Kalifornian uusi kuluttajan tietosuojalaki astuu voimaan 2020. Liittovaltiolta odotetaan vastaavaa jo aiemmin. Muutamat Yhdysvaltojen tärkeimpien kaupan ja teollisuuden järjestöjen johtajat luovat painetta lainsäätäjille, jotta liittovaltion tasolla tehdään samanlaiset ratkaisut ennen kuin Kalifornian laki astuu voimaan. Asiasta kertoo AdAge.

Facebook in Cambridge Analytica -skandaali ja lukuisat tietomurrot ovat tehneet kuluttajansuojasta kuuman kysymyksen kongressin molemmissa kammareissa.

Järjestöt, kuten Interactive Advertising Bureau, Internet Association ja Software Alliance ovat tavanneet lainsäätäjiä Yhdysvaltain senaatissa järjestetyn tapahtuman yhteydessä, jossa ydinkysymyksenä yksityisyyden suoja.

Järjestöt olivat yhtä mieltä siitä, että liittovaltion tasolla on välttämätöntä saada aikaan samanlainen säädöstö ennen kuin Kalifornian uusi kuluttajan tietosuojalaki astuu voimaan 2020.

Ellei Kalifornia olisi ollut aloitteellinen ja luonut oman säädöstönsä, kauppajärjestöt eivät olisi vaatineet liittovaltiotason säätelyä, uskoo asiakastietoyhtiö Agfer in perustaja ja johtaja Daniel Jave.

"Järjestöjen on pakko reagoida. He haluavat päästä neuvottelupöytään, jotta asiat etenevät pehmeästi", Jave sanoo.

Mikäli ratkaisua ei saada liittovaltiotasolla aikaan vuoteen 2020 mennessä, muutkin osavaltiot alkavat tehdä omia lakejaan ja soveltavat todennäköisesti Kalifornian ja EU:n vastaavia säädöksiä.

Jos jokaisella 50 osavaltiolla olisi oma lainsäädäntönsä tässä asiassa, kyseessä olisi todellinen painajainen niille teknologiayrityksille ja markkinoijille, jotka haluavat käyttää asiakastietoja viestiensä kohdentamiseen.

Se ei olisi vain työlästä vaan myös erittäin kallista. Jos yritys haluaisi päästä yksin esimerkiksi EU:n säädösten tasolle, se maksaisi AdAgen mukaan ainakin miljoona dollaria.

"Me kannustamme kongressia luottamaan EU:n ja Kalifornian esimerkkeihin, siinä miten nämä asiat säännellään. Nämä säädökset eivät ole uusia lähestymistapoja tietosuojaan vaan pikemminkin välttämätön lisä jo olemassa olevaan käytäntöön", IAB:n pääjohtaja Randall Rothenberg kommentoi senaattoreille keskiviikkona.