- Elokuvan tuotelupauksen täytyy pitää paikkaansa. Elokuvamarkkinoinnissa kaikki valehtelu ja kiertely kolahtaa omaan nilkkaan. Elokuvan nähtyään katsojan pitää tuntea, että hän on saanut vastinetta lupaukselle, Dionysos Filmin tuottaja Riina Hyytiä painottaa.

Lupauksen muotoilussa auttaa elokuvan testaaminen koeyleisöllä, mistä on viime vuosina tullut Suomessakin yhä säännöllisempää.

Testaaminen noin 300 hengen yleisöllä maksaa 5 000 euroa, josta Suomen Elokuvasäätiö hoitaa leijonanosan.

Hyytiän tuottama Toinen jalka haudasta testattiin tammikuun lopulla ja elokuva on juuri tulossa ensi-iltaan. Sitä markkinoidaan ohjaaja Johanna Vuoksenmaan komediana.

- Testin tärkein kysymys oli, kuinka komediallisena elokuva yleisön silmissä näyttäytyy. Olimme varovaisia huumorin kanssa, emmekä tienneet kuinka paljon sitä voi rummuttaa, Hyytiä kertaa lähtöasetelmaa.

- Testi-illassa riitti naurua. Lähes kaikki olivat ruksanneet kyselypaperiin komediallisuuden ja huumorin. Paljon tai erittäin paljon pitäneiden määrä nousi 80-90 prosenttiin, mikä on erittäin hyvä tulos, Hyytiä iloitsee.

Akateeminen uskoo kriitikkoon

Elokuvan levittäjä Sandrew Metronome Distribution Finland halusi tuottajan tavoin tietää, mikä on elokuvan pääyleisö. Markkinointipäällikkö Peter Toiviainen näki tuloksista, että elokuvan markkinoinnin ydinkohderyhmää ovat 25-44-vuotiaat naiset.

Niinpä elokuvan tv-mediaksi valittiin Nelosen primetime-draamasarjat ja elokuvat. Tiivis spottikampanja painottaa komediallisuutta.

Hyytiän mukaan elokuvasta pitäneitä oli testissä niin paljon, etteivät edes kriitikot pysty kääntämään elokuvan myötätuulta. Suusta suuhun -suosittelijoita riittää.

- Jos testitulos olisi jäänyt keskivaiheille, silloin lopputulos saattaisi keikahtaa mihin suuntaan vain.

Leffatesteissä on käynyt ilmi, että akateemiset katsojat uskovat kriitikon sanaan enemmän kuin muut elokuvissa kävijät, jotka luottavat ennakkotuntemuksiinsa ja kaveriensa mielipiteisiin.

- Ensi-iltaviikonloppuun ihmisiä saa vielä pakotettua, mutta jos tuotelupaus ja leffa eivät kanna, sen jälkeen ei ole enää mitään tehtävissä, Hyytiä kuittaa.

Maata meren alla upposi

Sandrew Metronomen edellinen testissä käynyt elokuva oli tammikuussa ensi-iltaan tullut Lenka Hellstedin ohjaama Maata meren alla. Elokuva floppasi, sillä on vain reilut 5 600 katsojaa.

Näkyikö floppi jo testissä? Peter Toiviainen ei vastaa suoraan. Tulokset olivat kuulemma hyvät ja elokuvan huumori nousi esiin.

- Meidän virhe saattoi olla se, että sitä olisi pitänyt markkinoida draaman sijaan rohkeammin komediana. Ihmiset olivat valmistautuneet katsomaan draamaa ja huumori tuli ikään kuin bonuksena, Toiviainen kertoo.

Levitysyhtiö pelkäsi, että jos huumoria painottaa liikaa, se ei tunnukaan katsojasta enää niin hyvältä. Elokuvan genre ei siis ollut kovin selvä.

Testiyleisö löytyy aulasta

Testi-iltoja järjestää Jussi Salmelan omistama Parametra. Se värvää testiyleisöä leffateattereiden edustoilta ja auloista. Koeyleisö ei tiedä, että kyseessä on testi, vaan se luulee katsovansa kotimaisen elokuvan ennakkonäytöstä.

Vasta elokuvan loputtua jaetaan parisivuiset kyselykaavakkeet.

- Yleensä elokuvan tekijöillä on pieni epävarmuus oikeasta kohderyhmästä. Tekijät haluavat myös kuulla, miten elokuva koetaan. Näin tarkennetaan filmin genreä, joka vaikuttaa taas markkinointiin, Salmela selvittää.

Kysymyksessä numero seitsemän tiedustellaan, vastasiko elokuva ennakko-odotuksiasi. Kutsutut nimittäin saavat ennakkoon lyhyen kuvauksen elokuvasta ja hakevat yleensä netistä lisätietoja.

- Voikin käydä niin, ettei elokuva vastaakaan ennakko-odotuksia. Se on tärkeä tieto tuottajalle ja levittäjälle. Se antaa osviittaa, mihin suuntaan markkinointiviestiä kannattaisi viedä, Salmela muistuttaa.