4.4.2003 08:12 päivitetty 4.2.2016 11:37

TBWA kahmi kolme kultahuippua

Vuoden Huipuissa ei käynytkään niin kuin aina. Mainostoimistoista TBWA\PHS kahmi jättipotin vanhaan malliin, mutta Hasan & Partners nuukahti.

Eilen torstaina jaetuissa Vuoden Huipuissa yksi mainostoimisto oli ylitse muiden. TBWA\PHS sai kolme kulta- ja kuusi hopeahuippua. Toimisto pokkasi kultaisen kolmion kuluttajamainonnan-, tv- ja elokuvamainonnan- sekä mainostekstien sarjassa.

Vuoden huippujen kärki leveni aikaisemmista vuosista melkoisesti, kun kahden kauppa jäi historiaan. Edellisvuosien komeetta Hasan & Partnersin mainoksista vain yksi ylsi hopeahuippuun. Kaisaniemen Dynamo kävi pokkaamassa yhden kultaisen ja yhden hopeahuipun, Skandaali kolme hopeista, Taivas kaksi hopeista ja Lowe & Partners yhden hopeahuipun.

— Nämä ovat yhdet huiput ja tämä on yksi raati, jolla oli tämä näkemys asioista. Ei siinä sen kummempaa pullikoimista ole. Me jatkamme eteenpäin ja katsotaan, mitä tulevat raadit sanovat. Mutta tosiasiahan on, että alan kilpailuilla on suhteellisen vähän korrelaatiota siihen, miten asiakkaat liikehtivät, Hasan & Partnersin toimitusjohtaja Kai Seikku selittää toimiston nihkeää kilpailumenestystä..

Tuomaristo pokkasi

Grafian järjestämään kilpailuun saapui tänä vuonna 1 290 työtä, liki 200 vähemmän kuin viime vuonna.

— Syynä voi olla laskusuhdanne, itsekritiikin kasvu tai molemmat. Toivottavasti tämä ei kuitenkaan ole merkki siitä, että kilpailun arvostus olisi laskussa, ylituomari Jon Granström (kuvassa) sanoo.

Kultahuippuja jaettiin seitsemän; tuomaristo ei löytänyt kirkkainta radiomainonnan, uusien medioiden eikä kuva ja kuvitus -sarjoissa. Hopeahuipun arvoisia töitä löytyi 25, kunniamaininnan sai 58 ja kirjaan pääsi 198 työtä.

Jokavuotisen urputuksen siitä, että suuri osa palkinnoista meni tänäkin vuonna kilpailun tuomaristolle, Granström kuittaa lyhyesti.

— Kyllä jälkipuheita tuomariston objektiivisuudesta kuullaan tänäkin vuonna. Mutta ei siinä ole mitään kummallista, että palkinnot tuppaavat putoilemaan tuomariston syliin, Vuoden Huippujen juryn tuleekin edustaa alansa parhaimmistoa.

Pintaremonttiin

Granströmin mukaan 23. kertaa järjestetty Vuoden Huiput on remontin tarpeessa.

— Tänä aikana markkinointiviestinnän kenttä on muuttunut, mutta kilpailu ei ole kehittynyt samassa suhteessa. Kuluttajan huomion saaminen edellyttää oivaltavia kampanjakokonaisuuksia ja mediankäytön ottamista osaksi sisältöä. Hyvänä esimerkkinä remontin tarpeesta on työ, joka Suomessa kelpuutettiin vain Vuoden Huiput kirjaan, mutta voitti Cannesissa kultaa omassa sarjassaan, Granström sanoo tarkoittaen Soneran Sonja was here -mainosta.

—Olisiko kansallisen kilpailumme aika saada media-sarja? kysyy Granström.

Tv- ja elokuvamainonnan -sarjan tuomaristo kehui puheenjohtajansa Petu Pesosen suulla suomalaisen tv-mainonnan tasoa, etenkin tuotannon taso oli noussut.

— Täyttä paskaa oli tosi vähän, tuskin lainkaan. Sisäsiistiä, hyvin suunniteltua ja toteutettua, vastaanottajaa kunnioittavaa mainontaa oli viljalti. Kolikon kääntöpuoli on se, että jos haluaa oikeasti saada jotain aikaan, vanhat konstit eivät riitä.

