Tietokonekauppiaat ovat lähdössä nyt Suomessakin ripeästi mukaan elektroniseen urheiluun eli e-urheiluun. Lajin pariin laitevalmistajia ja -myyjiä vetää mahdollisuus näkyvyyteen.

Gigantti perusti oman e-urheilujoukkueen toissa viikolla. Pelaajat se nappasi alun perin ruotsalaisesta, menestyksekkäästä Ninjas in Pyjamas -tiimistä. Samaa tiimiä tuki aiemmin tietokonevalmistaja Asus.

"Ei tämä kaappaus ollut. Suomalaispelaajat jäivät ilman joukkuetta, kun Ninjas in Pyjamas lopetti heidän sopimuksensa. Nyt pelaajille löytyi joukkue Suomesta", Asuksen markkinointipäällikkö Raakel Aaltonen sanoo.

Myös Asuksella on oma e-urheilutiimi Ence, jota se on tukenut vuodesta 2016.

”Totta kai kulisseissa tapahtuu sellaistakin, että yritetään kaapata parhaita pelaajia tiettyihin tiimeihin, mutta sanoisin, että meille ennen kaikkea hyvät tiimit ovat tärkeitä”, Aaltonen sanoo.

E-urheilijat kiinnostavatkin laitetoimittajia ihan eri tavalla kuin vielä jokunen vuosi sitten. Suomen suurinta pelitapahtumaa Assemblyä pyörittävä Pekka Aakko sanoo, että asennemuutos on tapahtunut parissa vuodessa.

Team Gigantti ja Ence pelaavat suosittua Overwatch-tietokonepeliä. Gigantin myyntipäällikkö Jani Hämäläinen vahvistaa, että tavoitteena on saada joukkue myös kansainvälisiin turnauksiin. Ainakin Ence on tehnyt pelaajiensa kanssa myös urheilijasopimukset.

Encen tiimi harjoittelee viitenä päivänä viikossa seitsemän tuntia päivässä.

"Ei varmasti kiinnosta tulla koneelle joka päivä kuten ei urheilijaa aina jäällekään huvita mennä. Pelaajat ovat mukana rakkaudesta lajiin”, Ence sSportsin toimitusjohtaja Petri Hämälä sanoo.

Aaltonen kertoo, että Asus toimittaa pelaajille laitteet ja pelipaidat, mutta tukee sitä myös rahallisesti. Pelaajien palkkiot koostuvat sponsorointisopimuksista ja turnausten palkkiorahoista.

"Täyttä palkkaa emme pysty pelaajille vielä maksamaan, vaikka kyllä tämä kävisi työstä", Hämälä sanoo.

Sponsoroinnin vastineeksi laitetoimittaja saa näkyvyyttä alan tapahtumissa, sosiaalisessa mediassa ja suoratoistona pelejä näyttävässä Twitch-palvelussa, pelaajien omassa Youtubessa.

"Pelaajat käyvät meidän edustustilaisuuksissa ja tulevat myös myymäläämme pelaamaan. He saattavat twiitata jostain meidän tarjouksestamme. Meille tämä on äärimmäisen tärkeä olla mukana", Aaltonen kertoo yhteistyökuviosta.

Pelinörtit ovat piristäneet myös PC-kauppaa, joka on hiipunut viimeiset viisi vuotta. Asuksella on Republic of Gamers -brändi, jonka koneet, näytönohjaimet, hiirimatot on kaikki optimoitu pelaamista ajatellen.

Tietokoneiden verkkokauppias Jimm's PC-Store kasvatti liikevaihtoa vuodesta 2015 vuoteen 2016 kymmenellä miljoonalla 33,5 miljoonasta 43,5 miljoonaan euroon – pitkälti tehoa vaativien pelikoneiden ja räätälöityjen pelialustojen avulla.

Keskittyminen pelikoneiden verkkokauppaan on tietoinen valinta.

"PC-pelikonemarkkina on hyvässä nosteessa ja Suomesta löytyy tehokäyttäjiä. Pelikoneiden myynti on ollut kasvussa sen sijaan, että pc-pöytäkone on kokenut inflaation tablettien myötä", toimitusjohtaja Antti Järvinen sanoo.

Jimm’s PC Store tekee tai on aloittamassa yhteistyön kolmen e-joukkueen perustaneen urheiluseuran kanssa. Helsingin IFK, amerikkalaisen jalkapallon Tampere Saints ja Seinäjoen Jalkapallokerho SJK ovat perustaneet e-joukkueet kuluneen vuoden aikana.

"Totta kai on olemassa riski on, että lähteekö toiminta urheiluseurassa lentoon", pohtii Järvinen, joka visioi, että e-urheilusta voisi tulla seurojen junnutoimintaa jalkapallon ja jääkiekon tapaan.

Toistaiseksi e-urheilusta elää alle kymmenkunta suomalaispelaajaa. Lajin ammattimaistumiseen on siis vielä matkaa. Perinteiset päivittäistavarabrändit eivät Suomessa ole herännet e-huumaan.

Maailmalla e-kilpapelaaminen on urheiluun verrattava bisnes jo nyt. Suosituimmat striimaukset saattavat saada 10 miljoonaa katsojaa, mikä vastaa NBA-otteluiden katsojamääriä.

Aaltonen uskoo, että e-urheilijoista tulee urheilutähtien kaltaisia mielipidevaikuttajia – etenkin kun diginatiiveista tulee aikuisia.

"Tässä on sukupolvenvaihdos meneillään, mitä lajeja halutaan seurata. Itselleni ei tulisi mieleen seurata jalista tai jääkiekkoa, mutta tietokonepelit kiinnostavat", sanoo Aaltonen, itsekin kokenut pelaaja.