Kuluttajaelektroniikan valmistaja Xiaomi on valinnut viestintätoimisto Kaiku Helsingin kumppanikseen Suomessa.

Xiaomi on vuonna 2010 perustettu elektroniikkavalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Kiinan pääkaupungissa Pekingissä. Yritys tunnetaan Android-pohjaisesta MIUI-käyttöliittymästään, jota käytetään useissa Xiaomin valmistamissa tuotteissa.

Vuonna 2020 Xiaomi nousi mukaan Fortune 500 -listalle. Talouslehti Fortune listaa joka vuosi 500 liikevaihdoltaan suurinta yritystä maailmassa. Vuonna 2019 yhtiön liikevaihto oli 21,5 miljardia dollaria.

Suomeen ensimmäiset Xiaomin valmistamat puhelimet rantautuivat vuonna 2018. Yhtiö perusti Suomeen tutkimuskeskuksen Tampereelle vuonna 2019.

Todellinen työ markkinan valloittamiseksi on kuitenkin vasta alkamassa. Xiaomin Suomen tiimi aloitti toimintansa helmikuussa 2020 ja on kasvanut nopeasti kahdesta hengestä seitsemän henkilön vahvuiseksi.

Xiaomin tavoitteena on kasvattaa tunnettuuttaan paitsi älypuhelimien valmistajana myös muissa kuluttajatuotteissa.

”Matkapuhelin on varmasti tunnetuin tuotteemme. Tällä hetkellä olemme neljänneksi suurin älypuhelinyhtiö globaalisti. Lisäksi meiltä löytyy kodin tuotteita, kuten televisioita, sähköpotkulautoja ja robotti-imureita”, myyntijohtaja Martti Hilden Xiaomilta kertoo.

Koko matkapuhelinmarkkinalla Xiaomi on tällä hetkellä globaalisti neljänneksi suurin toimija. Suomessa sija 4-5 vaihtelee hieman viikoittain. Globaalisti tavoitteena on yltää kolmen suurimman joukkoon, ja Suomessa myös tavoitteena on top 3 -paikka lähitulevaisuudessa.

Suunta on Hildenin mukaan oikea. Espanjassa ja Puolassa Xiaomi on jo markkinajohtaja matkapuhelimissa. Ranskassakin yhtiö on kiilannut jo markkinan kakkospaikalle.

”Eurooppa on totta kai iso markkina meille. Olemme tällä hetkellä kolmanneksi suurin laitevalmistaja täällä, mikä tuo mukavasti kasvua kotimaan lisäksi”, Hilden kertoo.

Mielenkiintoinen asetelma

Älypuhelinmarkkina on tunnetusti kova ja haastava. Globaalit suuryritykset Applen, Samsungin ja Huawein johdolla ovat saavuttaneet vahvan aseman ympäri maailmaa.

Ensimmäinen haaste Xiaomille onkin tunnettuuden kasvattaminen. Hiljattain tekemänsä tutkimuksen perusteella yhtiön tuntee Suomessa nimeltä arviolta 54 prosenttia ihmisistä.

”Tämä pitää varmaan aika hyvin paikkansa. Vaikka tunnettuus kasvaa koko ajan, suuri yleisö ei vielä tunne meitä. Nyt kun Suomen tiimi on saatu kasaan, meille on tärkeää ryhtyä kilpailemaan huomiosta isojen pelureiden kanssa myös markkinoinnin kontekstissa”, kertoo Xiaomin markkinointipäällikkö Maria Mankinen.

Yksi yrityksen erottuvuustekijä verrattuna globaaliin teknologiajättiläisiin, kuten Appleen, Samsungiin ja Huaweihin, on yrityksen julkisesti antama lupaus siitä, ettei Xiaomin voittomarginaali kasva yli viiden prosentin.

”Ajatuksemme on tarjota erittäin laadukkaita tuotteita kohtuulliseen hintaan. Monet suomalaiset ovat hyvin hintatietoisia ja tekevät mielellään vertailua. Tästä asetelmasta on meille varmasti apua”, Mankinen toteaa.

Monta eri kanavaa

Kaiku Helsingin ja Xiaomin yhteistyö sisältää mediaviestinnän lisäksi vaikuttajamarkkinointia.

Ensimmäisenä isona lähtönä on luvassa uuden Mi 10T Pro -älypuhelimen markkinointikampanja, jonka keskiössä ovat myös osin koronaviruksen aiheuttamasta pandemiasta johtuen digitaaliset markkinointikanavat ja sosiaalinen media.