Sarjan voitti TBWA\PHS:n Pohjolalle suunnittelema Rockstar, joka ravisteli rohkeasti paitsi 110-vuotiaan yrityksen brändia myös koko vakuutusyhtiömainontaa ja nousi puheenaiheeksi laajemminkin kuin vain mainosalan kahvipöydissä.

Cilla Bhose

KULTAHUIPUT

Graafinen suunnittelu

Sauna-kirjasintyyppi

Suunnittelutoimisto: Underware

Työn tilaaja: Underware

AD: Sami Kortemäki, Akiem Helmling, Bas Jacobs

Graafiset viimeistelijät: Sami Kortemäki, Akiem Helmling, Bas Jacobs

Projektijohto: Sami Kortemäki, Akiem Helmling, Bas Jacobs

Tuomaristo: Sauna oli selkeä kultahuippu. Hallitun fontin tekeminen on äärimmäisen vaikeaa, mutta fontti toimii tässä lightista boldiin. Viimestelyn taso toimii hyvin erottaen sen muista. Otsikot ovat äärimmäisen kauniita ja kuvitustakin on jaksettu tehdä. Sauna-kirjasintyypissä on käytössä klassisen fontin persuelementit. Kiitosta tulee myös ligatuureista. Teknisesti tyylipuhdas ja täydellinen kokonaisuus.

Julkaisugrafiikka

Alvar Aalto, Designer

Työn tilaaja: Alvar Aalto -museo

Graafinen suunnittelu: Niina Vainio

Toimittaja: Pirkko Tuukkanen

Graafinen viimeistelijä: Niina Vainio

Toimituskunta: Markku Lahti, Kaarina Mikonranta, Katariina Pakoma

Valokuvat: Maija Holma

Kirjoittajat: Timo Keinänen, Pekka Korvenmaa, Kaarina Mikonranta, Ásdís Ólafsdóttir

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö: Jorma Hinkka

Tuomaristo: Kansainvälinen opus tutusta aiheesta. Ei sorru maneerimaisuuteen. Tuntuu heti luissa ja ytimissä, että tämän kirjan haluan itselleni.

Kuluttajamainonta

Maailma on erilainen vakioveikkaajan silmin -sarja

Mainostoimisto: TBWA\PHS Oy

Työn tilaaja: Oy Veikkaus Ab, Vakioveikkaus

AD: Samuli Harjunpää

Copy: Erkko Mannila

Graafinen viimeistelijä: Maija Saarema

Projektijohto: Marja-Leena Vattulainen, Maarit Moilanen, Oskari Hellman

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö: Lea Leviäkangas, Juha Laasila, Jari Vähänen, Antti Tiihonen, Ari Tuuli

Tuomaristo: Jos vielä pari vuotta sitten veikkaus oli seksikkyydessään jossain maatalousnäyttelyn ja matkahuollon välimaastossa, nyt vakioveikkauksesta on tullut paremmin tietävien sisäpiiri, jonka riitteihin brandin mainonta antaa meidän muiden silloin tällöin kateellisena kurkistaa. Kampanja saa pelaajan tuntemaan ylpeyttä, mutta kohderyhmään kuulumaton joutuu epämääräiseen haikeuden tilaan, koska elämä näyttää olevan toisaalla. Kampanjointi tuntuu ylittävän itsensä kerta toisensa jälkeen. Mainosten ideat ovat jo sinänsä hienoja, mutta todella kadehdittavalle tasolle ne vie taideosaston perverssi täydellisyyden tavoittelu.

B-to-B

Lehti paremmille johtajille

Mainostoimisto: Kaisaniemen Dynamo Oy

Työn tilaaja: Johtoporras-lehti, Edita Press Oy

AD: Ilkka Kärkkäinen

Copy: Katja Haverinen

Graafinen viimeistelijä: Jere Saulivaara

Projektijohto: Kirsi Mettälä, Eila Turunen

Jälkikäsittely: Quattroscan Oy

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö: Kauko Brusi

Tuomaristo: Jos on olemassa kullan arvoista mainontaa — maksajankin mielestä — niin tällaistahan se on. Mainontaa joka saa katsojan sekunnissa vakuuttuneeksi tuotteen tarpeellisuudesta. Ilman, että tarvitsee paneutua yhteenkään läksyiltä maistuvaan argumenttiiin. Katsojan ei tarvitse nähdä vaivaa, vaiva on jo nähty hänen puolestaan. Katsojan tehtäväksi jää vain nauraa vitsille, olla samaa mieltä, tuntea itsensä fiksuksi ja tulla manipuloiduksi.

