Kauppa

Aleksi Ylä-Anttila 24.7. 14:55

Tavaratalojätti veti someraivon synnyttäneen tuotteen pois myynnistä: "Tämä ei ole hyväksyttävää"

Alie Ward / via Twitter
Lautasten lähettämää viestiä pidettiin somessa yleisesti ongelmallisena, sillä syömishäiriöt ovat valitettavan tuttuja monille ihmisille.

Tavarataloketju Macy’sin myymien päivällislautasten välittämä viesti herätti suuttumusta Twitterissä.

Kohun aiheuttaneet tuotteet olivat myytävänä Macy’s-ketjun New Yorkin Manhattanilla sijaitsevassa Story-nimisessä konseptimyymälässä, kunnes somekäyttäjien vihastuneet reaktiot saivat ketjun reagoimaan nopeasti ja vetämään lautaset myynnistä. Asiasta uutisoivat muun muassa Huffington Post ja CNN.

Kohu sai alkusysäyksensä kirjailija ja toimittaja Alie Wardin twiitattua kuvan kodin astioita suunnittelevan Pourtions-nimisen yrityksen valmistamasta lautasesta, jonka viesti oli vähintäänkin erikoinen.

"Mom jeans"-nimistä päivällislautasta koristaa kolme ympyrää, jotka kuvaavat erilaisia lautaskokoja. Uloin ja suurin on nimeltään "mom jeans" eli vapaasti käännettynä "äidin farkut". Toiseksi uloin ympyrä kantaa nimeä "favorite jeans", vapaasti käännettynä "suosikkifarkut". Pienin ja sisin ympyrä on nimeltään "skinny jeans" eli vapaasti käännettynä "pillifarkut".

Wardin näkemyksen mukaan tuotteen välittämä viesti on sisällöltään haitallinen aikana, jolloin kaikki naiset äidistä tyttäriin kamppailevat kauneusihanteiden ja minäkuvansa kanssa.

Annoskokoihin liittyvä vihjailu oli hänen mielestään väärin. Ward kertoi halunneensa viestillään osoittaa maailmalle kuinka salakavala naisia häpeään tai epävarmuuteen rohkaiseva kauneuskulttuuri voi olla.

Ward kertoi, että hänellä on itsellään ystäviä, jotka ovat joutuneet syömishäiriön vuoksi sairaalaan sekä tuntevansa useita naisia, jotka ovat pitäneet itseään jatkuvassa nälässä ylltääkseen pieneen vaatekokoon, jotta heitä ei torjuttaisi tai pilkattaisi.

"Halusin Macy’sin tietävän, että sillä, mitä he edustavat ja näyttävät, on merkitystä. Se voi vahingoittaa ihmisiä, ja silloin he (Macy’s) ovat siitä vastuussa", Ward kommentoi Huffington Postin mukaan.

Julkaisemansa kuvan yhteyteen Ward oli kirjoittanut: "kuinka voisin saada nämä Macy’sissa myytävät lautaset kielletyksi kaikissa 50 osavaltiossa".

Wardin näkemys sai pian kannatusta Twitterissä. Monet olivat samaa mieltä, että lautaset voivat edistää syömishäiriöitä. "Nämä lautaset ovat kammottavia ja olen iloinen, että Macy’s on suostunut vetämään ne myynnistä. Tällainen ruokkii syömishäiriöitä", kommentoi eräs twiittaaja.

"Tällainen ei ole hyväksyttävää", säesti toinen Twitterissä osaa keskusteluun ottanut, närkästynyt kommentoija.

Macy’s vastasi itse virallisella Twitter-tilillään pian Wardin alkuperäiseen viestiin, myönsi virheensä ja kertoi poistavansa tuotteen myynnistä kaikissa myymälöissään. Huffington Postille ketju kertoi myöhemmin, että tuote oli vedetty pikaisesti myynnistä.

"Pyydämme anteeksi asiakkailtamme", ketjun edustaja viestitti lehdelle.

Pourtionsin perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Mary Cassidy kertoi kuulleensa Macy’sin päätöksestä toimittajan tiedustellessa häneltä asiasta. Hän kertoo ihmisten reaktioiden yritystä kohtaan olleen kohun laannuttua "erittäin myönteinen". Tuote on edelleen myynnissä Pourtionsin omassa verkkokaupassa.

Cassidy kertoo, että tarkoitus ei ole ollut loukata ketään ja on pahoillaan, mikäli näin on tapahtunut. Yrityksen toiminnan perustana on rohkaista ihmisiä kiinnittämään huomiota terveelliseen syömiseen suunnitellen astioita, joiden sisältämien viestien, kuten tekstien, avulla on mahdollista tarkkailla omaa syömistään ja annoskokojaan.

"Pourtions haluaa tukea terveellistä ruokavaliota. Jokainen, joka on arvostanut Pourtionsia, tietää, kuinka syömisen ja juomisen yhteydessä on joskus hankala olla niin huomaavainen ja maltillinen kuin itse haluaisi. Lempeä muistutus voi joskus auttaa tässä, ja vain tätä olemme pyrkineet rohkaisemaan."

"Me käytämme itse omia lautasiamme ja lasejamme päivittäin, jotta pystymme toimimaan omien neuvojemme mukaisesti. Tiedämme, että kyse on vakavasta liiketoiminnasta. Uskomme myös, että pieni humoristinen kosketus voi joskus juuri se oikea kosketus", Cassidy kertoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö