Uusi sopimus kertoo siitä, että putoamisvaarassa oleva Valioliigaseura Norwich City ja sen suomalaistähti Teemu Pukki ovat yhä toimiva markkinointipaketti.

Dr. Oetker Suomen markkinointipäällikkö Katariina Iivonen muistuttaa, että Pukki on Suomen hallitseva Vuoden urheilija. Maajoukkueen ja seuransa maalitykki Pukki voi myös olla Suomessa vallitsevan jalkapallobuumin merkittävin yksittäinen rakentaja.

”Teemu näkyy kumppanuuden ansiosta Dr. Oetker Suomen kasvona ulospäin. Dr. Oetker puolestaan on kesällä mukana Suomessa järjestettävällä jalkapallon juniorileirillä, jolla Teemu toimii ohjaajana”, Iivonen sanoo.

Yhteistyökumppanuus Pukin kanssa on Dr. Oetker Suomen ja Pukin työnantajan Norwich City FC:n välinen. Dr. Oetkerin ja Norwichin yhteistyökumppanuuden välittäjänä toimi i2 Marketing, joka on Norwichin alueellinen partneri Suomessa.

Tunnetaan pakastepizzoista

Dr. Oetker Suomi on kansainvälisen perheyrityksen suomalainen tytäryhtiö. Suomessa yhtiö aloitti toimintansa vuonna 1997. Dr. Oetkerin tuotevalikoimaan Suomessa kuuluvat muun muassa pakastepizzat.

Markkinointiosakeyhtiö i2 kertoi aiemmin, että Norwich Cityn kotipeleissä on viime syksystä lähtien käynyt keskimäärin 800 suomalaista. Norwichin arvion mukaan seuralla on Suomessa noin 30 000 uskollista kannattajaa.

Valioliigaseurana Norwich on pieni, mutta sen kauden 2019–2020 budjetti on silti noin 126 miljoonaa puntaa. Televisiotulot muodostavat budjetista yli 70 prosenttia, ja loput tulevat pääsylipuista ja sponsoreilta.

Pukin suosio näkyy niinkin, että Norwichin t-paidan on ostanut noin 5 000 suomalaista. Se on paljon jopa vertailussa Liverpoolin, Arsenalin tai Chelsean tapaisiin seuroihin.

Pukki lukeutuu Englannin Valioliigan tehokkaimpiin maalintekijöihin. Kun Suomi taisteli itsensä ensimmäisen kerran jalkapallon EM-lopputurnaukseen, Pukki iski joukkueen 16 maalista kymmenen.