Tv- ja elokuvamainonta

Rockstar

Mainostoimisto: TBWA\PHS Oy

Työn tilaaja: Vakuutusyhtiö Pohjola

AD: Jyrki Reinikka, Markku Rönkkö

Copyt: Markku Rönkkö, Jyrki Reinikka

Projektijohto: Ossi Backman, Nina Miettinen, Marco Mäkinen

Ohjaaja: Tom Routson

Kuvaaja: Sal Totino

Leikkaaja: Mill (Lontoo), Bob & Sheila's Edit World (San Francisco)

Ääni / Musiikki: Tuomas Seppänen/Humina Oy / Playground Music Scandinavian AB, Universal Music Publishing: Uriah Heep ”Easy Living”

Tuottaja / Tuotantoyhtiö: Jack Hardwicke / Tool of North America, Harry Nash, Julian Reed, Leila Falkenberg / She Production

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö: Arto Kämppi, Jari Maatraiva

Tuomaristo: Tämä on opettavainen esimerkki siitä, mikä ero on mukamas tekemisellä ja tekemisellä. Tästä on puuhastelu kaukana. Kylmäpäisten näkemysäijien harkittu riski, joka ei jäänyt suutariksi. Tämä oli puheenaihe myös alan ulkopuolella, siis ihan tavallisten ihmisten keskuudessa. Jos sinua vihataan, sinua myös rakastetaan. Haaleat kontaktit joutaa mainosmuseoon.

Julisteet

Jobb-sarja

AD: Aimo Katajamäki

Työn tilaaja: Vivero Oy

Copy: Niilas Nordenswan

Graafinen viimeistelijä: Aimo Katajamäki

Kuvittaja: Aimo Katajamäki

Painotalo: Painorauma Oy

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö: Matti Nyman, Marco Melander

Tuomaristo: Persoonallinen, ”aimomainen” näkemys ja toteutus. Sarja kertoo tyylikkäästi suomalaisesta huonekalumuotoilusta ja tuo uusia, raikkaita tuulia suomalaisen kaupallisen julisteen kenttään.

Mainostekstit

Juniorit-sarja

Mainostoimisto: TBWA\PHS Oy

Työn tilaaja: Pro Nuori Suomi, Oy Veikkaus Ab, Helsingin Sanomat

AD: Unto Paltemaa

Copy: Erkko Mannila, Axa Fahler

Graafinen viimeistelijä: Maija Saarema, Mika Ruusunen, Petteri Järvelin

Projektijohto: Marja-Leena Vattulainen, Maarit Moilanen

Valokuvat: Yksityiskokoelmat

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö: Eija Alaja, Ari Tuuli, Krista Laatikainen, Sari Vapaavuori, Caroline Lilius

Tuomaristo: Todenmakuisia nuorisourheilutarinoita, jotka saavat ajatukset liikkeelle. Mikä on tärkeintä: voittaa, hävitä, osallistua vai olla vain mukana? Nirhaa tunteita ja näykkii sisintä. Tekstejä, jotka palauttavat uskon kirjoittamisen voimaan. Ehdoton ykkönen tässä sarjassa — enemmän kuin rinnanmitalla. Siksi kultaa.

HOPEAHUIPUT

Graafinen suunnittelu

IVANAhelsinki, Corporate Design

Työn tilaaja: IVANAhelsinki

AD: Mikko Halonen

Graafinen viimeistelijä: Mikko Halonen

Projektijohto: Paola Suhonen

Tuomaristo: Selkeästi tuotteensa näköinen ja teknisesti hyvin toteutettu. Painatus ja materiaalit ovat hienosti linjassa. Ainoita miinuksia ovat tulitikkuaskin ja tarran materiaalit.

Circle: Prospekt

Suunnittelutoimisto: Musta Kirahvi

Työn tilaaja: Ektro Records

AD: Tom Backström

Kuvittaja: Tom Backström

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö: Sanna Peurakoski, Jussi Lehtisalo

Tuomaristo: Todella poikkeuksellinen ja luova toteutus. Tuoreennäköinen ja tätä päivää.

JulkaisugrafiikkaOnnen tekijät

Työn tilaaja: Kustannusosakeyhtiö Tammi

Suunnittelutoimisto: Design Studio Muotohiomo Ltd.

