Mediakatsaus

Ville Perttula, Aleksi Ylä-Anttila 17.9. 09:23 päivitetty 17.9. 09:27

Teknologiayhtiö nosti kanteen Googlea vastaan, Spotifyn markkinointijohtaja jättää yhtiön – nämä aiheet puhuttivat markkinointimaailmaa viime viikolla

M&M koostaa alkuviikosta kansainvälisissä lehdissä edellisellä viikolla eniten puhuttaneet aiheet.

Mozillan perustajiin lukeutuvan ja komentosarjakieli JavaScriptin kehittäjän Brendan Eichin perustaman teknologiayhtiö Brave Softwaren kehittämä verkkoselainyhtiö Brave väittää Googlen edelleen keräävän luvattomasti henkilötietoja keväällä voimaan tulleesta EU:n tietosuoja-asetuksesta GDPR:stä huolimatta.

Uutistoimisto Reuters ja MarketingTech-sivusto kertovat Braven nostaneen kanteen Googlea vastaan.

Brave ei ole nimennyt mitään yksittäistä tapausta, vaan väittää Googlen keräävän tietoja käyttäjistä sekä heidän sivuvierailutietojaan ilman, että käyttäjät tätä tietävät ja ymmärtävät.

"Meneillään on valtava datan väärinkäytös aivan mainosmaailman sydämessä. Teknologiayhtiöt eivät ole mukautuneet GDPR:n sääntöihin, vaikka niillä oli kaksi vuotta aikaa sopeutua tähän", sanoo Braven yhteiskuntajohtaja John Ryan Reutersille.

Google sanoo vastineessaan yhtiön jo ottaneen käyttöön uusia menetelmiä suojatakseen käyttäjiä, aivan kuten EU:n uudet säännökset edellyttävät.

Reutersin mukaan Bravella on erinomainen käsitys siitä, miten online-mainosyritykset toimivat, koska se tarjoaa työkaluja, joilla estetään sopimaton tietojen kerääminen mainostajien tarkoituksiin.

**

Spotifyn markkinointijohtaja Seth Farbman jättää yhtiön syyskuun lopussa. Ad Agen mukaan Spotifylla ei ole vielä tiedossa Farbmanin seuraajaa.

Musiikin suoratoistopalvelu on tällä hetkellä uudistamassa markkinointitoimintajaan. Spotify on luopumassa isosta yksittäisestä markkinointiosastosta ja luomassa pieniä, tiettyä liiketoiminta aluetta palvelevia markkinointiyksiköitä.

"Tulin Spotifyyn rakentamaan maailman luokan markkinointiorganisaatioita ja luomaan Spotifysta maailman johtavaa musiikin esimerkkiä musiikin, kulttuurin ja innovaation saralla."

Yhtiön toimitusjohtajan Daniel Ekin mukaan Farbmanilla oli elintärkeä rooli Spotifyn tunnettuuden maailmanlaajuisessa kehittämisessä.

Vuonna 2015 Spotifyyn siirtynyt Farbman on työskennellyt muun muassa vaatemerkki Gapin palveluksessa.

**

Noin 80 miljoonan päivittäisen kävijän aikuisviihdesivusto Pornhub on todennut, että brändääminen on ainoa keino erottua kilpailijoista. Aikuisviihdesivusto on nyt kertonut tähtävänsä Playboyn kaltaiseksi lifestyle-brändiksi.

Pornhubin bränditoimiston Officer & Gentleman perustajiin lukeutuva Javi Iñiguez kertoo Vox-lehdelle, että tähtäimessä on muun muassa muotiin keskittyvä brändikokoinaisuus.

"1990-luvulla naiset saattoivat pitää t-paitoja ja käyttää käsilaukkuja, joissa oli Playboyn logo, vaikka nämä ihmiset eivät olleet välttämättä lukeneet kyseistä lehteä koko elämässään."

"Koska aikuisviihteessä kaikilla on sama tuote, brändääminen on ainut tapa erottua kilpailjoista. Haluamme luoda sisältöä, joka voi levitä verkossa viraalilla tavalla. Käytännössä tämä tarkoittaa niin kutsuttua safe-for-work-sisältöä", Officer & Gentlemanin Alex Katz kertoo.

Pornhub on tunnettu erikoisista markkinointitempauksistaan. Yhtiö on esimerkiksi perustanut oman levy-yhtiön.

