Videomainonta

Elina Lappalainen 21.2. 11:14 päivitetty 21.2. 11:21

Thirdpresence haluaa parantaa bränditurvallisuutta – "Meille on tärkeää todistaa, että mainoksen on nähnyt oikea ihminen"

Peter Forsgard
Valtteri Pukander

Ohjelmallista videomainontaa kehittävä Thirdpresence keräsi 1,5 miljoonan euron potin kasvurahoituskierroksella.

Kun yritys on perustettu 2007, on yllättävää saada siltä tiedote 1,5 miljoonan euron pääomasijoituksen keräämisestä. Sellaisista summista kertovat yleensä korkeintaan muutaman vuoden ikäiset startupit.

Mainosteknologiayhtiö Thirdpresence onkin käynyt historiansa aikana läpi monta muodonmuutosta, ja nyt sillä on käynnissä jälleen uusi alku.

Yhtiön nykyinen tuote on tekoälyyn perustuva ohjelmallinen videomainosratkaisu, jolla se seuloo miljoonista sovelluskauppojen sovelluksista eri brändimainostajien yleisöjä kiinnostavat mainosnäytöt. Yhtiö teki viime vuonna 2,7 miljoonan euron liikevaihdon, ja sen kasvu kiihtyi loppuvuonna.

Sijoittajana ovat muun muassa juuri 110 miljoonan euron uuden teknologiarahaston kerännyt suomalainen pääomasijoittaja Inventure, Suomen Teollisuussijoitus, saksalaisen Andreas Mihalovitsin sijoitusyhtiö sekä tunnetut suomalaiset yksityissijoittajat Ari Korhonen ja Riku Asikainen.

"Polkaisimme rahoituskierroksen käyntiin vasta marraskuussa Slushissa. Se oli tehokas tapa kerätä ulkomaisia sijoituksia. Jos suomalaiselta enkelisijoittajalta voi saada 50 000 euron sijoituksen, Slushissa tapasimme esimerkiksi saksalaisen superenkelin Mihalovitsin, joka antoi heti seuraavana päivänä suullisen sitoumuksen 250 000 euron sijoituksesta", Thirdpresencen toimitusjohtaja Valtteri Pukander kertoo.

Pukanderin mukaan yhtiön ikä tai aiempi rahoitushistoria ei osoittautunut taakaksi, sillä yhtiön tuore kasvu vakuutti. Yhtiö on kerännyt aiemmin yhteensä 5 miljoonaa euroa pääomaa.

Monta täyskäännöstä takana

Alun perin Thirdpresence alkoi kehittää teleoperaattoreille suunnattua mobiilitelevisioteknologiaa, jota myytiin muun muassa yhteistyössä Nokia Siemens Networksin kanssa. Kyse oli ensimmäisistä televisiokännyköistä, jotka eivät kuitenkaan koskaan yleistyneet.

Vuonna 2010 yhtiö teki ensimmäisen täyskäännöksensä, ja alkoi rakentaa pilvipohjaista alustaa videoiden suoratoistoon mobiililaitteissa, ja se rakensi esimerkiksi Ruutu-palvelun kännykkäsovelluksen.

Kolme vuotta myöhemmin yhtiö päätti keskittyä mobiilimainosten videoteknologiaan ja myydä sitä palveluna.

"Bisnes meni ihan hyvin, meillä oli noin sata ulkomaista asiakasta, 2,5 miljoonan liikevaihto ja 0,7 miljoonan liikevoitto. Huomasimme kuitenkin, että meillä olisi mahdollisuus isompaan liiketoimintaan, jos siirtyisimme arvoketjussa ylöspäin. Sen sijaan että toimitamme vain teknologiaa, halusimme mobiilimainosten kaupanteon osapuoleksi", Pukander kertoo.

Thirdpresence alkoi kehittää uutta 2016, jolloin sen liikevaihto romahti miljoonaan, ja yhtiö teki lähes saman verran tappiota. Kun se sai myynnin käyntiin 2017, alku on ollut vauhdikas. Tänä vuonna yhtiö investoi erityisesti myynnin kasvattamiseen Yhdysvalloissa ja Britanniassa, missä ovat sen päämarkkinat.

Mainoshuijauksia vastaan

Thirdpresencen ohjelmiston tavoitteena on parantaa ohjelmallisen brändimainonnan tuloksellisuutta, mainosnäyttöjen laatua ja varmistaa turvallinen brändiympäristö. Yksi tavoitteista on päästä eroon digitaalisen mainonnan arvoketjussa tapahtuvasta mainoshuijauksesta.

Sovellusten sisäisestä videomainonnasta suuri osa on ollut mobiilipelien mainontaa toisten pelien sisällä. Brändimainonnan tavoitteet ovat erilaisia, kun mainonta ei tähtää suoraan pelin lataamiseen mainosta klikkaamalla.

"Meille on tärkeää todistaa, että mainoksen on nähnyt oikea ihminen, kun liikkeellä on myös paljon botteja ja huijausliikennettä. Voimme laskea, onko mainos näkynyt koko ruudulla, kuinka suuri osa mainoksesta on katsottu, ovatko äänet olleet päällä ja niin edelleen. Varmistamme, että globaalit brändit saavat vaatimansa mainoskokemuksen", Pukander kertoo.

Brändit eivät halua mainostaan mihin tahansa sovelluskauppojen miljoonista sovelluksista. Siksi Thirdpresencen ohjelmisto on käynyt läpi ja valinnut noin 300 000 korkeatasoisemman sovelluksen ryhmän, jossa mainoksia näytetään.

"Näytämme joka päivä 2–5 miljoonaa videomainosnäyttöä amerikkalaisille kuluttajille", Pukander sanoo.

Tänä vuonna yhtiö keskittyy tuotekehityksessään erityisesti algoritmeihin, jotka kuratoivat sovelluksia ja yhdistävät ne oikeisiin mainoksiin.

"Pitkän historiamme ansiosta olemme tilanteessa, jossa kontrolloimme koko teknistä ketjua sovelluksen tekemästä mainoksen kutsumisesta (ad request) siihen pisteeseen, kun mainos näytetään kuluttajalle. Kun teknologian komponentit ovat hallussa, voimme rakentaa siihen tekoälyä."

Thirdpresence

Mitä: Tekoälyyn pohjautuva ohjelmallinen videomainontaratkaisu

Perustettu: 2007

Liikevaihto 2017: 2,7 miljoonaa euroa

Työntekijämäärä: 9

Omistajat: Suomen Teollisuussijoitus, Valtteri Pukander, Anssi Lindqvist, Markus Bäckström ja työntekijät, Entrada Oy, RIQ Yhtiöt Oy, Lagoon Capital (Ari Korhonen), Erja Pihkala-Bäckström, Riccardo Brizzi

Lähde: Talouselämä

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö