhonen, Liiketoimintajohtaja, Aller Ideas

Kirjoittaja on yritysten omaan mediaan ja journalistiseen sisältömarkkinointiin erikoistuneen Aller Ideas -sisältömarkkinointiyksikön vetäjä.

Aller Ideas on osa Aller markkinointipalvelut -liiketoimintaa, johon kuuluvat lisäksi konsepteihin, sisältöihin ja keskustelevaan markkinointiin erikoistunut Dingle sekä kohderyhmiä ja asiakasymmärryksen ratkaisuja tarjoava Data Refinery.

LinkedIn