AD: Janne Harju, Aki Suvanto

Painotalo: Karisto Oy

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö: Markko Taina

Tuomaristo: Herättää huomion, antaa oivalluksen, sysää syvemmälle. Muuta ei tarvita.

Kättentöitä

Työn tilaaja: Kustannusosakeyhtiö Otava

AD: Olavi Hankimo

Kirjoittaja: Pekka Kautovaara

Projektijohto: Liisa Steffa

Valokuvat: Pekka Kautovaara, Tapio Kautovaara

Kuvittaja: Sirkka Helminen

Painotalo: Otavan Kirjapaino Oy

Tuomaristo: Osattu olla nöyränä aiheen edessä, kerrankin. Klassisen kaunis, ei huutomerkkejä. Aivan kuten aihekin.

Testaamme tämän kuvion avulla painotyön laatua

Suunnittelutoimisto: Taideteollinen korkeakoulu, graafisen suunnittelun osasto

Työn tilaaja: Salpausselän Kirjapaino Oy

AD: Sanna Paananen, Pekka Toivonen, Jaakko Veijola, Teemu Väätäinen, Tero Juuti, Katariina Lamberg

Graafinen viimeistelijä: Sanna Paananen, Pekka Toivonen, Jaakko Veijola, Teemu Väätäinen

Kuvittaja: Jesse Auersalo, Mia Dahlmer, Teemu Heinilehto, Sasha Huber, Timo Hyppönen, Janne Hänninen, Sampo Hänninen, Kalle Long Järvenpää, Maippi Ketola, Tiina Koivusalo, Jan Konsin, Linda Linko, Jarno Luotonen, Tommi Musturi, Anssi Nordberg, MC Paananen, Camilla Pentti, Urmas Pöllu, Scat Rollino, Katja Saarela, Marjo Saarela, Jorma Satsi, Juhana Schulman, Timo Tontti, Nene Tsuboi, Jesper Vuori

Painotalo: Printing House, Salpausselän Kirjapaino Oy

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö: Juhani Saloranta, Tapio Vapaasalo

Tuomaristo: Hulluteltu tiukan kurinalaisesti, mutta mennään mutkan kautta laadun ytimeen. Vaatii oivalluksen.

KuluttajamainontaKynttilät, Saippuakuplat, Väriliidut -sarja

Mainostoimisto: Taivas

Työn tilaaja: Tiimari Oyj

AD: Nestori Brück

Copy: Laura Pennanen

Projektijohto: Heikki Juonala, Anna Kärävä, Satu Taipola

Valokuvat: Lars Schmidt, Marjo Tokkari

Kuvittaja: Tommi Vallisto, Ilkka Juopperi

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö: Minna Pajari, Kim Hanslin

Tuomaristo: Kuinka luoda uskottavia, tuotteelle tosia ja ihmistä liikuttavia hintamainoksia brandille, jonka mielikuva on vitsi ja businessideana myydä vaaleanpunaisia pikkutavaroita eurolla? Niin vain Tiimari sen tekee. Se menee rohkeasti tunnepää edellä ja riisuu kyynikon aseista. Kerrankin suomalainen arki on muutakin kuin ankeaa ja harmaata. Tämän jälkeen uskoo, että pienillä asioilla voi vastata suureen tarpeeseen. Hienojen asioiden ei tarvitse olla kalliita eikä hyvien ideoiden älyllistä näppäröintiä.

B-to-BSuomi-mallisto -esite

Mainostoimisto: TBWA\PHS Oy

Työn tilaaja: Nanso Oy

AD: Zoubida Benkhellat

Copy: Mira Leppänen

Graafinen viimeistelijä: Christina Lundell

Projektijohto: Fredrik Gotthardt, Jutta Casén

Valokuvat: Minttu Vesala

Painotalo: Digistudio Oy

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö: Pertti Lahervuori, Mirkku Kullberg, Elina Ala-Salmi, Minttu Vesala

Tuomaristo: Tuote-esite ei yleensä ole se markkinointiviestinnän osa, joka tuottaa kiksejä katsojalle. Tämä tuottaa. Ovelasti mietitty ratkaisu. Antaa tuotteelle luonteen ja merkityksen.

Mokatut ilmoitukset

Mainostoimisto: Kaisaniemen Dynamo Oy

Työn tilaaja: Julkaisija-lehti

AD: Ilkka Kärkkäinen, Jere Saulivaara

Copy: Katja Haverinen

Graafinen viimeistelijä: Jere Saulivaara

Projektijohto: Eila Turunen

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö: Seppo Lehtonen

Tuomaristo: Sisäpiiritiedon voimaa. Tuskin avautuu ulkopuolisille, mutta demonstroi välittömästi sisäpiirille sekä tarpeen että tuote-edun.

