New York

Urallaan muun muassa Nissanin, Applen ja World of Tanksin mainoskampanjoissa mukana ollut, TBWA:n kansainvälisen tulospohjaisen markkinoinnin johtaja Juuso Myllyrinne ei pohdi kauaa, millaisen mainoskampanjan hän suunnittelisi Donald Trumpille.

”Hänen paras vahvuutensa on pelko. ’Ne tulee ja ottaa sulta’, mutta ei tarvitse olla mitenkään selvää, ketkä ’ne’ ovat. Rummuttaisin, että kohta ostoskeskukset ovat liekeissä ja asuinalueet menevät pilalle”, Myllyrinne sanoo Kauppalehden Äänestyspaikka Manhattan -podcastin neljännessä jaksossa.

”Vähän sellaista puolivihjailevaa apokalyptista juttua, minkä vain Donald Trump voi estää.”

Eikö tämä ole aika pitkälti presidentin nykyisen pelikirjan mukaista?

”Se on toimiva linja. Hän on saanut kivenkovan yli 40 prosentin kannatuksen, mikä ei tunnu murtuvan mitenkään.”

Vaalikampanjat vanhanaikaisia markkinointikoneistoja

Vuonna 2009 Yhdysvaltoihin muuttaneella Myllyrinteellä on mediataustaa: ennen mainosalaa hän työskenteli radiossa ja televisiossa. Myllyrinne sanoo seuraavansa Yhdysvaltain presidentinvaaleja puolueettomana viestintätarkkailijana.

Vaalimarkkinointi poikkeaa yritysten markkinoinnista Myllyrinteen mukaan datan heikkoutena.

”Et voi yksilöidä yhden toimenpiteen vaikutusta yleisöön. Jos teet yhden automainoksen yhdelle nettisivulle, voit analysoida, mitä käyttäjät tekevät tällä ostopolulla.”

”On sanonta, että 50 prosenttia mainonnasta on turhaa. Ei vain tiedetä, mikä osa. Vaalimainonnasta taas noin 90 prosenttia on turhaa. Vain murto-osa vaalimainonnasta vaikuttaa ihmiseen.”

Myllyrinne sanoo, että vaalikampanjat ovat hyvin vanhanaikaisia markkinointikoneistoja, koska kampanjat eivät tiedä, mihin ihmiset perustavat päätöksensä.

”Kampanja on vähän kuin iso kattila, jossa yksi ehdokas yrittää tehdä suolaista keittoa ja toinen makeaa. Koko ajan tulee uutisia ja vaaliväittelyitä, jotka myös vaikuttavat keiton makuun.”

”Et voi tietää, kuinka paljon oma maustamisesi on vaikuttanut keiton makuun. Lopulta kampanja ei osaa sanoa, tuliko voitto siksi, että oli hyvä kampanja vai siitä huolimatta, että kampanja oli huono.”

”Trump-ilmiö täysin poikkeuksellinen”

Los Angelesissa asuva Myllyrinne sanoo Trumpin onnistuneen ilmiön luonnissa hyvin.

”Jos ajan tunnin johonkin suuntaan Losista, joka puolella on Trump-lippuja ja -kylttejä. Trump-ilmiö on täysin poikkeuksellinen.”

”Historia tulee kuitenkin muistamaan koronakriisin hänen suurimpana mokanaan. Trumpille tarjoiltiin kuin tarjottimella vaalivuonna tällainen kriisi, jonka hän olisi voinut ratkaista ja rallatella voittoon.”

Sen sijaan mahdollisuus kääntyi heikkoudeksi.

”Aggressiivisen vähättelyn taktiikka päti esimerkiksi virkarikossyytteisiin, mutta virukseen se ei toimi, koska virus ei vastustajana välitä, mitä mieltä ihminen on.”

Äänestyspaikka Manhattan -podcastin neljännessä jaksossa mainostoimisto Juuso Myllyrinne käy läpi muun muassa, voiko yritys osallistua vaaleihin ja millaista vaalimarkkinointia hän uskoo Suomessa tulevaisuudessa nähtävän. Voit kuunnella podcastin Kauppalehden sivuilla tai näissä palveluissa:

Alma Talent Kirjat -sovellus

Spotify

Soundcloud

Itunes

Google Podcastit