”Suurelle yleisölle tuntemattomana tarvitsemme laajaa markkinointia. Jo ensimmäisessä kampanjassa mukana on myös ulkomainontaa ja jatkossa tarkoitus on tehdä myös tv-mainontaa”, sanoo Maria Mankinen.

Kaiku Helsinki käyttää vahvasti kiinnostavuusmuotoilua Xiaomin viestinnässä. Viestinnässä pitää keskittyä siihen, mikä on kohderyhmien näkökulmasta kiinnostavaa ja hyödyllistä.

Yksi esimerkki tästä on Kaiku Helsingin Markku Vänskän mukaan Helsingin Lumilautailijat ry:n ja lumilautailuvideoistaan tunnetuksi tulleen Eero Ettalan kanssa tehtävä yhteistyö.

”Lumilautailijoille on todella tärkeää, että he saavat tallennettua kameralla kaikki haluamansa temput. Sen jälkeen yhtä tärkeää on päästä jakamaan videoita vaivattomasti. Näin brändi ja kohderyhmä kohtaavat luontevasti”, Vänskä havainnollistaa.

Lisäksi Xiaomi on käynnistämässä teleoperaattori Elisan kanssa e-urheiluyhteistyön. Elisa tekee yhteistyötä suomalaisen e-urheiluorganisaation Havu Gamingin kanssa, jonka pelaajille Xiaomin on tarkoitus toimittaa torstaina virallisesti myyntiin tulevat uutuuspuhelimet.

”Monet pelaajat tarvitsevat tehokkaan näytön ja prosessorin pelaamista varten. Hyvältä näytöltä on myös miellyttävää katsoa striimejä. Sitä kautta yhteistyö e-urheilijoiden kanssa on luontevaa samalla tavoin kuin lumilautailijoidenkin kanssa”, Maria Mankinen kertoo.

Otollinen hetki

Olennainen markkinointi-ikkuna ovat myös jälleenmyyjien omat kivijalkakaupat. Myyjät osaavat suositella asiakkaille tuotteita, joiden ominaisuudet he tuntevat parhaiten.

”Jälleenmyyjien kanavamarkkinointi on tällä hetkellä yksi suurimmista kulmakivistä. Siellä voi nimenomaan tehdä vertailua ja saada kirjaimellisesti näppituntumaa tuotteisiin”, Martti Hilden kertoo.

Hilden kertoo, että jälleenmyyjien joukosta löytyvät kaikille tutut elektroniikkalaitekaupat Gigantti, Power sekä Verkkokauppa.com ja operaattorit Elisa, DNA sekä Telia. Jälleenmyyjäverkosto on koko maan laajuinen.

”Teemme kaikkien kanssa yhteistyötä erittäin tiivisti. Meidän on löydettävä yhdessä kärki, joka kutakin kohderyhmää parhaiten puhuttelee. Suomessa hinta-laatusuhde on ilman muuta viesti, jota haluamme jakaa laajemmin”, Hilden toteaa.

Markkinointiyhteistyö keskittyy aluksi Xiaomin älypuhelimiin. Myöhemmin tarkoituksena on laajentaa Suomessa myös muiden elektroniikkatuotteiden tarjontaa.

Koronaviruksen aiheuttama pandemia on kohdellut eri toimialoja talousellisesti ja myös strategisesti eri tavalla.

Kuluttajaelektroniikka ja kodin tekniikka kuuluvat aloihin, joiden kysyntä on pysynyt korkealla, eikä laskua liene lähitulevaisuudessa näköpiirissä ihmisten viettäessä enemmän aikaa kotonaan.

”Neljän seinän sisällä pysytellessään ihmiset panostavat mielellään itseensä. Kyse voi olla sisustamisesta, harrastustoiminnasta tai sitten kodin älylaitteiden hankinnasta. Siinä mielessä hetki kertoa Xiaomin kuluttajatuotteista saattaa olla itse asiassa oikein hyvä”, Markku Vänskä pohtii.

”Markkinointikeinoissa joudumme olemaan välillä hieman luovempia, kun esimerkiksi läsnäolo erilaisissa tapahtumissa ei nyt oikein onnistu. Kysyntää näille tuotteille kyllä löytyy”, vahvistaa Maria Mankinen.

Xiaomin on tarkoitus kasvattaa Suomen tiimin henkilöstömäärä noin kymmeneen kuluvan vuoden loppuun mennessä. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa.