Kesko n päivittäistavaratoimialan johtaja Mia Ropponen ja TBWA/Helsingin toimitusjohtaja Sami Tikkanen keskustelevat teknologiasta ja markkinoinnista suorassa lähetyksessä M&M:n saitilla ensi viikon torstaina 13. syyskuuta. Puolituntinen lähetys alkaa kello 14. Lähetystä pääsee seuraamaan linkistä M&M:n etusivulta.

Markkinoinnin mitattavuus on parantunut samalla, kun teknologia on kehittynyt. Mitä paremmin markkinointiin käytettävän euron vastine ja tuotto pystytään osoittamaan, sitä enemmän markkinointi kiinnostaa yritysjohtoa. Yhä useammassa yrityksessä markkinointi on strateginen ylimmän johdon asia.

Digipalvelujen ja teknologioiden osuus markkinointi-investoinneista on kasvanut. Myös markkinointialan rekrytoinneista suuri osa on markkinointiteknologian osaajia, analyytikoita, sisällöntuottajia ja digiosaajia. Miten mobiililaitteet ja rakenteilla oleva 5g vaikuttavat markkinointiin? Entäpä personoinnin mahdollistava teknologia ja tekoäly? Mitä kaikkea vaikkapa Keskon kaltainen kaupan alan palveluyritys tekee menestyäkseen, kun kilpailu kiristyy? Mikä on TBWA/Helsingin kaltaisten markkinointiviestinnän toimistojen rooli?

Mia Ropponen aloitti Keskon päivittäistavarakaupan johtajana ja johtoryhmän jäsenenä syksyllä 2016. Aiemmin hän on työskennellyt muun muassa Keskon brändi- ja identiteettijohtajana. Ennen Keskoa hän on työskennellyt muun muassa Metsä Tissue n brändijohtajana ja mainostoimisto N2 :n projektijohtajana. Päivittäistavarakauppa on Keskon suurin toimiala.

Sami Tikkanen on työskennellyt TBWAssa johtotehtävissä yli kymmenen vuotta. Aiemmin hän on työskennellyt muun muassa Euro RSCG :ssä ja SEK & Grey ssä.

Ensimmäinen keskustelu lähetettiin toukokuussa, jolloin siihen osallistuivat Bob the Robot in toimitusjohtaja Miska Rajasuo ja Accenture Interactive n Suomen-johtaja Hanna-Mari Parkkinen. He pohtivat markkinointialan tulevaisuuden osaamistarpeista. Keskustelun tallenne löytyy täältä.