Vuosi sitten Pornhub hätkähdytti markkinointimaailmaa kertomalla, että se satsaa koneoppimiseen, jonka avulla sivusto lajittelee sinne ladattua materiaalia.

**

Sosiaalisen median kanavat vievät jatkuvasti suuremman osan markkinoijien mainospanostuksista. Eikä trendi ole hiipumassa, ilmenee Marketing Landin tekemästä tutkimuksesta.

Markkinoinnin puheenaiheisiin, trendeihin ja ilmiöihin keskittyvä uutissivusto toteutti syyskuussa Yhdysvalloissa tutkimuksen, johon otettiin mukaan 260 pienien ja keskisuurien yritysten omistajaa ja johtajaa.

Tutkimuksessa selvitettiin, miten yrittäjät ja omistajat aikovat käyttää mainospanostuksensa syksyn perinteisen lomakauden aikana.

Marketing Land ei ole vielä julkistanut koko tutkimusta, mutta sivusto paljasti viime viikolla osan keskeisistä löydöksistä.

Ehdoton enemmistö vastaajista kertoo, että suurin osa mediapanostuksista sijoitetaan sosiaalisen median kanaviin, ennen kaikkea Facebookiin ja Instagramiin.

Sosiaaliseen mediaan eniten panostavien vastaajien osuus oli yli puolet suurempi verrattuna sähköpostimarkkinointiin ja TV-mainontaan.

Tulos ei ole yllätys. Heinäkuussa Marketing Land kysyi 200 yhdysvaltalaiselta pienien ja keskisuurien yritysten johtajilta ja omistajilta, miksi Instagramissa mainostaminen houkuttelee heitä.

Kesällä julkistetun tutkimuksen mukaan mainostajia houkuttelee Instagramiin kaksi keskeistä syytä: helppokäyttöisyys ja erinomaiset kohdistumisominaisuudet.

Tuoreen tutkimuksen mukaan myös kustannustehokkuus on mainostajien silmissä merkittävä valtti sosiaalisen median kanaville.

**

Virvoitusjuomavalmistaja Coca-Cola on solminut sponsorisopimuksen Englannin Valioliigan kanssa, uutisoi Marketing Week.

Kolmi- ja puolivuotinen yhteistyösopimus jalkapalloliigan ja Coca-Colan välillä astuu voimaan tammikuussa 2019, ja siihen sisältyvät useat Coca-Colan brändeihin kuuluvat tuotemerkit; perinteisen Coca-Colan ohella muun muassa Coca-Cola Zero, Fuze Tea, Schweppes, Fanta, Sprite ja Dr Pepper sekä kaikkien näiden tuotteiden sokerittomat versiot.

Konkreettiset yhteistyön muodot ovat vasta suunnitteluasteella, mutta kampanjaan kuuluu yhtiön mukaan sekä digitaalisia että fyysisiä elementtejä. Yksi osa kampanjaa on valtakunnallinen Valioliigan voittopokaalikiertue, jossa himoittua palkintopyttyä esitellään eri puolilla Englantia.

Kumppanuus Valioliigan kanssa on osa Coca-Colan laajempaa markkinointistrategiaa, jossa yhtiö pyrkii muuntautumaan ihmisten silmissä limonadivalmistajasta kattavaksi alkoholittomien juomien toimittajaksi, jonka portfoliossa sokerittomilla tuotteilla on keskeinen asema.

"Tämä kumppanuus antaa meille mahdollisuuden kiihdyttää vähäsokeristen tuotevarianttien kasvua nopeammin ja on samalla alkusysäys sille, että näemme jatkossa enemmän kampanjoita, joissa on samanaikaisesi mukana monia brändejä. Tämä auttaa meitä herättämään koko tuoteportfolion henkiin", kertoo Coca-Colan Ison-Britannian liiketoimintayksikön johtaja Jon Woods.

Kyseessä ei ole Coca-Colan ensimmäinen satsaus jalkapallon saralla. Yhtiö toimii ennestään jalkapallon MM-kisojen virallisena yhteistyökumppanina ja on aiemmin solminut kumppanuuksia jalkapallokilpailujen kanssa Isossa-Britanniassa.

"Teemme tämän, koska jalkapallo on kuluttajillemme suurin intohimo, ja se on erittäin sosiaalinen urheilulaji. Valioliigan tärkein vetovoima on kuitenkin sen laajuus. Liiga on kiinteä osa kaikkia yhteisöjä ja lähes jokaista kotitaloutta ympäri koko maan", perustelee Woods.