Tekstiviestipalveluihin erikoistuneen Bookitin iSMS -palvelu oli viime viikonloppuna osa Suomen ulkoministeriön keinovalikoimaa Japanissa oleskelevien suomalaisten tavoittamisessa - puhelinsoittojen, Facebookin ja Twitterin ohella. "Älytekstiviestit" saivat huomiota muun muassa ulkoministeri Alexander Stubbin Japanin-viestinnästä antamissa lausunnoissa.

Bookitin järjestelmää käytettiin tekstiviestien massalähetyksiin. "Ensimmäiset viestit lähetettiin niille vajaalle tuhannelle Japanissa asuvalle suomalaiselle, joiden yhteystiedot ministeriöllä oli. Näiden lisäksi älytekstiviestipalvelua käyttäviltä matkanjärjestäjiltä saatiin Japaniin matkustaneiden yhteystiedot", kertoo Bookitin myyntijohtaja Kimmo Kalke .

Bookitin tekstiviesteissä annetaan aina selkeät vastausvaihtoehdot. Tällä kertaa vaihtoehdot olivat: A olen kunnossa, B olkaa yhteydessä ja C en ole alueella. Vastaanottaja vastasi yhdellä kirjaimella ja sai automaattisen kuittausviestin lisätietoineen.

Satoja vastauksia

Kalken mukaan älytekstiviesti osoittautui erittäin tehokkaaksi tavaksi tehdä ensimmäinen selvitys siitä, kuka oli tavoitettavissa. "Ensimmäisten kriittisten tuntien aikana tavoitetuista noin 70 prosenttia oli vastannut älytekstiviestiin. Viikonlopun aikana Ulkoministeriön ympärivuorokautiseen päivystykseen tuli 2000 puhelua. Päivystystä oli tekemässä 50 henkilöä niin Tokion suurlähetyksessä kuin Helsingin päässä", Kalke kertoo.

Kaiken kaikkiaan tekstarivastauksia tuli Kalken mukaan satoja. Tärkeässä roolissa oli Bookitin tekstiviestiteknologia. "Saimme aluksi tietoja, joiden mukaan Japaniin oli turha lähettää viestejä, koska tekstiviestit eivät kulkeneet. Siinä vaiheessa olimme saaneet jo monta kymmentä vastausta."

Viestien kulkua edistivät Bookitin Intelligent router ja Priority messages service -teknologiat. "Operaattorien kautta kulkevat viestit menevät vain yhdessä tietyssä putkessa, esimerkiksi Japanin kriisin aikana Elisan verkon kautta ei onnistuttu lähettämään viestejä Japanin suurimman operaattorin Docomon verkkoon. Älytekstiviestin ominaisuudet mahdollistavat ihmisten tavoittamisen riippumatta siitä, onko hänellä suomalainen vai ulkomainen matkapuhelinliittymä", Kalke selittää.

Määrä ei ole ongelma

Kaiken kaikkiaan Japaniin lähti Bookitin kautta noin 1 500 tekstaria. Suurempikin lähetysvolyymi olisi ollut mahdollinen.

Esimerkiksi Islannin tulivuorenpurkauksen aikana Bookitin järjestelmän kautta lähetettiin yli 750 000 viestiä, kun matkanjärjestäjien puhelinvaihteet menivät tukkoon.

Ministeriön virka-apupyynnöllä olisi esimerkiksi voitu pyytää tiedot kaikista tiettynä aikana luottokorttiostoksia Japanissa tehneistä ja lähettää tekstari heille. "Volyymi ei ole meille ongelma, sillä järjestelmän markkinointisovellukset edellyttävät isoja lähetysmääriä," Kalke sanoo.