Luovan työn arvoa esiin tuoneen tekijänoikeusviikon ©-DAY-kampanja tavoitti viime viikolla noin 2,4 miljoonaa suomalaista. Kampanjan tavoitteena oli juhlistaa luovan työn ja tekijöiden arvoa vihreän värin ja #kiitosteoksesta -haasteen avulla.

Kampanja kokosi tekijänoikeuksia kunnioittavat toimijat vihreän värin eri sävyjen alle viime viikolla 20.–25.4.2020. Vihreä väri näkyi esimerkiksi Kansallisgallerian museoiden Ateneumin, Kiasman ja Sinebrychoffin taidemuseon verkkosivustoilla. Vihreän värin tarkoituksena oli kuvata sitoutumista tekijöiden ja heidän oikeuksiensa kannalta vastuulliseen toimintatapaan nyt ja tulevaisuudessa ja samalla tehdä reilusta sisällöstä kuluttajille helposti tunnistettavaa. Teema myös kuului RadioMedian kampanjassa kaupallisilla radiokanavilla.

Lisäksi koko kansa kutsuttiin mukaan kampanjaan jakamaan sosiaalisen median kanavissa ajatuksia poikkeusoloissa ilahduttaneista teoksista aihetunnisteilla #kiitosteoksesta ja #CDAY ja kiittämään tekijöitä.

©-DAY-kampanjan järjesti opetus- ja kulttuuriministeriön tuella Tekijänoikeusakatemia ry, johon kuuluvat Teosto, Kopiosto, Gramex, Kuvasto, Sanasto ja APFI. Kampanjan luovasta suunnittelusta ja toteutuksesta vastasivat viestintätoimisto Kreab ja Helsinki 14 yhdessä julkisten ja yksityisten kumppanien kanssa. Helsinki 14 on strategisen ja luovan suunnittelun kokoonpano, joka on aloittanut toimintansa kuluneen vuoden aikana Jari Aalto-Setälän ja Kalle Laineen aloitteesta.

©-DAY-kampanjan ydintiimiin kuuluivat Kreabin Sari Siikasalmi, Laura Rönnholm ja Tommi Manninen, Helsinki 14:n Jari Aalto-Setälä, Harri Erma ja Mika Aalto-Setälä sekä verkkosivuston osalta digituotestudio AdventureClub. Kampanjalle ei tehty sosiaaliseen mediaan omia kanavia, vaan viestiä on viety Lyhty – luovan työn tekijät ja yrittäjät -verkoston kanavissa.

Tekijänoikeusakatemian puheenjohtaja Tommi Nilsson kiittää siitä, että koko luova ala lähti yhteistuumin mukaan kampanjan toteuttamiseen.

”Ensimmäisen uudistetun kampanjavuoden tulokset ylittivät asetetut tavoitteet yli tuplaten – jopa näin poikkeusoloissa. Pääsemme jatkamaan ensi vuonna kampanjaa lupaavista lähtökohdista. Toivottavasti pääsemme myös toteuttamaan tälle vuodelle suunnitellut, mutta peruuntuneet fyysiset tapahtumat,” Nilsson sanoo tiedotteessa.

Kreabin näkemysjohtaja Sari Siikasalmi kertoo M&M:lle, että tekijänoikeusviikon kampanjan oli tarkoitus huipentua lauantaina eri taidelaitoksissa ja muissa paikoissa tekijänoikeuspäivän tapahtumiin. Koska niitä ei ollut koronaviruksen ja kokoontumisrajoitusten vuoksi mahdollista järjestää, kampanja siirtyi kokonaan digitaaliseksi.

”Ainakin noin 60 organisaatiota oli mukana värjäämässä sivustonsa vihreiksi ja julkaisemassa niillä kampanjan bannereita. Lisäksi kuka tahansa saattoi värjätä sosiaalisen median profiilikuvansa ©-DAY-genaraattorilla vihreäksi ja osallistua somehaasteeseen kiittämällä teoksesta. Jaoimme myös tekijöiden omia lainauksia siitä, mitä teosten tekeminen heille merkitsee. Tekijänoikeusasioista käytiin myös keskusteluja mediassa. Oli sekä koko kansan matalan kynnyksen positiivista tekemistä ja kiitosten välittämistä että syvällisempiä keskusteluja siitä, mitä tekijänoikeus merkitsee”, Siikasalmi luettelee.

Hänestä oli hienoa huomata, että tässä poikkeusajassa luovan alan työt ovat ihmisille aiempaa arvokkaampia ja he halusivat pitää huolta madollisuuksista tehdä teoksia tulevaisuudessakin.

”Ihmiset jakoivat hurjan paljon kiitoksia tekijöille ja reagoivat mainontaan poikkeuksellisen paljon verrattuna moneen kampanjaan. Ehkä tämä poikkeusaika sai ihmisiä positiivisen viestin kautta liikkeelle”, Siikasalmi sanoo.

Myös esimerkiksi Turun kirjamessujen ohjelmajohtaja, runoilija ja tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio kiitti Twitterissä kirjailija Eeva Kilpeä vuonna 1987 julkaistusta Animalia-teoksesta. Haukion mukaan teos ”valaisee jokaisen päivän.” Haukio on välittänyt kiitoksensa myös henkilökohtaisesti kirjailijalle itselleen.

Siikasalmi kertoo, että vähintään yhden RadioMedian mainoskampanjan mainoksen kuuli 2,14 miljoonaa suomalaista. Sosiaalisessa mediassa kampanjan mainonta puolestaan tavoitti noin 700 000 yksittäistä henkilöä. Lisäksi orgaaninen viestintä sosiaalisessa mediassa tavoitti noin 97 000 näyttökertaa.

Toimitetussa mediassa aihetta käsiteltiin esimerkiksi Helsingin Sanomissa, televisio-ohjelmissa Viiden jälkeen, Puoli seitsemän ja Uutisaamu sekä radiossa Yle Radio Suomella, Radio Novalla ja Radio Helsingissä. Siikasalmi sanoo, että toimitetunkin median lukijoita ja kuulijoita oli arviolta lähes kaksi miljoonaa. Koko kampanjan 2,4 miljoonan henkilön tavoittavuusluku on siis varovainen arvio, ja todellinen luku voi olla vieläkin suurempi. Kampanjaa on tarkoitus jatkaa tulevina vuosina.

Lainsäädäntöön halutaan vaikuttaa adressilla

Kampanja on innostanut luovan työn ystäviä myös vaikuttamaan lainsäädäntöön. Lyhty – luovan työn tekijät ja yrittäjät -verkoston julkaisema adressi luovan työn tekijöiden tasa-arvoisesta kohtelusta sosiaaliturvakysymyksissä on saanut yli 8 000 allekirjoittajaa Adressit.com-palvelussa.

Kampanjan lähettiläs, musiikintekijä Markus Nordenstreng sanoo, että juuri nyt on olennaista pitää huolta siitä, että koronaviruskriisinkin keskellä kaikilla on kyky tulla toimeen työllään.

”Taidelaitosten ovien sulkeutumisella ja isojen yleisötapahtumien peruutuksilla on isot vaikutukset paitsi alan tekijöihin myös muuhun yhteiskuntaan. Haluamme pitää huolta, että koronan jälkeenkin taidetapahtumiin syntyy uusia teoksia”, Nordenstreng sanoo tiedotteessa.

Toinen kampanjan lähettiläs oli valokuvaaja–toimittaja Meeri Koutaniemi.

"On ollut hienoa seurata, kuinka tässä ajassa ihmiset ovat kokeneet tärkeäksi kiittää luovan työn tekijöitä ja sitoutua siihen, että teoksia käytetään ja kulutetaan vastuullisesti. Uuden kestävän kuluttamisen aallon voidaan nähdä alkaneen,” Koutanimeni sanoo tiedotteessa.