Kuten TechCrunch tietää, musiikin löytäminen on pitkälti sosiaalinen tapahtuma. Musiikkimedia toimii ehkä hyvänä löytöjen tärppipaikkana, mutta eniten uutta musiikkia päätyy omalle soittolistalle ystävien kautta, jotka osaavat suositella sopivia artisteja toisilleen.

Tästä huolimatta Spotifyssä ei ole juuri näitä sosiaalisia ominaisuuksia näkynyt.

Ne vähäisetkin keinot saivat kirveestä 2017, kun Spotify poisti mobiilisovelluksestaan kaikki mahdollisuudet suoraan kanssakäymiseen kavereiden kesken. Sen jälkeen ystävien ”levylautasta” on päässyt tarkkailemaan vain tietokone-Spotifyn näkymästä.

TC arvelee, että sosiaalisten keinojen rajoittamisella Spotify halusi ajaa ihmisiä tutustumaan yhtiön omiin soittolistoihin sekä ennen kaikkea uusia tuttavuuksia ehdottaviin algoritmeihin. Tämä puolestaan antoi Spotifylle runsaasti vaikutusmahdollisuuksia siihen keitä artisteja palvelun kautta löytää, mikä taasen vahvisti Spotifyn asemia neuvotteluissa levy-yhtiöiden kanssa.

Nyt, kun Spotify katsoo otteensa musiikkibisneksestä olevan riittävän lujassa, se uskaltaa höllätä otettaan musiikin löytämisen tavoista.

Nyt testausvaiheessa oleva Tastebuds-ominaisuus antaa käyttäjien tutkia ystävien musiikkimakua. Se ilmestyy Spotifyn navigointivalikkoon Kirjaston ja Koti-painikkeen tuntumaan, ja sitä kautta voi katsella seurattujen ystävien ja kontaktien eniten soitettua musiikkia. Mikäli seasta löytää mielekkäitä kappaleita tai levyjä, niiden liittäminen omaan kirjastoon onnistuu nappia painamalla.

Tastebuds-ominaisuuden toimintaa voi testata jo nyt tässä osoitteessa, mutta varsinaiseen käyttöön Tastebuds tulee vasta tuonnempana. Julkaisuaikataulua ei ole vielä paljastettu.