Erotetun kesäharjoittelijan kosto

Mainostoimisto: Skandaali Oy

Työn tilaaja: MPS Finland Consulting Oy

AD: Erkki Mikola

Copy: Markku Haapalehto

Graafinen viimeistelijä: Jussi Huhtala

Projektijohto: Paula Rosti, Mirva Viitanen

Painotalo: Mainos ja Etiketti

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö: Christina Hirvonen, Uusix Verstas, Sakari Pitkänen

Tuomaristo: Mikä herkkupala mainonnan eettistä tasoa valvovalle viranomaiselle. Kiristystä, uhkailua, pelottelua. Alhaisiin vietteihin vetoavia elementtejä. Ja sitten kumminkaan ei. Sympaattinen idea, jota ei voi sivuuttaa joutumatta sen valtoihin. Vakuuttaa heti tuotteen tarpeellisuudesta.

Tv- ja elokuvamainonta

V-P Salonen -sarja

Mainostoimisto: TBWA\PHS Oy

Työn tilaaja: www.oikotie.fi

AD: Jyrki Reinikka

Copy: Pertti Pällijeff

Projektijohto: Mikko Toivanen, Ulla Iivari

Ohjaaja: Osmo Walden

Kuvaaja: Jussi Eerola

Leikkaaja: Kari Mankinen / Toast Post Production Oy Ltd

Ääni / Musiikki: Tuomas Seppänen / Humina Oy

Musiikki: Humina Oy

Tuottaja / Tuotantoyhtiö: Mika Sylvin / Vulcan Films Oy

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö: Jukka Haapalainen, Pia Koskinen, Caroline Lilius

Tuomaristo: Sairaan sympaattinen tarina, joka vielä hienosti demoaa tuotteen ominaisuuksia. Jos tästä ei pidä, saattaa käynti koulukuraattorilla auttaa.

Sampo Illuusio

Mainostoimisto: Hasan & Partners Oy

Työn tilaaja: Sampo Pankki Oyj

AD: Nono Alakari, Juha Larsson

Copy: Petri Pesonen

Projektijohto: Sirkka Norha

Ohjaaja: Rane Tiukkanen

Kuvaaja: Jean-Noêl Mustonen

Leikkaaja: Sami Käyhkö

Ääni / Musiikki: Jari Turunen

Tuottaja / Tuotantoyhtiö: Mikko Räisänen / Oy Kaunofilmi Ab

Tuomaristo: Näkemys se on se, joka erottaa jyvät akanoista. Katsokaa huviksenne löytyykö tälle esikuvaa viime vuoden Cannesin palkituista. Raati lupaa merkittävän löytöpalkkion.

Sorsa

Mainostoimisto: Taivas

Työn tilaaja: Fazer Leipomot Oy

AD: Matias Putus

Copy: Muffe Halla-Aho

Projektijohto: Kirsti Lehmusto, Kaj Wasastjerna, Liisa Frick

Ohjaaja: My Little Pony

Kuvaaja: Tuomo Virtanen

Leikkaaja: Kimmo Taavila

Ääni / Musiikki: Juri Seppä / Humina Oy

Tuottaja / Tuotantoyhtiö: Mikko Räisänen / Oy Kaunofilmi Ab

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö: Jan Tengström, Teemu Rissanen, Riitta Salenius-Mela

Tuomaristo: Joku taas sanoo, että tälle löytyy esikuva rapakon takaa. Metrin halkokin on monistettu. Joten ininät sikseen. Tämä nyt kun vain sattuu olemaan kertakaikkisen vastustamaton spotti — ja tyylikäskin vielä.

RadiomainontaJarmo

Mainostoimisto: Skandaali Oy

Työn tilaaja: Radiolinja Oy Ab

AD: Erkki Mikola

Copy: Markku Haapalehto

Graafinen viimeistelijä: Jussi Huhtala

Projektijohto: Paula Rosti, Minna Läntinen

Ohjaaja: Markku Haapalehto

Tuottaja / Tuotantoyhtiö: Tero Kaikkonen / Miracle Sound Oy

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö: Petteri Anttila, Tero Brandes, Matti Oksanen, Esa Andersson

Tuomaristo: Operaattorimainossekamelskasta erottuva puhelindialogitoteutus, jossa tuote on eipaljonminkäännäköisestä miehestä huolimatta sankarin roolissa. Hienosti näytellystä hahmosta piirtyi tarkka kuva ilman kuvaviestiäkin.

Turun Sinappi — Vaihtokauppa

Mainostoimisto: Lowe & Partners

Työn tilaaja: Unilever Bestfoods

AD: John Grönholm

Copy: Timo Koskinen

Projektijohto: Piritta Koivisto

Ääni / Musiikki: Manne Railo / Nanoverse Oy

Tuottaja / Tuotantoyhtiö: Manne Railo / Nanoverse Oy

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö: Eva Hinds

Tuomaristo: Vanhan uudelleenlämmittäminen on onnistunut tuoreella tavalla. Kahta ei siis kannata vaihtaa: sinappimerkkiä ja konseptia.

Piikojen saunavuoro

Mainostoimisto: TBWA\PHS Oy

Työn tilaaja: Kesko Oyj / K-market

AD: Jyrki Reinikka

Copy: Erkko Mannila

Projektijohto:Marja-Leena Vattulainen, Maarit Moilanen

Ohjaaja: Timo Laru

Ääni / Musiikki: Miracle Sound Oy

Tuottaja / Tuotantoyhtiö: Timo Laru / Miracle Sound Oy

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö: Aila Hirvoila, Harri Ojala, Esa Andersson, Aarre Karén

Tuomaristo: Tribuutti vanhalle kunnon tarinankerronnalle, jossa dramaattinen juonenkäänne herättää kuulijan väkivaltaisesti todellisuuteen.

Julisteet

Maailma on erilainen vakioveikkaajan silmin (osa sarjasta)

Mainostoimisto: TBWA\PHS Oy

Työn tilaaja: Oy Veikkaus Ab, Vakioveikkaus

AD: Samuli Harjunpää

Copy: Erkko Mannila

Graafinen viimeistelijä: Maija Saarema

Projektijohto: Marja-Leena Vattulainen, Maarit Moilanen

Valokuvat: Oskari Hellman

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö: Lea Leviäkangas, Juha Laasila, Jari Vähänen, Antti Tiihonen, Ari Tuuli

Tuomaristo: Älykkäät ja hauskat sanalliset oivallukset ovat saaneet arvoisensa oivaltavan visualisoinnin.

Artek forever -sarja

Mainostoimisto: TBWA\PHS Oy

Työn tilaaja: Artek Oy Ab

AD: Zoubida Benkhellat

Copy: Mira Leppänen

Graafinen viimeistelijä: Minna Mensonen

Projektijohto: Tuire Huhta, Kirsi Pärni

Valokuvat: Thomas Herbrich

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö: Ahti Antikainen, Tytti Forsgård, Anja Matilainen, Anna Moilanen

Tuomaristo: Julistepari kertoo tarinan uudistuneesta Artekista ja katsojan mielikuvitus saa siivet.

We are them — they are us

Suunnittelutoimisto: Kari Piippo Oy

Työn tilaaja: National and International Cultural Organizations in Russia

AD: Kari Piippo

Graafinen viimeistelijä: Kari Piippo

Tuomaristo: Hienostunut ja haastava. Less is Beautiful? Kun sen osaa.

MainostekstitTällä viikolla tarjolla -sarja

Mainostoimisto: TBWA\PHS Oy

Työn tilaaja: Oy Veikkaus Ab, Vakioveikkaus

AD: Samuli Harjunpää

Copy: Erkko Mannila

Graafinen viimeistelijä: Petteri Tyynelä, Maija Saarema

Projektijohto: Marja-Leena Vattulainen, Maarit Moilanen

Kuvittaja: Petteri Tyynelä, Maija Saarema

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö: Lea Leviäkangas, Juha Laasila, Jari Vähänen, Antti Tiihonen, Ari Tuuli

Tuomaristo: Hopea ei ole tällä kertaa häpeä. Ilmoituksia ja ilmaisuja, joissa kirjoittaja tietää asiansa ja tuntee kohderyhmänsä. Eli sana ja pallo hallussa. Ennen muuta kokonaisuus ja konsepti, joka kasvaa ja paranee kerta kerralta. Taitaa olla niin, että myös mainosten maailma on erilainen vakioveikkaajan silmin.

Erotetun kesäharjoittelijan kosto

Mainostoimisto: Skandaali Oy

Työn tilaaja: MPS Finland Consulting Oy

AD: Erkki Mikola

Copy: Markku Haapalehto

Graafinen viimeistelijä: Jussi Huhtala

Projektijohto: Paula Rosti, Mirva Viitanen

Valokuvat: Kalle Valpas

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö: Sakari Pitkänen

Tuomaristo: Vaikeasta aiheesta oivallinen teksti, jonka lukee vääjäämättä loppuun. Hyvin keksitty näkökulma — erotettu työntekijä — antaa ajattelemisen aihetta, eikä vähiten meille mainostoimistoille. Rakenne pysyy kasassa loppuun asti. Tämän kirjoittajalle tuskin kukaan uskaltaa antaa kenkää.

Uudet mediat

Suuntosports.com

Suunnittelutoimisto: Nitro FX Oy

Työn tilaaja: Suunto Oy

AD: Tuomas Harju

Graafinen suunnittelija: Roope Leikoski, Janne Jaakola

Projektijohto: Antti Villanen, Marika Tulivuori, Jyrki Salo, Jan Storgårds

3D-animointi: Mare Ollinkari

Web Designer: Pyry Ahlfors

Järjestelmäsuunnittelu: Tuukka Vesala, Jaakko Ijäs, Ari Maronen

Www-osoite: www.suuntosports.com

Tuomaristo: Vedenpitävää verkkoviestintää, joka toimii viimeisen päälle — mainostettavan tuotteen tapaan. Graafinen layout ja syvä sisältö tuovat palveluun dynaamisen fiiliksen. Oikea suunta löydetty!

Utopia-tulevaisuuskilpailu

Suunnittelutoimisto: Ego Taivas Media Lab Oy

Työn tilaaja: Elisa Communications Oyj

AD: P-J Hyytiäinen

Copy: Jussi Ristikaarto

Graafinen viimeistelijä: Sauli Hirvi

Projektijohto: Tiina Sarola, Antti Koskinen

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö: Johanna Aho, Juha Kaunisto, Paula Maja, Markku Patronen, Juha Ihalainen

Www-osoite: http://utopia.egotaivas.com/mm_utopia/

Tuomaristo: Luova ja vaikuttava kokonaisuus, joka pistää kohderyhmän aivosolut hyrräämään sekä antaa mainostajasta ihmisläheisen ja symppiksen mielikuvan. Utopia todistaa, että myös uusmediamainonnassa tärkeintä on loistava idea.

Kuva ja kuvitus

Matikkamatka 1, kevät

Työn tilaaja: Kustannusosakeyhtiö Tammi

AD: Heli Ahola

Graafinen viimeistelijä: Carlos Da Cruz

Projektijohto: Timo Sihvo

Kuvittaja: Carlos Da Cruz

Tuottaja: Sanna Lukander

Painotalo: Otavan Kirjapaino Oy

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö: Hellevi Putkonen

Tuomaristo: Hilpeä ja oivaltava kuvitus houkuttelee numeroiden ihmemaahan. Eheä ja elämyksellinen kokonaisuus.

Suomen sudenkorennot

Suunnittelutoimisto: Vire Design Oy

Työn tilaaja: Kustannusosakeyhtiö Tammi

Graafinen viimeistelijä: Sakke Yrjölä

Projektijohto: Markko Taina

Valokuvat: Sami Karjalainen

Painotalo: WS Bookwell Oy

Tuomaristo: Pitkäjänteinen omistautuneisuus on tuottanut lavean ja ylellisen kirjan tarkoin rajatusta aiheesta. Teos kestää aihettaan kauemmin.

Vauhtipyörä

Suunnittelutoimisto: Kustannusosakeyhtiö Otava

Työn tilaaja: Kustannusosakeyhtiö Otava

AD: Katja Alanen

Toimittaja: Sanna Jaatinen

Graafinen viimeistelijä: Päivi Hovila

Projektijohto: Katja Alanen, Anna Lehtonen, Katriina Kauppila

Kuvittaja: Matti Pikkujämsä

Painotalo: Otavan Kirjapaino Oy

Muu suunnitteluun vaikuttanut henkilö: Sanna Jaatinen

Tuomaristo: Lasten vauhdissa pysyvä runokirjakuvitus. Tahdonalaista naivismia ja leikittelyä kaksi- ja kolmiulotteisuuden välimaastossa.