Tekir Oy on ostanut Underhood-nimisen sosiaalisen median palvelun Hupparihörhö Oy:ltä. Osapuolet ovat sopineet, että kauppahintaa ei julkisteta.

Underhood on työkalu, joka mittaa yritysten mainetta perustuen sosiaalisen median dataan. Palvelu on saanut julkisuutta muun muassa yhteistyössä Aamulehden kanssa tuotetun projektin yhteydessä, jolloin palvelun kehittäjät ja lehtitalo ennustivat somedatan pohjalta vuoden 2017 kuntavaalien tuloksia Tampereella.

Underhoodin murskaama tieto auttaa Tekirin asiakkaita ymmärtämään paremmin mistä heidän yleisönsä ja sidosryhmänsä innostuvat tai vihastuvat, mitä yleisön reaktiot kertovat asenteista ja miten viestintää voidaan parantaa.

Underhood-palvelussa jokainen käyttäjä näkee minkä tahansa organisaation tai brändin parhaat sosiaalisen median sisällöt ja analyysin. Näin käyttäjät oppivat käytännön esimerkkien kautta, millainen viestintä toimii yleisöön.

”Olemme seuranneet Underhoodin kehitystä pitkään, ja olemme nyt todella tyytyväisiä, että saamme sen osaksi Tekirin palveluvalikoimaa”, kommentoi Tekirin toimitusjohtaja Mikko Hämeenniemi tiedotteessa.

”Vaikuttavuuden mittaaminen ja datan hyödyntäminen on viestinnässä kasvava trendi, ja tämän palvelun kautta pystymme tarjoamaan sitä asiakkaillemme aiempaa laajemmin. Tekirin toiminta on aina perustunut vahvaan asiakkaidemme toimintaympäristön tuntemukseen ja luotaamiseen, nyt vahvistamme sitä entisestään”, Hämeenniemi sanoo.

Liiketoimintakaupalla ei ole vaikutusta Underhoodin nykyiseen toimintaan, sopimuksiin tai asiakkaisiin, vaan ne siirtyvät nykyisillä ehdoilla Tekirin omistukseen. Palvelun kehitystyö alkaa Tekirissä välittömästi, tiiviissä yhteistyössä entisten omistajien kanssa. Uusista kehitysvaiheista kerrotaan tulevaisuudessa.

”Underhood on jo nyt toimiva ja käytetty palvelu, mutta meidän työmme on vasta alussa, sillä tarkoituksemme on kehittää sitä aktiivisesti osaksi Tekirin konsultointipalveluita”, Hämeenniemi kommentoi.

”Tietokoneet eivät ihan kaikkeen vielä pysty”

Hupparihörhö Oy:n perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Sami Kuusela kertoo M&M:lle, että Underhood saa Tekiristä itselleen hienon kodin.

”Olemme kehittäneet Underhoodia muutaman vuoden ja asiat ovat edenneet hyvin. Vaikka kyseessä olisi kuinka mahtava atk-työkalu tahansa, siitä saa vielä enemmän irti, mikäli huippuluokan asiantuntijat auttavat asiakasta lukemaan ja tulkitsemaan aineistoa. Tietokoneet eivät kuitenkaan ihan kaikkeen vielä pysty”, sanoo Kuusela.

Underhoodin yksi tuote on sosiaalisen median Audit-raportti, jonka kirjoittamiseen meni Kuuselan mukaan alussa kaksi päivää. Työ oli ikävää, aikaa vievää ja mekaanista.

Underhood-palvelun kehitystyön pohjalta syntyikin uusi startup nimeltään Mimid.io. Kyseessä on Hupparihörhö Oy:n rakentama kirjoitusrobotteja kehittävä alusta, jossa robotti koostaa raporttiin kuuluvat dokumentit luettavaksi kokonaisuudeksi automatisoidusti.

Kuuselan mukaan Underhoodin myyminen oli Hupparihörhölle luonteva kehitysaskel nimenmaan tässä vaiheessa.

”Olemme pieni startup. Jos yrittää samanaikaisesti säätää montaa asiaa, ei keskity oikein mihinkään. Siksi tieto Tekirin kiinnostuksesta tuli hyvään saumaan. Tiedämme, että he saavat tästä hyviä asioita irti. Itse voimme vastaavasti keskittyä kehittämään Mimid.io-robottikirjoitusalustaa, josta on tullut uusi bisneskärkemme", kertoo Kuusela.

Alkuvaiheessa Hupparihörhön tekijät ja Underhoodin kehittäneet asiantuntijat auttavat Tekiriä uuden palvelun haltuunotossa.

”Kaikista käyttäjistä ja asiakkaista on pidettävä hyvää huolta, kun he siirtyvät nyt Tekirin asiakkaiksi. Olemme mukana niin kauan kuin tarvitsee. Siirtymäaika tulee olemaan riittävän pitkä”, sanoo Kuusela.

Viestinnän konsulttiyritys Tekir kasvatti viime vuonna liikevaihtoaan 28 prosenttia 3,9 miljoonaan euroon. Tilikauden tulos oli 556 000 euroa. Tekirin liikevoitto kasvoi vuodessa 101 prosenttia.

Hupparihörhö Oy teki viime tilikaudella 112 000 euron liikevaihdon tuloksen ollessa 91 000 euroa tappiollinen.

Lue lisää: Viestintätoimistot ovat kasvu- ja kannattavuusvertailun kärjessä – Tekirin ennätysvuosi ylitti omatkin odotukset

Lue lisää: Tubeconin markkinointia suunnataan sekä nuorille että heidän vanhemmilleen – Tubeconin ja Tekir Kuhinan viestintäyhteistyö laajenee markkinointiin