Finnpanel in syyskuussa tekemän kyselytutkimuksen perusteella tv-ohjelmien katselu vie leijonanosan myös nuorison tekemästä liikkuvan kuvan kulutuksesta.

Viikoittain televisiota katsoo 95 prosenttia kaikista yli 9-vuotiaista suomalaisista. Viikoittain televisio-ohjelmia katselee 91 prosenttia 9-14-vuotiaista ja 87 prosenttia 15-24-vuotiasta. Nuorin katsojaryhmä seuraa tv-ohjelmia päivittäin keskimäärin tunnin ja 13 minuutin ajan.

Finnpanelin asiakkuuspäällikkö Anna-Leena Lamberg in mukaan nuorten tv-katselusta syyskuussa veivät suorat kotimaiset viihde- ja sarjaohjelmat. Suosituimpia olivat Vain elämää, Posse, Haluatkomiljonääriksi ja Salatut elämät. Seuraavaksi suosituinta sisältöä ovat ulkomaiset sarjaohjelmat ja elokuvat.

"Television katsojaennätys on tänä vuonna rikottu kuitenkin jääkiekolla, kun Suomen ja Kanadan MM-finaali tavoitti peräti 3,25 miljoonaa suomalaista", Lamberg sanoo.

"Voidaan sanoa, että iästä riippumatta koko Suomi katsoo edelleen televisiota televisiovastaanottimista."

Televisio päihittää nettivideot komein luvuin. Viikottain nettivideot tavoittavat 39 prosenttia kansasta, kun taas elokuvien ja sarjojen suoratoistopalvelut tavoittavat 17 prosenttia suomalaisista. Nuorista eli 9-14-vuotiaista ja 15-24-vuotiaista YouTube-videot tavoittavat 83 prosenttia.

Tulokset perustuvat Finnapnelin kyselytutkimukseen ajanjaksolla 1.-28. syyskuuta 2016. Kyselyyn vastasi 1 656 yli 9-vuotiasta.