Tehdään, koska kilpailijatkin tekevät. Tehdään, koska on aina tehty tällä tavalla. Tehdään, koska joku tyyppi pöhisi jossain seminaarissa, että on trendikästä tehdä.

Kaikki eri lailla vääriä tapoja tehdä yrityksesi omaa mediaa.

Jos satsaat sisältöihin rahaa, käytät niihin aikaa ja kiinnität niihin yrityksesi imagon, on oleellisen tärkeää, että teet sen oikeista syistä ja fiksulla, tulosta tuottavalla tavalla.

Päätä, mitä haluat saada sisällöillä aikaiseksi

Käytännön työssämme Aller Median sisältömarkkinointiyksikössä Aller Ideasissa olemme kerta toisensa jälkeen havainneet, että sisältömarkkinointi johtaa parhaisiin tuloksiin, kun sen pohjana on fiksusti rakennettu sisältöstrategia. Tämän todistavat myös meidän ja muiden tutkimukset.

Sisältöstrategian ytimessä on sisältöjen tekemisen syy: Miksi yrityksesi tekee oman median sisältöjä? Mikä on niiden merkitys yrityksellesi – ja asiakkaillesi?

Syyn tulee aina perustua yrityksesi liiketoiminnallisiin tavoitteisiin. Haluatko kasvattaa myyntiä tai tunnettuutta? Haaveiletko uusista kohderyhmistä? Tarvitsetko buustia firman, tuotteen tai palvelun lanseeraamiseen? Kaipaako brändimielikuvasi päivitystä? Haluatko nousta mielipidejohtajaksi tai top-of-mindiin? Oletko tehnyt jotain niin mahtavaa, että siitä kannattaa kertoa kaikille? Haluatko muuttaa maailmaa paremmaksi, myös sisältöjen avulla?

Toisaalta sisältöjen perusteeksi eivät koskaan riitä vain yrityksen tavoitteet. Yhtä lailla ratkaisevan tärkeää on selvittää, mitä sisältöjen kohderyhmä – kuluttajat, joita ihmisiksikin kutsutaan – tarvitsee. Keitä nuo ihmiset ovat ja millaista heidän elämänsä on? Mikä voisi olla heille hyödyllistä tai hauskaa, mikä parantaisi heidän arkeaan?

Tämän ymmärtämiseen tarvitaan sekä dataa että petua eli sisältöammattilaisten kokemuksen tuomaa perstuntumaa.

Ketään ei nimittäin kiinnosta, jos yritys puhuu aina vain itsestään.

Rakenna sisältöstrategia helpottamaan onnistumista

Sisältöstrategia yhdistää yrityksen tavoitteet ja ihmisten tarpeet. Se tuo sisältöjen suunnitteluun ja tuotantoon tolkun ja raamit. Se varmistaa, että kaikki tapahtuu valittuja tavoitteita palvellen, valittuja kohderyhmiä puhutellen, toimivilla sisältökonsepteilla, oikeissa kanavissa, oikeaan aikaan. Strategia pitää huolen myös siitä, että sisältöjä mitataan, tutkitaan ja kehitetään jatkuvasti.

Lisäksi sisältöstrategian suunnitteluprosessissa ja toteuttamisessa on ilahduttava bonus: parhaimmillaan se kirkastaa yrityksen tavoitteita, pääviestejä ja brändiä sekä kuroo yhteen mahdollisia siiloja eri yksiköiden välillä.

Strategiatyössä kaikki tulevat kuulluiksi, yhteiset päämäärät kiteytyvät, ja yksiköiden intressit löytävät oman paikkansa sisältösuunnitelmasta. Tämä tuo rauhaa ja varmuutta yritykselle: kaikki tärkeä tulee sisällöissä käsiteltyä oikeaan aikaan ja oikealla tavalla – ja vieläpä vastaanottajia kiinnostavassa muodossa.

Onnistumisen varmistaa se, että strategiaa ja sisältöjä tekevät näkemykselliset ammattilaiset, joille tavoitteiden ja kohderyhmien jalostaminen toimiviksi sisältökonsepteiksi ja laadukkaiksi toteutuksiksi on ydinosaamista. Joskus nämä löytyvät omasta talosta, usein myös kumppaneista.

Tee sisältöjä, jotka tuottavat iloa ja tulosta

Kun seuraa strategiaa, ei synny sekalaista, summittaista silppua, joka hukkuu sisältöjen vellovaan virtaan ilman otetta vastaanottajasta tai tuottoa yrityksen panostuksille.

Syntyy oman median sisältöjä, joilla on merkitystä sekä yritykselle että sen asiakkaille. Sisältöjä, joita tehdään oikeista syistä.

---

Anna Vartiainen on sisältöjohtaja journalistiseen sisältömarkkinointiin ja yritysten omaan mediaan keskittyvässä Aller Ideasissa, jonka asiakkaita ovat esimerkiksi Lidl, Yliopiston Apteekki, Vepsäläinen, Hartwall, Lääkärikeskus Aava ja Vaasan Sähkö.

---

Aikakausmedia on aikakausmedioiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa.

Keväällä julkaistussa natiivimainostutkimuksessamme syvähaastateltiin 25–65-vuotiaita naisia. Tutkimuksessa oli mukana yli sata mainosta, joista noin puolet printtiaikakauslehdissä ja puolet verkossa. Tutustu tutkimukseen ja pyydä itsellesi oma painettu opas!