YT-neuvottelut, irtisanomiset, konkurssit, työajan rikkoutuvat rajat ja alati kasvavat paineet. Markkinointi & Mainonnan luetuimpien uutisten lista tältä syksyltä peilaa liian usein niitä ongelmia, joita työntekijät markkinointiviestinnän alalla joutuvat kokemaan päivästä toiseen.

Kyse ei tietenkään ole vain markkinointiviestinnän alasta. Uupumuksen aiheuttamien sairauspoissaolojen kasvaminen tulee kalliiksi alasta riippumatta.

Kolmen naisen perustamalla InsideOut Therapyllä onkin siksi vahva missio. Kolmikko haluaa vähentää työuupumuksen aiheuttamia sairauspoissaoloja koko Suomessa. ​Naiset uskovat, että tämä tapahtuu työpaikoilla toteutettavan ratkaisukeskeisen terapian keinoin.

Yrityksen perustajiin kuuluvat ​Reeta Itävirta​ (ent. ​Hietalahti​), Linda Larsen ja ​Outi Glasberg. Kun pitkän uran mainostoimistoissa tehnyt (muun muassa N2 Marketingissa operatiivisena johtajana toiminut) Itävirta lähti kollegoidensa kanssa rakentamaan terapiapalveluita yrityksille tuottavaa InsideOut Therapya, hän halusi luoda alan konventioista poikkeavan brändin, joka samalla rikkoo reippaasti terapiaan liittyviä tabuja.

Brändi syntyi yhteistyössä ​AD Jenni Varilan​ kanssa, jonka kanssa Itävirta on ollut aikanaan perustamassa Ryhmä Creative Agencya.

Ei tarvitse olla hullu tarvitakseen terapiaa

Perustajakolmikko teki jo varhaisessa vaiheessa päätöksen, että terapiasta tulee työelämässäkin puhua terapiana. Idea yrityksen perustamiseen lähti vuosi sitten Linda Larsenin lopputyöstä.

”Sinun ei tarvitse olla hullu tarvitaksesi terapiaa”, kiteyttää Larsen.

Sairauspoissaolojen vähentämisen lisäksi InsideOut Therapyn missiona on poistaa stigmaa terapia-sanasta.

“Kaikki hyötyvät terapiasta, sillä se auttaa ihmistä katsomaan elämää monipuolisemmin, tunnistamaan omia vahvuuksia ja paikantamaan stressitekijöitä. Terapiassa opitut taidot siis suojaavat henkilöstöä stressiltä”, Larsen jatkaa.

Kelan maksamien sairauspäivärahapäivien määrällä mitattuna mielenterveyden häiriöt ovat Suomessa jo yleisin sairauspäivärahan peruste, InsideOut Therapy viestii.

“Haluamme herättää keskustelua tästä tärkeästä aiheesta, sillä uskomme, että meillä on tarjota konkreettisia ratkaisukeinoja Suomessa hiljaa huutavaan haasteeseen: työuupuneiden määrä kasvaa vuosi vuodelta. Tämä tulee yhteiskunnalle ja yrityksille kalliiksi”, Reeta Itävirta sanoo.

Tuote kunnossa, ihminen kuntoon

InsideOut Therapy haluaa tehdä terapiaan tutustumisen mahdollisimman helpoksi.

“Loimme monenlaisia terapiapalveluita työelämän tarpeisiin, aina PopUp -terapiapäivästä koko henkilöstön läpikäyvään terapiaohjelmaan saakka”, jatkaa Outi Glasberg, joka on toiminut pääarkkitehtina InsideOutin tuotteita suunniteltaessa.

“Kehitimme myös kriisituotteen, InsideOut Crisisin, joka onkin noussut arvoon arvaamattomaan koronaepidemian vaikuttaessa rajusti työyhteisön jäsenten hyvinvointiin. Tällä tuotteella voidaan selvittää ja ratkoa ihan konkreettisesti niitä haasteita, joita koronatilanne on tuonut työyhteisöön”, Glasberg jatkaa.

InsideOut Therapy haastaakin suomalaisen yrityskentän nyt rohkeasti kokeilemaan terapiaa.

“Ratkaisukeskeinen lyhytterapia taipuu upeasti työuupumusta ennaltaehkäiseväksi työkaluksi. Me haluaisimme napata ihmisestä kiinni ennen kuin uupumus on eskaloitunut vaikeisiin mittasuhteisiin”, Glasberg lisää.

Monet isot yritykset ovat jo näyttäneet mallia: esimerkiksi SOK säästi viime vuonna puoli miljoonaa euroa tarjoamalla työntekijöilleen mahdollisuutta päästä terapiaan kahden viikon sisällä.