Kampanjacheck

Maarit Alkula 20.4. 12:00

Telian nettimainoksesta tuli meemi – "Kukaan ei osannut odottaa ihan näin suurta ilmiötä"

Telia

Kuka siin netis on -kampanja oli uusintaversio Telian viime syksyn kampanjasta. Meemiksi mainos nousi kuitenkin vasta talven version myötä.

Tapaus: Telian Kuka siin netis on? -kampanja

Kuka teki: TBWA\Helsinki, OMD, Lucy Loves Stories

Tavoite: Kasvattaa tietoisuutta Telian hybridilaajakaistasta

Raivostuneen lapsen karjuma ”KUKA SIIN NETIS ON?” -huuto on tullut alkuvuodesta tutuksi Telian mainoksesta.

Mainosta on haukuttu ärsyttäväksi, mutta se on myös innoittanut meemien tekijöitä ja sitä kautta levinnyt erilaisina versioina entistäkin laajemmalle.

Telian kuluttajaliiketoiminnan markkinoinnista vastaava johtaja Kaisa Pajari kertoo, että kampanjan kohderyhmää ovat usean asukkaan taloudet, joissa internet-yhteydellä on monta käyttäjää.

”Idea ponnistaa asiakkaiden kipupisteistä, joiden ratkaiseminen on meidän tärkein tehtävämme. Kaikki voivat samastua tilanteeseen, jossa netti ei toimi”, Pajari sanoo.

Kampanjalla Telia halusi kasvattaa tietoisuutta hybridilaajakaistastaan, jonka idea on yhdistää mobiilinetin nopeus kiinteän laajakaistan toimintavarmuuteen.

Kuka siin netis on -kampanja oli uusintaversio Telian viime syksyn kampanjasta. Meemiksi mainos nousi kuitenkin vasta talven version myötä.

”Viesti oli nyt aiempaa ytimekkäämpi ja puhuttelevampi. Kampanja oli digitaalisissa kanavissa vahvemmin esillä, ja erityisesti radioversio tuntui terävöitetyllä viestillä ja pääosaan nostetulla pojan huudahduksella iskevän ytimekkäästi”, Pajari sanoo.

Kampanjan suunnitelleen TBWA\Helsingin vastaava luova johtaja Mikko Pietilä kertoo, että kampanjan idea lähti ongelman ratkaisusta ja tuntemuksista, joita laajakaistan toimimattomuus herättää.

”Tarkoituksena oli hyödyntää jo viime syksynä pyörineen laajakaistakampanjan materiaaleja uudessa kampanjassa, mutta vahvemmalla viestillä. Videomateriaaleja selatessa suunnittelutiimille oli selvää, että pojan huudahdus olisi kantava tekijä. Tajusimme, että huudahdus voisi jalkautua kansan kieleen ja muuntautua lentäväksi lausahdukseksi. Se oli myös osa tavoitettamme suunnittelussa”, Pietilä kertoo.

Se, että kampanja alkoi elää omaa elämäänsä ja muuttui meemiksi, kertoo hänen mielestään onnistumisesta.

”Olemme hyvin tyytyväisiä, että kansa otti kampanjan omakseen. Siitä on syntynyt paljon todella hauskaa sisältöä. Kampanja toimi hyvin ja löi läpi”, Pietilä sanoo.

Meemien vyöry aiheutti myös hieman huolta mainoksessa näyttelevän pojan puolesta.

”Olimme hetken huolissamme siitä, joutuuko kampanjaa tähdittävä poika liian suureen pyöritykseen, kun meemejä alkoi tulla ovista ja ikkunoista.”

Pietilän mukaan poika on kuitenkin ollut tyytyväinen, eikä kampanjan suosio ole vaikuttanut häneen negatiivisesti.

Monikanavakampanja toteutettiin televisiossa, radiossa, online-videoina ja sosiaalisessa mediassa, ja se kesti noin kuusi viikkoa. Alun perin suunnitellun kampanja-ajan jälkeenkin sitä on jatkettu Telian omissa kanavissa ja paikallisilla nostoilla radiossa, painetussa sekä sosiaalisessa mediassa esimerkiksi Kuopiossa ja Porissa.

Kampanjan budjettia Telia ei kerro. Yritys ei paljasta myöskään tarkkoja lukuja kampanjan tuloksista, mutta on niihin tyytyväinen.

”Kampanja meni oikein hyvin ja jopa yllätti positiivisesti. Kukaan ei osannut odottaa ihan näin suurta ilmiötä meemien ja parodiavideoiden muodossa, mutta olemme tyytyväisiä, että ihmisläheinen lähestymistapa toimi ja kansa otti kampanjan omakseen”, Pajari sanoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö