Videosovellus Tiktokia on kritisoitu muun muassa vaarallisten ruokavalioiden sekä negatiivisen kehonkuvan edistämisestä. Esimerkiksi BuzzFeed uutisoi helmikuussa sovelluksen olevan täynnä syömishäiriöitä ihannoivaa sisältöä. New York Post puolestaan kirjoitti heinäkuussa sovelluksen ”what i eat in a day” -trendistä, jossa käyttäjät esittelivät huolestuttaviakin ruokailutottumuksia.

Rolling Stonen mukaan haitallista sisältöä esiintyy käyttäjien luomien videoiden lisäksi myös sovelluksen laihdutusmainoksissa. Nyt erityisesti teini-ikäisten suosiosta nauttiva sovellus vastaa kritiikkiin asettamalla rajoituksia painonpudotusmainoksille, uutisoi The Verge. Lisäksi Tiktok aloittaa yhteistyön National Eating Disorders Associationin kanssa ja ohjaa haitallisia hakusanoja käyttäviä yhdistyksen auttavaan puhelimeen.

Jatkossa paastosovellusten ja laihdutuslääkkeiden mainostus on kielletty kokonaan. Lisäksi muiden painonhallintatuotteiden sekä negatiivista kehonkuvaa edistävien mainosten esittäminen alle 18-vuotiaille käyttäjille kielletään.

The Vergen mukaan rajoitukset ovat epämääräisiä, mutta niiden on tarkoitus estää erityisesti nuorten käyttäjien altistumista haitallisille sisällöille.

"Tämäntyyppiset mainokset eivät tue positiivista, osallistavaa ja turvallista kokemusta, johon me Tiktokissa pyrimme", Tiktokin turvallisuuspäällikkö Tara Wadhwa kirjoittaa rajoituksia koskevassa blogikirjoituksessa.

Vaikka mainosten rajoittaminen on hyvä alku, se ei kuitenkaan estä nuoria käyttäjiä altistumasta kehonkuvaa heikentäville sisällöille. Tiktokin algoritmi tarjoaa käyttäjille sisältöjä aikaisemman katselun perusteella, joten haitallisille sisällöille voi altistua etsimättä niitä itse aktiivisesti.