Kaupan outlet-myymälät ovat valaisevia paikkoja. Kun menekkitavarat ympäriltä puuttuvat, ulosheittomyymälät paljastavat armotta sisäänostajien mokat. Mitä enemmän jotain tuotetta päätyy outlet-pisteeseen, sitä enemmän sisäänostaja on astunut harhaan.

Outlet paljastaa myös ostojen mittavirheet. Tuotetta on ostettu sisään liikaa. Vaatteissa joko pienet tai suuret koot ovat jääneet myymättä.

Sääkin voi pettää. Leutona ja lumettomana talvena toppavaatteet ja talviurheiluvälineet jäävät kauppaan.

Pois uuden alta

Outlet-myymälät ovat jakelutien saattohoitopaikkoja. Outletit myyvät tuotteita, jotka eivät ole menneet jakelutien alkupäässä kaupaksi, edes alennushintaan. Kun sesongin vaihtuessa uutta tavaraa alkaa virrata sisään, myymättömät tavarat siirtyvät outlet-pisteisiin.

Stockmannilla on outlet-myymälät Suomessa, Baltiassa ja Venäjällä. Suomen outlet-myymälä toimii Vantaan Tammistossa.

- Outlet-myyntiin jää hyvin vähän tuotteita, kun vertaa siihen, että tavarataloissa on myyntipinta-alaa pitkälti toistasataatuhatta neliötä ja kaikkien tavaratalojen myymättömät tuotteet päätyvät yhteen, suhteellisen pieneen myymälään, sanoo Stockmannin Suomen ja Baltian tavarataloista vastaava johtaja Juha Oksanen.

Hänen mukaansa outlet-myynti on osa myynnin kokonaisuutta, jonka tarkoituksena on tavarankierto. Vanhat tuotteet siirtyvät pois uutuuksien alta.

- Myös myymälän ilme säilyy tuoreempana ja yhtenäisenä kun sesongin jäänteet poistetaan, Oksanen sanoo.

Stockmann Outlet myy myös Hullujen päivien rippeitä.

- Hulluilta päiviltä jää hyvin vähän myytävää, koska päivien ideaan kuuluu, että tavara loppuu kesken, Oksanen sanoo.

Hinta myy tavaran

Outlet-hinnoittelu on taitolaji. Hintojen pitää olla selkeästi alemmat kuin jakelutien alkupäässä, jotta ostava kansa kiinnostuisi.

Hinnoittelussa pitää ottaa huomioon, että outletin tarjonta koostuu usein trendikamasta, joka ulosheittomyymälään päättyessään saattaa olla jo so last season. Hintojen pitää kestää vertailussa silloinkin kun päämyyntipaikoissa on alennusmyynti.

Nyrkkisääntö on, että outletissa tavaran hinta on enintään puolet siitä, mitä se on päämyyntipaikoissa.

Samaan aikaan kun Stockmannin tavarataloissa pyörivät alennusmyynnit, myös outletissä on ale: jo ennestään alhaisista outlet-hinnoista vielä puolet pois.

Myös outletissä täytyy tehdä tilaa tavaratalon alemyyntien ylijäämille.

Entäs jos tavara ei käy kaupaksi edes outlet-myynnissä?

- Kyllä käy. Esimerkiksi viime vuonna outletissa ei jäänyt mitään myymättä, Oksanen sanoo.

- Laskemme hintaa ja jollain hinnalla kaupat aina syntyvät. Emme heitä käyttökelpoista tavaraa kaatopaikalle.

Outlet-kaupan katteet ovat väistämättä kapeammat kuin muulla jakelutiellä.

Jotta dumppausmyynti kannattaisi, kiinteiden kulujen kuten vuokrien pitää olla edulliset. Outlet-myymälät sijaitsevatkin taajamien liepeillä tai teollisuusalueilla. Myymälän pitää silti sijaita paikalla, joka vetää asiakkaita.

Volyymimyynnillä pelaavat trendivaateketjut eivät ole perustaneet erillisiä outlet-myymälöitä.

Hennes & Mauritz dumppaa sesonkijäämät ketjumyymälöissään. Politiikkaan kuuluu alentaa ja hakea hintaa, jolla viimeisetkin rääppeet menevät kaupaksi.