Väite 1 Työpajan pitäminen Cannesissa on ihan kivaa, mutta sivuasia. Oikeasti haluaisit voittaa leijonapatsaan.

”Molempi parempi tietenkin. Totta kai on tosi hienoa, jos onnistuu saamaan leijonan. On kuitenkin suurempi kunnia, että meihin luotetaan niin paljon, että saamme viedä yhdessä Cannesin organisaation kanssa alaa uuteen suuntaan. Olemme olleet monta vuotta akatemioissa kouluttamassa nuoria. Olemme todella ylpeitä siitä, että pääsemme Suomesta Cannesiin kouluttamaan ja puhumaan. Se on myös Suomen luovan suunnittelun kannalta vielä isompi saavutus kuin palkinnot.”

Väite 2 Kurion työpajan otsikko on ”Unleash AI for Creativity – a Totally New Campaign Planning Method”. Oikeasti kyse ei ole niin uudesta menetelmästä kuin väitätte.

”Kyse on täysin uudesta menetelmästä. Tekoäly on niin uusi ilmiö myös Cannesin organisaatiolle, että kun syksyllä kerroimme heille, että viime vuonna 10 prosenttia voittajatöistä hyödynsi tekoälyä, he meinasivat pudota penkiltään. Edes organisaatio itse ei vielä hahmota tekoälyn roolia luovissa töissä niin isona kuin se on. Metodimme perustuu toimitusjohtajamme Tommi Oppaan väitöskirjaan, jossa hän on itse luonut tapamme tarkastella voittajatöitä tekoälyn näkökulmasta.”

Väite 3 Et osaa itsekään kertoa parilla virkkeellä, mitä tekoäly on ja mitä hyötyä siitä on markkinoinnissa.

”Osaan. Tekoäly tekee joitakin asioita kuin ihmismieli. Se voidaan valjastaa tekemään asioita, joita perinteisesti vain ihminen on pystynyt tekemään. Meidän viestimme on, ettei tekoäly kuitenkaan tule koskaan korvaamaan luovaa suunnittelua, koska ihmismieli on niin monimutkainen kokonaisuus, ettei sitä voi kokonaan korvata.”

Väite 4 Tekoälyllä voidaan tarkoittaa melkein mitä vain, ja siitä puhumalla saadaan keskinkertaisetkin ideat kuulostamaan hohdokkailta.

”Kyllä. Kaikissa uusissa ilmiöissä on sama kehityskaari. Ensin sosiaalinen mediakin oli uusi ilmiö, joka vain liitettiin kaikkeen, kunnes se opittiin oikeasti valjastamaan luovaan suunnitteluun. Nyt on vastaavasti pari vuotta harjoiteltu niin, että kampanjoiden päälle on läntätty jotakin tekoälyä, joka on ollut uutta teknologiaa. Nyt ollaan siirtymässä siihen, että aletaan oikeasti ymmärtää, miten tekoäly avaa uusia mahdollisuuksia luovalle suunnittelulle.”

Väite 5 Tekoäly on muodissa, mutta pian se menettää hohtonsa.

”Olen täysin eri mieltä. Tekoäly on ehkä terminä muodissa, mutta sen mahdollisuuksista ei ole vielä edes raapaistu pintaa. Ei sosiaalinen mediakaan ole mennyt ohi. Kyse ei ole trendikkyydestä, vaan tiettyjen lainalaisuuksien muuttamisesta oikeasti. Vielä ei ole nähty alkuakaan siitä, millaisia mahdollisuuksia tekoäly antaa luovalle suunnittelulle.”

Juttuon julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehdessä 12/2019.