Tapahtumat

Ville Perttula 30.1.2017 10:58 päivitetty 30.1.2017 11:21

Ticketmaster Kulttuuritalon kumppaniksi — tavoitteena markkinointietu

Eero Liesimaa
Helsingin Kulttuuritalo haluaa keskittää lipunmyynnin Ticketmasterille.

Helsingin Kulttuuritalon toiminnanjohtaja Minna Nyman pitää Ticketmasterin sähköisiä kanavia mahdollisuutena.

Helsingin Kulttuuritalo on valinnut Ticketmaster Suomen lipunmyyntikumppanikseen. Ticketmaster voitti Kulttuuritalon järjestämän julkisen kilpailutuksen. Ticketmaster on osa Live Nation Entertainmentia, ja se toimii 27 maassa.

"Ticketmasterin etuina muihin lippukauppoihin ovat jakelukanavien laajuus, palvelun laatu, monipuoliset markkinointikanavat sekä halu kehittää yhteistyötä pitkäjänteisesti sitoutuen, kertoo Kulttuuritalon toiminnanjohtaja Minna Nyman.

Nyman kertoo, että kyseessä on suosittelukumppanuus. Tämä tarkoittaa sitä, että Kulttuuritalon asiakkaat voivat edelleen käyttää muitakin lipunmyyntipalveluja.

Nymanin mukaan kansainvälisen Ticketmasterin markkinointiverkosto on kattava, mikä auttaa markkinoinnissa. Nyman sanoo, että Kulttuuritalo ei kosiskele Ticketmaster-kumppanuudellaan erityisesti kansainvälistä yleisöä.

"Esimerkiksi heidän nettisivuillaan on runsaasti kävijöitä, ja heidän uutiskirjeellään on paljon tilaajia."

Suomen Ticketmasterin markkinointijohtaja Sami Verno kertoo, että yksi suurimmista hyödyistä on se, että Kulttuuritalo pääsee käsiksi Ticketmasterin keräämään kuluttajakäyttäytymistä koskevaan tietoon. Niin kutsuttua big dataa voidaan hyödyntää etenkin markkinoinnin kohdentamisessa.

"Suurin syy, miksi tapahtumissa ei käydä, on se, että niistä ei tiedetä. Tämä koskee urheilua ja kulttuuria."

Vernon mukaan nykyisin tapahtumia voidaan mainostaa kohdennetusti sosiaalisen median kautta.

"Jos Apulanta esiintyy Kulttuuritalolla, tunnistamme, ketkä ovat käyneet samankaltaisissa tapahtumissa esimerkiksi 100 kilometrin säteellä pääkaupunkiseudulta."