K-ryhmäon tutkinut suomalaisten suhtautumista tekoälyyn. Suurimmaksi tekoälyn tuomaksi hyödyksi nousi tutkimustuloksissa ajan säästäminen. 26 prosenttia vastaajista ei uskonut tekoälyn tuomiin hyötyihin ollenkaan, kerrotaan K-ryhmän tiedotteessa.

Lähes 70 prosenttia vastaajista ei osannut mainita ainoatakaan tekoälyä hyödyntävää suomalaisyritystä.

Vastaajista 42 prosenttia puolestaan piti mahdollisena, että tekoäly hoitaa vuoteen 2040 mennessä ruokaostokset vastaajan puolesta, ja jopa 49 prosenttia piti mahdollisena, että tekoäly hoitaa vuoteen 2040 mennessä suurimman osan kaikista ostoksista vastaajan puolesta.

K-ryhmän asiakastietojohtaja Minna Vakkilainen kertoo tiedotteessa, että ruoan verkkokauppa kykenee jo nyt hoitamaan asiakkaan puolesta keräilyn ja kotiinkuljetuksen.

”Tekoälystä tulee yhä tärkeämpi arjen ja ostamisen apuväline”, Vakkilainen kommentoi.

Vakkilaisen mukaan tekoälyssä voi piillä myös mahdollisuus kilpailuetuun.

”Globaalissa kilpailussa suomalaisten ja eurooppalaisten yritysten kilpailuvalttina voi olla tekoälyn kehittäminen ihmisen ehdoilla ja aidosti asiakkaan etu edellä”, Vakkilainen pohtii.

Tutkimuksessa nostettiin esiin myös suomalaisten suhtautuminen tekoälyn mahdollisuuksiin kulttuurissa.

Lähes puolet vastaajista uskoi, että on mahdollista, että tekoälyn säveltämä kappale on vuoteen 2040 mennessä voittanut Euroviisut. Vain alle 30 prosenttia piti mahdollisena, että tekoälyn kirjoittama kirja on vuoteen 2040 mennessä palkittu Finlandia-palkinnolla.

Tutkimuksen toteutti Kantar TNS, ja vastaajien määrä oli 1082.