Kerroimme aiemmin tällä viikolla, kuinka Facebook on houkutellut videopalvelu Tiktokin suosittuja vaikuttajia siirtymään Facebookin omistaman kuvapalvelu Instagramin käyttäjiksi tarjoamalla osalle heistä jopa satojentuhansien dollarien korvausta.

Tiktok on saavuttanut suurta suosiota erityisesti nuorten keskuudessa, ja Facebook haluaa päästä osingoille julkistamalla uuden Instagram Reels -toiminnon ensi kuussa.

Uuden ominaisuuden avulla käyttäjät voivat lisätä omiin reilun 10 sekunnin mittaisiin videopätkiinsä musiikkia sekä äänitehosteita, kuten Tiktokissa jo on mahdollista tehdä.

Kiinalaisen ByteDancen omistama Tiktok on vastannut huutoon julkistamalla hiljattain 200 dollarin rahaston, joka on suunnattu palvelun kehittämiseen ja käyttäjien käyttökokemuksen parantamiseen. Nyt myös videopalvelun toimitusjohtaja Kevin Mayer on aloittanut sanasodan kilpailijaansa vastaan.

Julkaisemassaan blogikirjoituksessa Mayer tunnustaa, että kiinalaisenomisteisesta Tiktokista on tullut eräänlainen symboli Kiinan kasvavalle vaikutusvallalle Yhdysvalloissa, mutta sivaltaa samalla Facebookin toimitusjohtajaa Mark Zuckerbergiä kaksinaamaisuudesta.

”Keskittäkäämme energiamme ja fokuksemme reiluun ja avoimeen kilpailuun mieluummin kuin pahantahtoisiin hyökkäyksiin, joita kilpailijamme, sanalla sanoen Facebook, tekee.”

”Nämä hyökkäykset on naamioitu isänmaallisuudeksi ja niiden todellisena tarkoituksena on lopettaa meidän läsnäolomme Yhdysvalloissa”, Mayer sivaltaa.

Mayer pyrkii vastamaan osin Facebookin vauhdittamiin huolenaiheisiin, joiden mukaan Tiktok olisi uhka kansalliselle turvallisuudelle yhdysvaltalaisnuorille.

ByteDancen sijoittajat määrittävät uutistoimisto Reutersin mukaan Tiktokin tällä hetkellä 50 miljardin dollarin arvoiseksi. Pekingissä päämajaansa pitävä emoyhtiö pohtii nyt videopalvelusta luopumista juuri Yhdysvalloissa virinneiden soraäänien vuoksi.

Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg oli eilen Yhdysvaltain kongressin kuultavana Googlen, Amazonin ja Applen johtajien tavoin. Kuulustelun syinä ovat epäilyt markkina-aseman väärinkäytöstä sekä pienempien kilpailijoiden markkinoille pääsyn estämisestä.

Zuckerbergin johtama Facebook tunnetaan strategiasta, jossa ostetaan kasvava kilpailija osaksi omaa yritysportfoliota. Facebook on toiminut näin Instagramin sekä pikaviestipalvelu WhatsAppin kohdalla.