Äänekkäät signaalit

Kriisiviestinnän perusohjeita on, että kun paskat on housussa ei kannata väittää jotain muuta. Tunnusta, tunnusta ja tunnusta. En osaa sanoa, onko Nokia taas oppinut tekemään kännyköitä, jotka myyvät, mutta viestinnän osalta kompuroidaan pahasti. Nokian mainosvideo antoi ymmärtää, että se oli kuvattu Lumialla. Se oli vale.

Se minkä piti olla uusi tuleminen, muuttui viestinnällisesti mahalaskuksi. Jos jää kiinni valehtelemisesta, on valehtelija. Jos vielä jää kiinni siitä, että myy kännykkää, jonka kuvausominaisuuksia myydään esittelemällä niitä valheellisesti, on asia erityisen raskauttava. Kysymys ei ole pienestä lipsahduksesta vaan moraalittomuudesta.

Erehdyksiä kuitenkin sattuu kaikille. Mitä sen jälkeen tehdään, määrittää yrityksen onnistumisen. Kuvitellaan hetki. Paskat housussa, mitä sitten? Nokia päätyi surkeaan kompromissiin. Mainosvideoon on lisätty teksti, että video vain "simuloi" Lumian kuvausominaisuuksia. Eikö reilumpaa olisi olla pitämättä ihmisiä tyhminä ja kertoa asia kuten se on? Tätä videota ei ole kuvattu Lumialla. Miksi peittää selkeä viesti omituiseen jargoniin?

Nokian ydinongelma oli kaksijakoinen: 1) sitä pidettiin valehtelijana ja 2) Lumian kuvausominaisuuksia pidetään huonompina kuin Nokia väittää. Ykkösongelman saattoi ratkaista tunnustamalla ja pyytämällä selkeästi anteeksi. Sen Nokia tekikin.

Kakkosongelman ratkaisemisessa pitää osata olla rohkea ja luova. Mitä jos Nokia olisi poistanut kohutun mainosvideon kokonaan käytöstä ja tehnyt kampanjansa seuraavalla ydinviestillä: Auta meitä siinä mitä me itse emme osanneet tehdä. Auta meitä esittelemään uusi Lumia käyttäen Lumiaa. Mitä jos Nokia haastaisi ihmisiä tekemään mainosvideoita? Esittelemään omien Lumialla tehtyjen videoiden avulla se, mitä nyt epäillään: että Nokian Lumialla voi tehdä hienoja videoita ja kuvia. Paras video palkitaan tekemällä siitä Nokian uusi mainosvideo. Mokaa ei voi peittää. Tehdäänkin siitä iso tapahtuma.