Helsinkiläinen vaikuttajasuhdetoimisto Sakea aloittaa lyhytvideopalvelu TikTokin vaikuttajien edustamisen alustallaan. Yhteisöön on liittynyt muun muassa yksi seuratuimpia suomalaisia "tiktokkaajia", vatsastapuhujana tunnettu Sari Aalto, jonka kanava tavoittaa 600 000 seuraajaa. Sisältöjä katsotaan noin kymmenen miljoonaa kertaa kuukaudessa. Sakean tehtävänä on yhdistää suositut tiktokkaajat mainostajien kanssa.

Nopeasti suosiota kasvattaneen TikTokin ovat ottaneet etenkin nuoret omakseen. Se on yksi sovelluskauppojen ladatuimmista sovelluksista. TikTokissa jaetaan pääosin nopeatempoista musiikilla ryyditettyä lyhytvideosisältöä. Se yhdistelee tuttuja elementtejä mm. Instagramista ja Snapchatista. Suosittuja sisältöjä ovat erilaiset tanssit ja huulisynkkaus. Valmis video kestää 15 sekuntia.

Sakea näkee TikTokissa valtavan potentiaalin.

”TikTokin vahvuus on sen editointityökalut, jotka ovat helppokäyttöisyydellään ylivertaisia. Sovelluksen sisäisillä työkaluilla voi tehdä nokkelan luovaa liikkuvaa sisältöä ilman aiempaa kokemusta editoinnista. Tuotannon keveys ja sisältöjen hyväntuulisuus tarjoaa kiinnostavia uusia mahdollisuuksia mainostajalle”, kertoo tiedotteessa yhtiön toimitusjohtaja Ville Aarnio.

”Instagram alkaa suosionsa vuoksi tukehtua erilaisiin yhteistyösisältöihin. Siellä kaupallisena toimijana erottautuminen perustekemisellä on vaikeaa. TikTok alkaa olla vakavasti otettava vaihtoehto, etenkin, jos asiakas tavoittelee selvästi alle 25-vuotiaita tai tähtää kansainvälisille markkinoille, sillä sovellus on todella suosittu Yhdysvalloissa ja Aasiassa.”

Maailmanlaajuisesti TikTokia käyttää aktiivisesti yli 500 miljoonaa käyttäjää. Sovelluksen omistaa kiinalainen ByteDance ja yhtiön sijoittajana on toiminut muun muassa SoftBank.

Sakea on aiemmin suunnitellut vaikuttajamarkkinointia Suomessa muun muassa Uber ille. Yhtiö on myös syksyllä aloittamassa tutkimusyhteistyötä, jonka tavoitteena on etsiä uutta tieteellistä evidenssiä sponsoroitujen sisältöjen vaikutuksesta kuluttajatuoteyhtiöiden menestykseen.